Jag har försökt hitta det på http://www.anticimex.com/sv/se/Privat/Skadedjur/Skadedjurskategorier1/ men tycktes inte hitta en bra match där. Någon som kan tänka sig veta vad detta är för något? Dom kröp ett gäng, och kan också typ hoppa lite, så det är nog inte löss. Varför vi såg dessa var för att vi nyss fått kattungar, och dom hade gömt sig under köket då vi håller på att byta golv pga vattenskada. Ett bra ställe att känna sig trygg på :) Antar att det inte är relaterat till katterna, för då skulle dom ju vara på katterna och inte på golvet.

IMG_0432.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0431.JPG

IMG_0430.JPG

IMG_0429 2.JPG

IMG_0429.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ganska väldigt mycket säker på att det är en stövslända.
 
Dawda skrev:
Ganska väldigt mycket säker på att det är en stövslända.
Men jag tycker inte den har några vingar, utan mer en "boll" därbak. Men det kanske är för att den är så liten, och vingarna ser ut som en kroppsdel.
 
Lite svårt att se tydligt på bilderna men mest troligen Hoppstjärtar. De finns i en hel uppsjö varianter, typ 170 olika, men om de tar ett litet skutt så är det troligen det.

De är inte skadedjur och ofta räcker det med att bara dammsuga upp dem. Vill man bekämpa fungerar Radar mot krypande insekter men har ni kattungar kanske inte det är optimalt (även om det står ofarlig för husdjur på burken).
 
tycker mer det ser ut som dammlöss/stövslända än en hoppstjärt. fast dammlöss hoppar inte vad jag vet.
Men som sagt finns det många arter av hoppstjärtar
 
hoppstjärtar gillar ju fukt och ni har en vattenskada så det är inte så konstigt att dom är samlade just där.
 
Satsar tre spänn på stövslända. Somliga stövsländor har inga vingar. De springer undan om de blir skrämda.
Hoppstjärtar hoppar. De har förutom sex vanliga ben ett gaffelformat organ på undersidan som fjongar iväg dem flera centimeter.
 
och vad gör man åt dom?
Vi har massa hoppstjärtar hemma. Inga fuktskador. Kryper läng golvlisterna. Kommer in utifrån
genom otäta väggar och fönster
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.