Hej, har köpt en nexa trådlös mottagare och lampknapp. Den jag redan hade där ska alltså bytas mot en ny som inte är dimmbar. Den som satt var av den modellen som enbart har in/ut och så var det två vita trådar som stack ut som satt fast i själva dosan (dessa var tejpade och användes således inte)

Försöker jag koppla såsom det satt förut funkar mottagaren och den hittar lampknappen, men lampan tänds inte. Så det måste ju vara fel kopplat, har ni några tips? Skickar med bilder på hur själva NEXAn ser ut som sladdarna från taket. Tänkte höra här innan man kontaktar elektriker:)

IMG_1464.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1465.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur har du kopplat då?
Fast fas -> L
Nolla -> N
Pil ut -> tändtråd till lampan.
Sedan givetvis nolla till lampan, som inte behöver gå via pucken.
 
Hej igen, jag har inte fått detta löst än, kan man på nått sätt få lite mer utförligt. Tänkte prova en gång till innan jag anlitar en mer kunnig, någon med konkret tips på var vilken sladd ska in för att det ska funka?
 
Blå o grå från taket sätter du i din lampa eller lampkontakt. Den strömbrytaren som du skall ersätta med en sändare, i den dosan tar du svart (äldre) brun om det är nyare och sätter L in och den grå i den bredvid (våg/pil) OUT sedan så skall du få tag i den blå som kommer ut i taket, andra ändan som kanske finns i en dosa vid taket ovanför där strömbrytaren sitter den skall in på N OUT bredvid våg/pil och slutligen en blå på in som kommer från centralen och finns då i dosan där den som gick till taket satt i eller så har du ett vägguttag vid golvet under brytaren och då kan du hämta den där.
 
O
Jag säger som Bo fast med tillägget att jag inte tror den grå ledaren är någon fast fas utan snarare tändtråden ifrån strömbrytaren. En tändtråd är bara ett krångligt ord som syftar på den vanliga fasen när den gått genom en strömbrytare. Ibland säger folk även bruten fas och menar exakt samma sak.

Screen Shot 2014-11-29 at 21.03.53.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om det är en tändtråd och inte en obruten fas innebär kopplingen på bilden att du kan justera släcka lampan med fjärrkontrollen så länge strömbrytaren på väggen är på och matar dosan med ström. Du kan även släcka med strömbrytaren men om jag inte minns fel så går den där dosan igång i släckt läge när den spänningssätts. Tanken är att hela huset inte skall stå och lysa efter ett oavsiktligt strömavbrott. Det innebär att det inte räcker att bara slå på den igen utan du måste även tända lampan med fjärrkontrollen.
 
Redigerat:
O
bjornberg skrev:
Den som satt var av den modellen som enbart har in/ut och så var det två vita trådar som stack ut som satt fast i själva dosan (dessa var tejpade och användes således inte)
Det det låter lite konstigt. Med reservation för att jag INTE ÄR ELEKTRIKER så skall de med två trådar normalt sitta kopplade i ändra änden, det vill säga bakom lampknappen och inte vid lampan. De är gjorda för att fungera tillsammans med brytarens funktion och då får du inte problemet jag beskrev ovan. I manualen för två trådsvarianterna ser det ut så här:
Screen Shot 2014-11-29 at 21.30.19.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den bruna är den obrutna fasen som matar brytaren och oranga är den brutna fasen som går ut till lampan. De två vita går till IN och UT på brytaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.