Jag bygger en dusch där duschhandtaget kommer att nå ner under vattnet i en toalett och antagligen även ett handfat.

Från Säker Vatten:
"Slang eller handdusch far inte nå ner i bidé eller WC-stol.

I de fall då duschslangen nar ner under vattenspegeln i
bidé eller WC-stol ska blandaren utrustas med två återströmningsskydd,
till exempel backventil och vakuumventil
eller två backventiler på samma ledning eller
duschhandtag med ejektorfunktion samt automatisk
avstängning och backventil."

Vad behöver jag montera för extra skydd, och var, mot återströmning utöver det som redan finns i en modern duschblandare?
 
På vilken av anslutningarna? Menar du duschslangens anslutning? Eller är det anslutningarna för varm och kallvatten?
 
Krilleman
Du har bara en anslutning på duschblandaren ;)

På duschslangens anslutning.
 
Eftersom jag har utanpåliggande rör så finns det tre...
 
Krilleman
Jaha, i min trögtänkta värld så tänkte jag inte på 4cc blandarna! :x
 
Den du länkade till skulle inte fungera något vidare om man sätter den på duschslangens anslutning... skulle blockera åt fel håll...
 
Eld skrev:
Från Säker Vatten:
"Slang eller handdusch far inte nå ner i bidé eller WC-stol.

I de fall då duschslangen nar ner under vattenspegeln i
bidé eller WC-stol ska blandaren utrustas med två återströmningsskydd,
till exempel backventil och vakuumventil
eller två backventiler på samma ledning eller
duschhandtag med ejektorfunktion samt automatisk
avstängning och backventil."
Eftersom tråden fortfarande lever; så är jag intresserad av varför man ställt det här kravet? (Fattar inte själv helt enkelt. ;))
 
Det är väl en lätt onödig, byråkratisk utvidgning av de mer befogade reglerna kring fast anslutna maskiner där bortfall av vattentrycket skulle kunna dra tillbaka orent vatten till nätet. Finns väl något osannolikt fall som triggat de grå hos kvarnen en sysslolös dag. :)
 
GK100 skrev:
Det är väl en lätt onödig, byråkratisk utvidgning av de mer befogade reglerna kring fast anslutna maskiner där bortfall av vattentrycket skulle kunna dra tillbaka orent vatten till nätet. Finns väl något osannolikt fall som triggat de grå hos kvarnen en sysslolös dag. :)
Ja OK. Då var det ungefär som jag gissade, men man vet ju aldrig. Lät ärligt talat som lite överkurs. Så ofta slänger man ju inte duschhandtaget i toan... :)
 
Vad många regler man inte vet om.
Ingen har sedan huset byggdes ens tänk på att stoppa duschhandtaget i toan.

Protte
 
Liknande reglering finns om man har kommunalt vatten anslutet till stall och ladugård.
Men reglerna är nog strängare där, det får inte vara någon direkt koppling mellan vattenledningen och t.ex. dricksvattenhoar.
Det ska vara ett luftgap som skydd mellan vattensystem avsett för djur och vattenledningarna som är kopplade till kommunens vattenledningsnät.
 
Sådana här lösningar används ju för bidéduschar. Jag köpte ett återsugningsskydd tillsammans med bidéduschslang (speciell för "ändan-målet") :rolleyes:på Jula. Funkar utmärkt. En mycket vanlig lösning. Man kan ju faktiskt tappa duschslangen ner i toastolen och då ska munstycket stänga.
 
KnockOnWood skrev:
Liknande reglering finns om man har kommunalt vatten anslutet till stall och ladugård.
Jo, jag har krav på en backventil på hela huset (och har det också), trots att vi inte bor i lagårn. :) Men att sätta på duschhandtaget känns lite overkill. Har det inte ens på tvättmaskin osv. När de inte går så är de avstängda med kran, och risken att en så massa saker skulle hända på en gång precis när de måste så att vi skulle bli sjuka/få men av det känns så liten att den är hanterbar mha "strunta i den"-strategin.

Risk är ju inte bara möjlig konsekvens utan också sannolikheten för att denna konsekvens skall inträffa.

(Sedan så känns det ju berättigat med tuffare regler för just lantbruk med djurhållning. Där är ju smittspridarna både fler och större. Ofta tom rent fysiskt... ;))
 
seniorkonsult skrev:
Sådana här lösningar används ju för bidéduschar.
Visst, stoppar man slangen i rumpan så kommer ju saken ev. i ett lite annat läge ;) Nu finns det ju folk som tvättar arschlet i duschen också, och jag har inte hört att alla de duschar utan backslag skulle ha lett till några ödesdigra konsekvenser för befolkningen i stort. Om inte annat så slutar man ju typiskt att tvätta sig om vattentrycket skulle försvinna.

MEN, det slog mig just att vi kanske har förklaringen till Amerikanernas bakvända rörmokeri. I varenda amerikansk dusch jag har haft det tvivelaktiga nöjet att tvaga mig så har duschmunstycket suttit fast högt upp på väggen, vilket ju tvingar till diverse gymnastiska övningar för att sköta sin morgonhygien. Jag har alltid tillskrivit det deras väldokumenterade motvilja mot synliga rör/ledningar (röret till munstycket är alltid dolt i väggen), men det kanske helt enkelt är så att de ligger steget före oss i säkert vattenutnyttjande, och hellre än att kosta på sig back- och vacuum-ventil, så monterar de helt enkelt duschmunstycket så att det inte skall vara möjligt att tvätta sig i rumpan. Det är helt enkelt inte meningen att man skall sköta sin intimhygien i duschen. F-n trot...

;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.