anders07
Hur vet ni att ni har fukt i plattan? Mätte ni på något sätt? Vår huslänga är ju också 70-tals hus med betonbottenplatta.

Sprutar ni alltså Radar var 10-14 dag? Bara på vissa ställen? Hinner de springa runt innan till hela huset?
Hittar ni såna i era sängar, soffa, grejor?
Vi har dom ju lite överallt så isåfall får jag spraya alla golvlisterna.

Jag kanske tar 20 st när jag går en runda i hela lägenheten på morgonen. Kan ta lika många om jag går på kvällen.
Jag upplever att de gömmer sig på dagen bakom saker. Tex under skorna i entren. På kvällen när det mörknar på så
kommer de fram så då ser jag fler. Har hittat i sängen nu 4 gånger. En under kudden, en under täcket (gömt sig)
Jag får panik då. Vill inte sova med krypen. Hur sanerar man en säng innan flytten. Vet inte hur många som är i
sängbotten (resårbotten).

Avfuktaren vi köpt jobbar på men den verkar inte orka ner till under 40 % luftfuktighet.
Den står bara på 50.
 
Anders07
såg att du skrivit en tråd förra året om att du hade hoppstjärtar och att du hade en låg relativ fuktighet i huset och
hade dom ändå. Så då hjälper det inte att jag försöker köra med en luftavfuktare. (som inte ens i nuläget kommer ner till 40 %.)
Hade ni lika många denna sommar som förra sommaren då du skrev tråden?
 
Oj, vad många frågor det blev... :)

Bottenplattan till huset är ju mer eller mindre fuktig hela tiden eftersom den ligger direkt på marken. Nivellgolvet vi har "torkar" ju plattan ovanifrån men det kan ju finnas sprickor och annat som hoppstjärtarna frodas i där under... Med 70-tals hus och platta på mark så får man ju utgå från att det är fukt i plattan.

Vi hade nog mer förra sommaren skulle jag säga, men å andra sidan så sprutar vi Radar lite nu och då sen dess. Vi lokaliserade krypen till två av de luftintag som Nivellgolvet har och det är runt dem som jag sprutar Radar lite nu och då, typ med 10-14 dagars mellanrum skulle jag tro. Jag sprutar lite ner i hålen (som går ner till bottenplattan) och på golvet vid listerna runt hålen.

Det verkar inte vara så beroende av luftfuktighet. I vintras hade vi under 10% luftfuktighet inne men ändå hoppstjärtar.
Hos oss verkar det inte som om de vandrar så långt bort från där de kommer in. Vi har t.ex. aldrig haft i sovrummen eller på övre våningen (som vi sett).
Det låter ju konstigt att de kommer upp i sängen, de vi har är mini-små och jag förstår inte hur de skulle lyckas ta sig upp i sängen. Vad det verkar så är de heller inte så speciellt bra på att klättra på väggar. Jag har kollat på dem men då har de bara trillat ner hela tiden.

Å andra sidan finns det väl runt 170 olika varianter på hoppstjärtar så det kan vara någon annan sort ni har...
 
Anders07
De vi har är från pyttesmå (antar att det är nymfer=bebisar) till över 1 mm grågröna nästan genomskinliga
och svarta. De grågröna klättrar på väggarna och verkar inte ha problem med det.
Kan säkert klättra på väggen eller i taket och ramla ner i sängen eller följa med mig i sängen (omtag har på kläderna)
De har ju varit på
ovansidan på sängen. Satte för nån vecka sen dubbelhäftande tejp på sängbenen så de inte skulle kunna klättra upp.
Men de kanske redan klättrat upp i sängen sen innan.
Himla obehagligt är det iallafall. Sover inte så bra, känns som det kryper på mig. Fast det är ju mer en känsla.
Har haft nån enstaka i sängen och tror de är för små för att man ska kunna känna de på huden.
Men vet inte hur jag ska döda dom i sängbotten.
Varför fogar du inte igen runt nivellpumphålet i golvet så de inte kan komma upp.
 
Såg nu att det var luftintag och de går ju inte att foga igen
 
Hej

Finns ett medel till djurstallar Arcita flugbekämpning. Blanda och måla runt fönstren, låt torka och sen stäng igen dem. Räcker att de djur som passerar rör giftet så dör de😃 Får absolut inte sättas så barn, katter eller hundar kommer åt det. Lycka till!
 
Hej

Det går vist sanera. Tjata på Anticimex. Be dom göra saneringen när allt är utflyttat. Om dom kommer tillbaka beror på fukt i huset eller yttre faktorer så är det inte ert problem utan brf.

Har ni fuktiga blomkrukor så kan dom frodas där med!

Nej ni måste inte upplysa om något. Det är strikt undersökningsplikt från köparens sida när det gäller brf. och det går inte kräva ersättning från en säljare i efterhand.

//Calle
 
Calle.
Om sanering ska göras när vi flyttat ut precis innan de nya flyttar in måste jag väl verkligen säga något.
Då är ju insektgiftet kvar när de flyttat in.

Och om Anticimex ska spruta vill jag få det gjort nu så de blir färre innan vi flyttar så jag inte får med mig så mycket djur i mina grejor till nya stället
 
calle.
och de kommer inte från blommorna. Vi har knappt några
 
så vad händer om "Gud förbjude" det skulle finnas tex väglöss i vår nya bostadsrätt?
Som är det absolut värsta skadedjuret vi har.
Måste ju ha hänt sådana fall där folk flyttat in till ett nytt ställe och där har funnits vägglöss.
Får de ingen nedsättning av pris ens då?
Där kan ju de gamla ägarna ha fått med dom hem nu på semestern efter kontraktsskrivning innan inflytt , och undersökte lägenheten gjorde man ju tidigare.
Men sådant är ju nästan omöjligt att se även om man undersöker.
 
Hej

Hur vida du vill informera är upp till dig. Om ohyran fanns där vid visningen och besiktningen så hade jag bara städat ur lägenhet noga. Vist finns där gift kvar så måste du självklart informera.

Kan nog vara svårt att påvisa att det har kommit dit ett fel efter ni har besiktigade er ny lägenheten. Så vidare du inte har ett tredjeparts protokoll från en besiktnings som uttryckligen säger att det inte finns någon ohyra. Sedan kan man ju alltid diskuterat av vem och när ohyran fördes in i lägenheten.

Och i köplagen och brfl.lagen är detta tämligen klart att köparen har undersökningsplikt och skulle man kunnat hitta felet vid en noggrann besiktning så är man rökt. Köparen har inge skyldighet juridiskt att informera men moraliskt kan man ju alltid diskutera frågan.

//Calle
 
Ducke37 skrev:
så vad händer om "Gud förbjude" det skulle finnas tex väglöss i vår nya bostadsrätt?
Som är det absolut värsta skadedjuret vi har.
Måste ju ha hänt sådana fall där folk flyttat in till ett nytt ställe och där har funnits vägglöss.
Får de ingen nedsättning av pris ens då?
Där kan ju de gamla ägarna ha fått med dom hem nu på semestern efter kontraktsskrivning innan inflytt , och undersökte lägenheten gjorde man ju tidigare.
Men sådant är ju nästan omöjligt att se även om man undersöker.
Ja, då hade det väl varit skönt att få veta det i förväg istället för att upptäcka massa kryp efter att du ställt in dina möbler?
 
callespeed.
Ifråga om vår nya lägenhet så undersökte vi den OCH frågade nuvarande ägarna om de haft problem med skadedjur.
Frågade även om vägglöss. De kan ju blåljuga men om det skulle finnas vägglöss där när vi flyttar in som de har
dragit hem efter semestern (från resa) så är det ju ganska uppenbart att det inte är vi som dragit dit dom.
Kan ju fråga igen om något hänt under sommaren..

klonk. Om det skulle hända skulle jag inte vilja flytta dit alls och inte sätta dit mina möbler överhuvudtaget.
Men risken för det är väl ganska liten.
 
Ducke37 skrev:
callespeed.
Ifråga om vår nya lägenhet så undersökte vi den OCH frågade nuvarande ägarna om de haft problem med skadedjur.
Frågade även om vägglöss. De kan ju blåljuga men om det skulle finnas vägglöss där när vi flyttar in som de har
dragit hem efter semestern (från resa) så är det ju ganska uppenbart att det inte är vi som dragit dit dom.
Kan ju fråga igen om något hänt under sommaren..

klonk. Om det skulle hända skulle jag inte vilja flytta dit alls och inte sätta dit mina möbler överhuvudtaget.
Men risken för det är väl ganska liten.
Ägaren kanske städar bort dem bäst hen kan och hoppas att du inte ska upptäcka dem på ett tag. ;)
 
Klonk
Om jag frågar rakt ut då? Tror du de blåljuger.
De ska flytta till en hus i samma område. Så vi vet var de bor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.