Hej, håller på och bygger hus för första gången, grunden skall precis planeras och redan nu så har tyvärr problem påträffats.

Huset som vi köpt annonserades ut hos mäklaren som en paket lösning, i detta paket så ingick tomt och ett nyckelfärdigt hus ifrån Skidstahus, bygglovet var redan klart och godkänt.

Skidstahus som agerar leverantör har lämnat ett pris för en helhetslösning till oss med en massa klasuler inbakade såklart ;) Förutom Skidstahus så har vi tecknat 2st Entreprenadkontrakt ABS 09 med bolag som valdes av Skidstahus.

Problemet:

Fick ett samtal från mark arbetarna som förklarar att dom fått felaktiga ritningar för markens höjd vilket gör att dom måste höja hela kalaset med 40 cm vilket troligen kommer kosta mellan 25-30000 kr.

Eftersom att detta precis inträffat så har jag inte hunnit prata med Skidstahus än men rent spontant så känns det förjävligt att jag skulle behöva betala dessa pengar pga en ritning som jag själv inte ens haft ansvar för är felaktig.

Vad är det som gäller i detta läge? Är jag som byggherre ansvarig för att korrekt markhöjd angivits på en bygglovs ritning som jag köpt i samband med paketlösning? Vad anser ni att jag bör göra i dom olika situationerna som kan dyka upp?
 
Redigerat:
Hej Successful, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Hoppas att du kommer att leva upp till ditt användarnamn :)

Rent allmänt tycker jag att om totalkostnaden för hus, tomt, anläggningsarbeten och byggherrekostnader inte diffar mer än 25 - 30 tusen kronor så har du kommit lindrigt undan.

Och att just mark-/grundläggningsarbeten kan vara svårbedömda innan man satt spaden i jorden är nog ganska vanligt.
Men någon är naturligtvis ansvarig för en felaktig ritning, så vem har upprättat ritningen?
Men om du kan få ersättning för denna (i sammanhanget måttliga) extrakostnad är en annan femma.
 
Hej Successful,

Lite knepigt, ,, du skriver nyckelfärdigt, Jag trodde det betydde att ni får en nyckel när allt är klart ändå verkar det som att ni har avtal med entreprenörerna.
Om det stämmer då kanske det är så här:
Ni har köpt material och ritningar av en huslevernatör och sen tecknat avtal med entreprenörer för att uppföra huset.
Då är du ansvarig gentemot entreprenören då du tillhandahåller handlingar/ritningar för dennes räkning, dvs du ersätter entreprenören för felaktigheter, dock kan du ställa krav på husleverantören för samma felaktigheter om det inte finns tex skrivet att inmätningar skall göras innan byggstart eller liknande. dvs det beror på hur kontrakten är skrivna.

Lycka till
 
Hej och tack för era svar.
Villa vista: Det du skriver om nyckelfärdigt stämmer nog, misstänker att Skidstahus endast är en helhets leverantör i detta läge.

Kommer kontakta berörda parter idag för att få lite kött på benen.
 
Bara en tanke - har det att göra med att kommunen bytt höjdsystem kanske? De flesta kommuner har under de senaste åren (eller kommande med, för den delen, alla är inte lika snabba i vändningarna) bytt till den nya nationella höjdstandarden RH2000. Det betyder att lite äldre ritningar och kartor kan visa flera dm fel i förhållande till det nya systemet.
Jag vet att höjdystembytet har ställt till det ibland, t.ex. med att avloppsledningar inte fått rätt fall, att hus anläggs för högt eller för lågt mot vad det var avsett, osv.

Men så länge alla ritningar och kartor är märkta med i vilket system höjderna är angivna, så kan inte markentreprenören skylla ifrån sig, det är deras ansvar att läsa ritningen korrekt.
 
Det b&q skriver kan faktiskt vara anledningen, kontrollera om tex bygghandlingarna/huslevs ritningar är angivna i tex RH00 och kommunens ritningar, tex nybyggnadskarta, sitplaner, inmätningar är i RH 2000 eller vise versa. Diffen brukar vara runt en halvmeter beroende på kommun. Dock anser jag att det kan vara svårt att kräva att det är entreprenörens ansvar att upptäcka att det är fel på underlagen. Grundregeln i entreprenadjuridiken är att uppgiftlämnaren dvs den som tillhandahar underlagen ansvarar för riktigheten i handlingarna. Entreprenören skall inte behöva undersöka ev skillnader i +-höjderna utan skall kunna lita på att underlagen är konsekventa.
Om huslev har tillhandahållt och beställt underlag från kommunen och det är olika höjdsystem mot deras underlag, då är det de som har gjort fel.
 
Det finns prejudikat där, faktiskt. i Knivsta råkade en byggare lägga huset ca 60 cm för högt då han utgick från kartor och ritningar som var i olika system, då kommunen bytt höjdsystem under processen. Han försökte då stämma kommunen, men eftersom kommunen kunde visa att de informerat om höjdsystembytet och att alla ritningar och kartor var noggrant märkta med vilket system som höjderna var angivna i i just den ritningen, så gick han bet.

Att underlagen i en utdragen byggprocess ska vara konsekventa tror jag är svårt att garantera; vid NÅGON tidpunkt ska ju kommunen byta system och börja producera kartor i det nya systemet.
 
Nja inte riktigt samma sak. Att beställa ritningsunderlag från kommunen som underlag för byggande eller att förse en avtalspart med underlag som är inkonsekventa är inte samma sak. Men jag skrev vad jag ansåg vet ej hur en domstol skulle tolka detta.

Att underlagen i en utdragen byggprocess ska vara konsekventa tror jag är svårt att garantera; vid NÅGON tidpunkt ska ju kommunen byta system och börja producera kartor i det nya systemet.
Det kan det vara om man saknar erfarenhet/kunskap men då brukar det också kosta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.