H
Hur gör ni med pensionsparandet egentligen? Har ni någon extern grej som hjälper er spara mer eller hur gör man? Känns som jag levt under en sten och inte brytt mig så mycket, väldigt dåligt av mig. Men det är dags att ändra på det nu.
 
Krilleman
Max 1000:-/månad i privat pensions sparande är avdragsgilt på skatten.

Kan vara bra att veta
 
Från nästa år är det bara 200 kr/mån och 2016 försvinner det helt...
http://www.compricer.se/nyheter/artikel/slut-med-avdragsgillt-privat-pensionssparande

Jag skulle rekommendera att satsa på ett vanligt fondsparande där du balanserar ränta/aktier sunt. Diskutera med din bank och lägg upp en ISK så slipper du skatten vid försäljning (enligt dagens regler).
Då kan du spara hur mycket du vill... Vad jag försåt så kommer många banker att slopa den vanliga "pensionssparningen" och istället lägga upp det som vanlig långtiddssparning där det betalas ut i rater per månad eller år efter att du nått en vald ålder...
 
P
Sätt upp ett autogiro som sätter in pengarna på lämplig depå (aktiedepå, Investeringssparkonto (ISK) eller kapitalförsäkring) direkt när du får lön. Pensionsförsäkringar är som anders säger på väg ut (kan ju ändras efter valet)

Sen är det bara att investera pengarna på något lämpligt sätt. Själv har jag valt att spara mina privata pensionsavsättningar i aktier i en ISK.

Men börja med att logga in på minpension.se och se efter hur din allmänna pension och tjänstepension är placerade. När du vet vad du redan har och hur det är placerat kommer du att ha lättare att fatta beslut om du behöver ha en privat pensionsläsning och hur den i så fall ska se ut.

Ett litet tips är att skaffa konto hos någon av uppstickarbankerna (Avanza, Nordnet) eftersom du då har låga avgifter på själva depån och ett bättre utbud av fonder än vad storbankerna erbjuder. Både Nordnet och Avanze har t ex svenska indexfonder utan avgifter
 
Gör en pensionsprognos på minpension.se sedan vet man om det behövs mer sparande.
 
Betala av lån, borde väl vara ett bra sätt att pensionsspara...
 
  • Gilla
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
Hej Hammarens

Jag jobbar med sociala medier på Pensionsmyndigheten och såg att du gjort ett inlägg om privat pension och vill gärna svara på dina frågor.

Det viktigaste för din pension är att du jobbar vitt och ser till att du har tjänstepension från din arbetsgivare.

Att spara är alltid bra, men tänk på att du binder pengarna i ett pensionssparande för många år. Att amortera är också en sparform som i framtiden ger dig lägre utgifter. Det kan vara ett bättre alternativ att t.ex. amortera på sitt bolån än att ha ett bundet pensionssparande. Läs gärna vad vår pensionsexpert skriver, www.pensionsmyndigheten.se/MasteJagSjalvSparaTillPension.html.

Om man bestämmer sig för att pensionsspara så är det bra att känna till att den så kallade avdragsgilla sparformen oftast lönar sig för den som tjänar mycket. Här finns en enkel pensionskoll om det: www.maximeradinpension.se/pensionskollen-2/

Pensionen kommer ofta från flera håll. Du får pensionsrätter för allmän pension när du jobbar vitt och din arbetsgivare sparar tjänstepension åt dig. Om du loggar in på vår hemsida får du en samlad bild av din pension. Du kan även logga in dig direkt på www.minpension.se . Vi har ett samarbete med dem så det är på deras sida du gör prognosen. Du behöver logga in dig med personlig kod eller med e-leg eller mobilt BankID. En personlig kod kan du beställa här: www.pensionsmyndigheten.se/BestallPersonligKod.html

När det gäller premiepension (som är en del av allmän pension) och tjänstepension så kan du påverka dem genom egna val. Du kan se det som en möjlighet och inte ett måste, förvalsalternativen (som du får om du aktivt inte väljer) är bra alternativ för långsiktigt sparande. Ett tips till dig om du vill göra egna val är att du väljer alternativ med låga avgifter. Du kan få hjälp med dina val i premiepensionen via Fondvalsguiden på vår hemsida.

Ditt inlägg hittade jag genom en sökmotor som visar träffar på internet som handlar om pension.

Har du fler frågor om pension är du välkommen att ställa din fråga direkt på www.facebook.com/fragaompension eller ring vår kundservice på nummer 0771-776 776.

Hälsninar Adam, Pensionsmyndigheten
 
  • Gilla
sunqan och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
Kurtivan skrev:
Betala av lån, borde väl vara ett bra sätt att pensionsspara...
Borde det inte då vara ännu bättre att göra båda?! ;)
 
hammarens skrev:
Hur gör ni med pensionsparandet egentligen?
Sätter in pengar motsvarande 5.5% av vårt ursprungliga huslån + 4500 för drift och underhåll på ett konto. Amorterar med de pengar som inte går åt.

Skuldfritt vid 65 ser jag som en bra pensionsförsäkring.
 
  • Gilla
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
Själv kör jag med konceptet att när det är dags för lönehöjning så ber jag istället chefen krydda det hela lite och peta in på en pensionsplan istället för att sätta det i lönekuvertet - Funkar prima och idag så åker det ca 5700Sek/månad in på ett pensionskonto hos en större aktör på marknaden.

Helt klart en billigare lösning för arbetsgivaren och personligen så slipper jag skatta på det hela två gånger om det skall sparas på någon egen variant...
 
Nyfniken skrev:
Sätter in pengar motsvarande 5.5% av vårt ursprungliga huslån + 4500 för drift och underhåll på ett konto. Amorterar med de pengar som inte går åt.

Skuldfritt vid 65 ser jag som en bra pensionsförsäkring.
Amorterar också så att jag är skuldfri vid 65 om jag då inte lånar upp under tiden....sen säljer jag och köper lägenhet och hus i Spanien...😃
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.