Hej
Vi skall bygga på samt ev ersätta ett befintligt trä staket.
Det är idag trästolpar 120x120mm som bara är nerstuckna i jorden och vissa har ruttnat. Min fråga är nu. Ni som gjort trä staket är det gjutna plintar som man skall göra eller funkar jordankare som man bara slår ner i backen?
Blir ju ett jäkla grävande om man skall göra plintar för 150m staket. Vi håller ju på och totalkrenoverar huset så det är lite ont om tid :surprised:)
 
Enligt deras egen reklam och för att spara tid och få lika stadigt som gjutna plintar så kanske markskruv från http://www.slutagrav.se kan fungera.

Jag har inte testat själv men det verkar ju suveränt. Såg någon annan på forumet som bygger en jättelik altan med dessa och han verkade nöjd...
 
Om du vill plinta är jordborr typ skurupborren väldigt smidig.

Körde en motsvarande under vårt altanbygge och den var då bra mycket smidigare än en motordriven.

En annan tanke: kan inte staketet vänta tills det finns mer tid?
Många inkl mig själv kan fokusera på helt fel saker under en renovering av ett hus. Kan staketet stå ett år till? Isf satsa på nåt annat projekt ist.
 
Om staketet ska stå i evigheter så skulle jag gjuta plintar. Hade jag ont om tid skulle jag göra en snabbfix och slå ner nya stolpar direkt i backen för att sedan göra ett nytt staket om ett par år när-jag-har-mer-tid [tm]

Ett alternativ är att hyra en jordborr en helg, borra massor med hål och sen hälla betong direkt i hålen med plattjärn istoppade. Går snabbt och blir väldigt stabilt.

Jag anser att stolpskor är ett mellanting. Bättre än stolpar direkt i mark men sämre än gjutna plintar. Och personligen gillar jag inte riktigt mellanvägar...
 
Nja det kan ju inte vänta. Vi kommer att ha fullt upp i 1 år frammåt räknar jag med och vi har en liten bebis som nyss lärt sig gå och dessutom en hund som vi vill hålla ifrån vägen. Har idag ett temporärt staket av fårnät men de ser ju inte så skoj ut. Det är därför som jag skulle vilja få detta gjort. Eller ialla fall få mer plintar eller ankare innan tjälen kommer så kan man ju bygga staketet under vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.