Jag ska bygga ett trädäck 1,2 m ut från vår gavel och runt till framsidan. Både altandörr och ytterdörr går ut till däcket och trallen kommer att vara 3-4 cm under innergolvet.
Problemet är att bärlinan kommer då att hamna under syllen så det går inte fästa där. Panelen (stående) sticker ner en bit så om jag fäster en bärlina i källargrunden hamnar den 8 cm in från lockpanelen. Finns det något stadigt sätt att få ut bärlinan en bit från fasaden så att man kan ställa golvreglarna på den utan att panelen är i vägen? Eller tänker jag dåligt här?

Att ställa bärlinan fritt från fasaden är ju en sista lösning men det vore himla smidigt om jag kunde fästa i källargrunden.

bärlina.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade tagit tryckt 70x70 och pluggat stående bitar i grunden (samma höjd som bärlinan). Man kan borra ett stort hål ca 3cm, sen ett hål lagom för skruven, så behöver du inte så lång skruv och skallen blir försänkt. Skruva sen bärlinan i klossarna. Sätt syllpapp mellan grund och klossarna.
 
  • Gilla
Teija
  • Laddar…
Kanske fästa bärlinan i betongen och fästa golvreglar med balkskor.
 
Vet inte vilka dimensioner du ska bygga med, men kanske 45x145 bjälkar,då kan man klyva den längstgående så att från uk trall till uk brädfodring är en del och fästs lätt med distanser i brädorna,den del som blir kvar fästs fast även den med dist. i muren,sen är det bara att haka ur bjälkarna och fästa fast i övre och nedre del övre räcker med liten spikvinkel ,och ett par eller en liten balksko i den undre,en smäcker och enkel lösning tycker i alla fall jag.
 
Fredrik Brorsson skrev:
Kanske fästa bärlinan i betongen och fästa golvreglar med balkskor.
Precis min tanke....
 
Vad består grundmuren av?
 
slacker skrev:
Precis min tanke....
Jag skulle behöva komma ut 5 cm till för att det skulle funka tyvärr. Larsas metod funkar nog kanon första biten. Längre bort mot gavelhörnet är källargrunden tio cm in från locken har jag märkt så jag får se hur jag löser den sista biten.

Jag hade tänkt använda 120 bjälkar eftersom de bara är 1,2 m på denna sektion. Klart jag skulle kunna använda grövre dimension för att komma upp i rätt nivå med hjälp av balkskor. Får fundera på det.

Grundmuren är av hård betong.

Lago, vet inte om jag förstår dig rätt men att fästa övre delen av en klyvd bärlia endast i nederkant av panelen (som det skulle bli för mig) verkar lite vekt. Underkant på trallen kommer alltså vara på de nedersta millimetrarna av liggande regel/syll, skulle möjligen funka med skråskruvning men eftersom jag just bytt panelen vill jag gärna låta den vara. Det var bakom tidigare bärlina (som satt ca. 4 cm högre) som det hade ruttnat.

På vilka sätt man kan jacka ur en golvregel utan att försämra styvheten vet jag för lite om.
 
En bärlina längs fasaden som fästs med ankarmassa, gängstav och lämplig bult som du sedan kör balkskor i med ankarskruv?
 
Man ser en spikrad nederst på panelen. Där hamnar ovankant på trallen.
Bärlinan fäster jag alltså helst i betongen så det är inget konstigt med det. (y)

Just nu ser det ut som att jag gör som Larsa föreslog och sätter bitar av 70x70 stolpar som distanser mot källargrunden. Skruvar en 170 bärlina i dem vars ovankant ligger ungefär 3 cm under nederkant fasadpanelen (för att komma åt att måla om). Då kommer jag ut tillräckligt från betongen för att panelen inte ska vara i vägen uppåt. Därifrån kan jag köra med balkskor och lite grövre dimension än jag tänkt från början för att komma upp i den nivå som jag vill lägga trallen på.
Låter det rimligt? Jag tror det :)
 
Hej,ska försöka att förklara mina synpunkter,den regel som monteras på muren kan ju ha vilken dim som helst,varför jag sågade av den är att jag ville ha uk bjälke och uk planka på mur i liv med varandra,men man gör den ju så hög man kan från uk bjälke tills spikregeln för panelen kanske går den dit hel.Den ev mindre biten är tänkt som ett stöd för trallen,och behöver i detta fallet inte fästas i fasaden alls,tycker man att trallen inte behöver stöd vid tex dörren så hoppar man bara över den.Nu till ursågningen av bjälken, från väggplankan tillca10mm utanför panelen och från uk trall till ca 15mm under panel,alltså en liten bit som ska bort, jag strävar bara efter en enkel stabil och smäcker lösning, utan en massa extra mixter.Hoppas det går att förstå,men som sagts tidigare så fungerar de flesta lösningar.
 
  • Gilla
Teija
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.