Hejsan,

Jag har ett dropp-bevattningssystem från gardena som jag använder till att vattna trädgårdsland och ett antal krukor. I vanliga fall har jag det kopplat direkt till vattenutkastaren men nu har jag testat
att köra det med en dränkbar pump som jag har i en tunna med vatten. Problemet är att vattentunnan står högre än vad trädgårdslanden är och att det inte verkar finnas någon stopmekanism i pumpen när den inte är igång, det blir en häverteffekt och hela tunnan töms.

Jag skulle vilja kunna få stop på vattnet när pumpen inte är i drift.

En lösning som jag provat är en bevattningstimer från gardena(C14e), jag satte den efter pumpen och synkade den med timern som startar pumpen och det funkar, men den är lite för oflexibel i tidsinställningarna.

Finns det någon smart lösning? Jag vill helst slippa att gräva ner tunnan ;)

/jmi
 
Magnetventil på slangen mellan pump och droppslang, magnetventilen drar (öppnar) sammtidigt som pumpen startar
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Gardena har magnetventiler också som kan kopplas till vissa av deras datorer. Annars bara en trafo som får stöm samtidigt som pumpen som ställer om magnetventilen (de stänger sen självt om den blir strömlös).
Jag har Gardena ventiler till 25 mm PEM slang men jag tror de ska finnas för mindra dimensioner också.
Kolla Amazon.de, de har Gardena till väldigt bra priser. Leveranstid brukar vara mellen 4-7 dagar...
 
En vanlig fjäderbelastad backventil efter pumpen så är det enkelt och helt oberoende av el och ev inställningar.
 
anders07 skrev:
Gardena har magnetventiler också som kan kopplas till vissa av deras datorer. Annars bara en trafo som får stöm samtidigt som pumpen som ställer om magnetventilen (de stänger sen självt om den blir strömlös).
Jag har Gardena ventiler till 25 mm PEM slang men jag tror de ska finnas för mindra dimensioner också.
Kolla Amazon.de, de har Gardena till väldigt bra priser. Leveranstid brukar vara mellen 4-7 dagar...
Jag har funderat på gardenas magnetventiler också, ska kika närmare på amazon.de.

GK100 skrev:
En vanlig fjäderbelastad backventil efter pumpen så är det enkelt och helt oberoende av el och ev inställningar.
Jag har lite dålig koll på backventiler, har du länk till en som skulle kunna fungera? Jag vet inte riktigt vad jag ska googla på :)

/jmi
 
Backventil hjälper väl inte eller missförstod jag inledningen? Problemet var väl att vattnet fortsatte rinna, inte att det rann tillbaka? En backventil i andra riktningen skulle väl även stoppa pumpens arbete?
 
Prova med att montera ett t-rör med en vacuumventil på högsta punkten av slangen efter pumpen. När pumpen stannar kommer ventilen att släppa in luft och hävertverkan avtar. Samma problem finns på många bilar där munstycket för strålkastarspolningen sitter under nivån i spolvätskebehållaren.
Rinkaby rör har artnr: 2993 som bör fungera.
http://www.rinkabyror.se/artikel/vakuumventil/?select=true
 
Redigerat:
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Kanske lyfta upp dränkpumpen manuellt funkar garanterat :)
 
gunric skrev:
Backventil hjälper väl inte eller missförstod jag inledningen? Problemet var väl att vattnet fortsatte rinna, inte att det rann tillbaka? En backventil i andra riktningen skulle väl även stoppa pumpens arbete?
En fjäderlastad backventil är bra för detta ändamålet den kräver lite tryck för att öppna och ska givetvis vara monterad så att den öppnar när pumpen går.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
GK100 skrev:
En fjäderlastad backventil är bra för detta ändamålet den kräver lite tryck för att öppna och ska givetvis vara monterad så att den öppnar när pumpen går.
Ah, så långt tänkte inte jag.
 
gotavi skrev:
Prova med att montera ett t-rör med en vacuumventil på högsta punkten av slangen efter pumpen. När pumpen stannar kommer ventilen att släppa in luft och hävertverkan avtar. Samma problem finns på många bilar där munstycket för strålkastarspolningen sitter under nivån i spolvätskebehållaren.
Rinkaby rör har artnr: 2993 som bör fungera.
[länk]
Jag provade med den här lösningen och det fungerar riktigt bra!

Tack för alla tips!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.