Hej !

Skulle behöver lite hjälp, hur jag ska tyder det.

enl. detaljplan gäller följande för mig B ,II , e1, p, v

II - Högst två våningar.
v - vind får inte inredas (läste att det betyder, t.ex. att man inte får lägga golv)



I ritningen för garagebygglovet ser man att det är rätt så öppet i plan 2.
Eftersom det är tilllåten med två våningar i övrigt, är nu min fråga till er :

-> Gäller det också för garaget, så som jag tro ?
(För mig är det i denna fall max 1 1/2 plan (för garaget) < mindre än två våningar enl. detaljplan)

Vill ju så klart använder denna ytan som förråd.





Bygglov:
Visa bilaga 4699 30-31B 140314.pdf


Detaljplan :
Visa bilaga Detaljplan+plankarta.pdf


Tack i förhand!
Chris
 
Jag tror (men är osäker) att om du inreder "övervåningen" på garaget så har du inrett en vind, vilket specifikt inte är tillåtet. Planen har, om jag läste rätt kommentar, en begränsning av byggnadshöjden på 3m för komplementbyggnad, vilket ger att en komplementbyggnad inte går att bygga som tvåplanshus. Därmed finns det bara en vind.

Men inredning i bygglovssammanhang brukar betyda att man inreder boyta. Du skulle använda vinden som förråd, det tror jag du får göra oavsett reglerna.
 
  • Gilla
cframe
  • Laddar…
Skall kanske tillägga att begreppet 1 1/2 plan inte existerar i bygglovsammanhang. Utan det är ett plan med inredd vind (vilket specifikt inte är tillåtet här). För att det skall räknas som en andra våning tror jag att den måste byggas så att du har minst 70cm yttervägg, och det blir svårt att få in på 3m tillåten total vägghöjd.
 
  • Gilla
cframe
  • Laddar…
Hej hempularen, tack för ditt svar .

Hade samma tankar , att jag får använder ytan som förråd oavsett reglerna. Planerade detta länge men
blev bara lite fundersamt nu i efterhand.
 
Sedan finns det dom som tycker att man måste ha en dusch o toalett, och ett litet kök även i förrådet. Men då tror jag man är ute på hal is, ifall det uppdagas.
 
Två plan och ej inredd vind avser bostadshuset, inte garaget. Garaget som är en komplementbyggnad ska vara underordnat bostadshuset.

Tittar man på sektionen är det ett loft med upp till 2 meters innerhöjd och i planritningen finns en loftlucka (streckprickad rektangel med L). Med andra ord är loftet tänkt som förråd. Du kan dock inte ta upp fönster där uppe utan bygglov eller inreda utrymmet som bostad.
 
  • Gilla
cframe
  • Laddar…
Hej ! Exakt så som du skriver vill vi göra ,tack !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.