Hej gott folk.
Tänkte reda ut denna mystiska lukt en gång för alla.
Har nu bott i detta hus som byggdes -56 i snart 4 år.
Givetvis är det ett hus med "självdrag" 5 ventiler i källare, 2 i nedervåning och 1 i övervåning.

Till problemet. Så fort rötmånaden kommer "runt Augusti" så får jag exakt samma illaluktande avloppsstank i nedervåningen, och det spelar ingen roll hur många fönster jag öppnar upp då luften bara står stilla.
Är jag ute runt huset och arbeta just när solen går ned så känner jag av samma lukt ute på gården, så jag misstänker att det är något knas med avluftningen som kommer ut genom taket.

Har inte riktigt lärt mig var lågtryck och högtryck innebär, men kan det ha något med det att göra?

I källaren och i övervåningen luktar det inget speciellt. Källaren luktar givetvis källare, men inte avlopp!
Har försökt lukta mig till vart ifrån lukten kommer men kan fa* inte hitta det. Och det verkar komma i vågor.
Öppnar jag alla fönster i huset så försvinner lukten, men bara i några minuter och sen kommer lukten igen. Stänger jag alla fönster så blir det samma sak + att det blir för varmt för att bo i huset.

Serviceluckan till stammen "enbart luckan i golvet och inte pluggen" har jag testat öppnat och givetvis luktar det avlopp, men inte samma stank som i resten av huset.

Det luktar bara efter att solen har gått ned och temperaturen sjunker.

Så vad kan vara fel?
 
Det vanligaste är ju att det suger in luft i någon tilluft när vindriktning, lufttryck ändrar.
Känner du lukten ute också är det ju det mest troliga. En avloppslukt är lite samma som mögel, otroligt svårt att lokalisera då våra näsor vänjer sig vid lukten snabbt. Du måste gå ut, andas frisk luft genom näsan 5-10 minuter, hålla andan och sen gå in och "nosa". När du känner att lukten försvagas är det bara att gå ut och börja om...
Kom ihåg att prova lukta vid golvet också!

Jag hade samma sak tidigare och värst när det blåste nordlig vind (mot septitanken) och efter många veckors spårande hittade jag att det luktade värst vid el-centalen. Det visade sig att det var röret för el-kabeln till flottören som inte längre var tät i septitanken som "slog in" lukt när det blåste mot tanken. Jag tätade el-röret på nytt och lukten försvann.
 
Det är inte så enkelt att du har ett vattenlås i någon golvbrunn/toa eller handfat som gått torrt? Tänkte att nu när det är så varmt så dunstar det snabbare.
 
Helt rätt. Har själv märkt att lukten är som starkast när man kommer in i hallen, men försvinner bara på någon minut. Det blir en jobbig process att springa ut och in, men kanske ett måste om man vill få bukt på det hela.

Vet inte riktigt vart jag ska börja bara. Kanske ringa in sanerare och spola avloppet ända ut till gatan?
Kan även få tag på en kamera som man kan skicka ned i avluftningen bara för att se så inget blockerar eller om röret har spruckit någonstans på vägen upp till taket.

Alla vattenlås används. Den enda som inte används är ett avlopp i källaren bredvid pannan då jag misstänker att brunnen inte är i så bra skick. Har ist försökt täta den den en plastpåse.
 
Har du eget avlopp eller kommunalt? Vad har grannarna för avloppslösningar?
Om du har ventilationskanaler genom skorstenen och avluftning från avloppet på taket kan det vara värt att testa att täppa igen ventilationen ett dygn för att se om lukten kommer in den vägen. Kan du känna en kraftig lukt vid avluftningen?
Kan lukten komma från någon avloppsbrunn ute på gatan?
 
Jag har kommunalt avlopp. Jag har ett brunnslock just utanför postlådan, så jag antar att det är dit allt skit hamnar, och jag antar också att några grannar använder samma.

Avluftningen från avloppet går enskilt i form av ~2½ - 3" gjutjärn bredvid skorstenen. Skorstenen har 6 kanaler och jag vet inte vilka som går till vad.
Skulle iofs kunna stänga igen alla ventiler och kolla hur det blir med lukten.

Kan det vara så djävligt att avluftningsröret har gått av/spruckit halvvägs och lukten kryper ut ur väggarna?
 
Hur har det gått?

Fick du ordning på lukten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.