Vi har fått in en offert på en carport som vi ska bygga som är betydligt högre än vad vi har förväntat oss. Skulle gärna vilja ha hjälp med bedömningen om det är rimligt.

Det vi ska bygga är en carport 6x10 meter där de bakersta 3,6x6 meterna är isolerat ouppvärmt förråd med platta, bildelen ska bara ha vanligt grus. Markarbetet är gjort för några år sedan men sedan har det körts lastbilar som har förstört en del så det behöver fixas till en del med marken igen vilket ingår i offerten.

I offerten så ingår även el för belysning i carport och förråd, men inte takpannor.

Det beräknas på 70 000 i materialkostnad och 92 500 i arbetskostnad (inklusive moms). Alltså en totalkostnad på 162 500 för carporten. Jag tycker det känns som väldigt mycket för en så enkel byggnad och skulle uppskatta om någon skulle kunna komma med input.
 
Man kanske är luttrad nu efter alla offert-trådar man det känns inte så farligt. Med andra ord det hade nog kunnat bli ännu dyrare. Men jättebilligt är det inte.

Om du får en utfärlig offert så kan du själv jämföra vad materialet kostar hos den lokale handlaren.
 
Materialkostnaden tycker jag känns rätt ok faktiskt, är mer byggkostnaden jag reagerar på. Med de timpriserna som är angivna så får jag det till att det skulle ta ca 200 timmar att bygga vilket ju är 2 personer på heltid i 2,5 veckor.

Bygger man inte en carport snabbare än så om man är yrkesman?
 
Varför inte ta in jämförande offerter om du är osäker och tycker att priset är för högt? Ett tips är ju också att diskutera med offertgivaren ang mantimmarna och höra hur dom räknat.
 
Ja vi får kanske göra det. Vi har tagit in en offert på att mura en öppen spis från samma ställe och där tycker vi priset känns mer rimligt, även om det också är drare än vi hoppats.
 
  • Gilla
Piffidanne
  • Laddar…
Tycker det låter ok. Man kan kolla så att man tar materialet x 1,3 då hamnar man oftast väldigt nära på arbetet. Förr låg material och arbete väldigt lika.
 
Kan verkligen ingenting om detta med bygg egentligen men vi ska bygga carport med samma mått och har tagit in några offerter. En låg på ca 160000kr exkl grund och markarbete (men målat och klart för övrigt), en annan på 400000kr inkl oisolerad grund och exkl all el och målning. Och någon låg däremellan. Kan väl säga att vi letar vidare... 😉
Om det pris du fått är inkl grund och markarbete hade jag tagit det direkt! Jag är iofs lite desperat och vill ha klart carporten pronto!
 
Det ska komma en till och kolla imorgon så får vi se vad den offerten ligger på. Det är inklusive markarbete och grund, men egentligen så är markarbetet redan gjort. Det behöver bara fixas till lite eftersom att det var några år sedan och det har kört några tunga lastbilar och gjort det ojämnt. Och grunden är bara 20kvm då vi inte ska ha grund till bildelen utan bara förrådet. Men det kanske inte är så dyrt som jag trodde, hade förväntat mig runt 120 000. Fast det här är exklusive takpannor (och då också läggandet av pannorna) och förrådsdörr.
 
Ett sätt att få ner kostnaden är ju att skippa betongplattan i förrådsdelen, om du där istället lägger cementplattor, så duger det som kallförråd.

I vårt förra hus hade vi det i hela garaget.
 
Vi tog in en annan offert också som var ca 10% billigare vad gäller arbetskostnaden. Men vi kommer ändå att köra på den första, vi har använt oss av det företaget tidigare och har bra erfarenhet av hur de utför arbetet. Och med att det andra företaget bara var 10% billigare så visar det ju också att det inte var så jättedyrt som vi först tyckte.

Tack för hjälpen.
 
Hej, ny på forumet så hoppas jag gör rätt nu. Lånar denna tråd.

Jag har tagit in några offerter på en carport, plats för en bil och med förråd som jag tycker är saftiga...

Carporten ska byggas ihop med husets kortsida. Byggarea 38 kvm, isolerat förråd ca 10 kvm, sadeltak.
Bottenplatta och plintar är redan gjutna och förberett med dagvattenledningar för stuprör.

Det som ingår i offerterna är material, arbete, el, plåtslagare. Allt förutom målning och markarbeten.

Offerterna snittar mellan 225k - 250k kr inkl. moms, är detta rimligt tycker ni eller ska jag fortsätta leta tycker ni..?
 
  • Ritning av en enkel carport med sadeltak, ansluten till ett hus och med ett integrerat förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en carport ansluten till hus med måttangivelser och en markerad del för förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla snickare verkar ha fullt upp och det känns som att de kan sätta skyhöga priser just nu utan att bry sig om de inte skulle få jobbet.
Ingen som har en känsla för vad som är ett rimligt pris för denna typ av carport? Mellan tumme och pekfinger..?
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
N Nyivillan skrev:
Alla snickare verkar ha fullt upp och det känns som att de kan sätta skyhöga priser just nu utan att bry sig om de inte skulle få jobbet.
Ingen som har en känsla för vad som är ett rimligt pris för denna typ av carport? Mellan tumme och pekfinger..?
Så är det ju. En del större företag har dessutom slutat ta på sig jobb åt privatpersoner, för dom redan har för mycket att göra.
Sen kan man även tänka på att vid en offert så kläms det i lite extra för att skydda sig mot ev strul. Ofta blir jobben billigare vid löpande nota
 
N Nyivillan skrev:
Alla snickare verkar ha fullt upp och det känns som att de kan sätta skyhöga priser just nu utan att bry sig om de inte skulle få jobbet.
Ingen som har en känsla för vad som är ett rimligt pris för denna typ av carport? Mellan tumme och pekfinger..?
Så är det, men tiderna förändras nu.. själv ska jag vänta 3-4 år då lågkonjunkturen är i full blom, ska bli intressant och se vad priserna hamnar på då.
 
holetaker holetaker skrev:
Så är det ju. En del större företag har dessutom slutat ta på sig jobb åt privatpersoner, för dom redan har för mycket att göra.
Sen kan man även tänka på att vid en offert så kläms det i lite extra för att skydda sig mot ev strul. Ofta blir jobben billigare vid löpande nota
Precis, det är till och med svårt att få in offerter, man får tjata hål i huvudet på dem för att dem ska ta sig tid o räkna på det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.