Arrenderar tomt och det är nu dags för nytt arrendebelopp.
Arrendatorn har föreslagit en höjning på 35%

Arrendetiden är fem år och för fem år sedan fick vi höjning med 55%
Under dessa två arrendeperioder blir det en fördubbling av vår arrendeavgift om denna sista görs.

Hur gör man lättast och bäst för att sätta sig emot denna höjning?
Tacksam för all hjälp jag kan få.
 
Finns något som kallas "arrendenämnden" som såvitt jag förstår är "domstolen" där man kan få arrendenivån prövad. Har fått uppfattningen att det kan vara komplicerat att bedöma vad som är rätt nivå.
 
Nivån skall väl i någon mån avspegla en "skälig" förräntning av markvärdet. Så EN typ av underlag borde vara att titta på hur försäljningspriser ändrats i området, eller liknande områden de senaste 10 åren.

Med dagens låga ränta så borde man kunna argumentera för att en skälig ränta för markägaren skall vara lägre idag, än för 10 år sedan, men då iofs räknat på ett högre värde.
 
Går det att försöka köpa marken istället om ni tycker arrendenivån är för hög? Är nivån så hög att den hamnar över vad räntan på ett lån för marken skulle ligga på så vore det ju mer fördelaktigt. Ligger den lägre är det ju "rätt" nivå.
 
Det finns tyvärr inga möjligheter att köpa loss tomten som det ser ut nu.
Arrendenivån ligger i dagsläget över vad skulle kosta att ränta en nyköpt tomt enligt mina beräkningar.

Kanske lite svårt att beräkna exakt då alla tomter numera säljs med kommunalt VoA, detta har vi bekostat själva. Har räknat på 200 000 och tomter på mer attraktiva lägen är prissatta 325 000 men då ingår som sagt VoA som annars kostar 150 000 för de som har friköpta tomter. Vårt läge är dessutom sämre än den aktuella jämförelsetomten i fråga om närhet till service, sämre beskaffenhet och sämre läge. (nära STOR AKTIV bondgård)
Arrendet är idag 8 500 men de vill höja till 11 500
Jag tycker att det är alldeles för högt och att det egentligen skulle ligga på runt 7 000 kr.

Arrendenämnden var inblandad förra gången men de gjorde som jag ser det ingen individuell bedömning av enskild tomt utan alla fick samma. Dessutom så har jag fått uppfattningen att de går efter vissa mallar, där de inte tar hänsyn till annat än hur nära det är till havet. Övriga faktorer vägs inte in.

Frågan är alltså om det finns någon annan väg att gå än arrendenämnden?
Handlar ju inte om att inte göra rätt för sig, men det ska ju vara skäligt.
Misstänker tyvärr att de går denna vägen för att kunna beräkna tomtvärdet högre vid en framtida försäljning. Om jag förstått det så kan tomtpriset även beräknas utifrån arrendeavgiften och hur hög den är. Högre arrende gör högre tomtpris.
 
Du menar att ett rimligt arrende skulle ligga på 7000kr? Baserat på 3,5% ränta av tomtens pris på 200 000kr??

Jag funderar lite på vad du får för din arrendeavgift? Får du mer än rätten att ha ditt hus på tomten?
Hur är det med Vatten avlopp? Sopor??
Underhåll av väg fram till stugan?
 
4-5% avkastning mot marknadsvärdet kan alla gånger ses som en skälig arrendeavgift...
Det är iaf i den storleksordningen vi hanterar det i min kommun...
 
Allt som ingår är rätten att ha huset. Underhåll av gemensamma grönområden, VoA, underhåll av den anläggningen, vägar på området och allt extra får bekostas separat av stugägarna. Markägarna bekostar inget. Får inte fälla träd på tomten utom i de fall markägaren separat godkänner. Vi får då bekosta fällningen och det ska göras så att markägaren får fulla intäkten utan några som helst kostnader för dem.

Tackar för informationen om procentuell skälig avkastning. Räknar jag på den så kan man säga att den arrendeavgift som finns idag är "skälig" utan att direkt räkna av andra enligt mig negativa faktorer vad avser tomtvärdet.

Rent krasst så ser jag att marknadsvärdet på min stuga inte ökar i takt med de pengar vi lägger ner på den i upprustning. Att sälja stuga med så högt arrende i detta området där den allmänna servicen minskar år för år och med så stort ekonomiskt ansvar i och med den samfällighetsägda vattenanläggningen gör att det nästan känns som man bara vill sälja, tyvärr.
Vore bra om någon visste var man kunde söka arrendeavgifter för resten av landet så man kunde jämföra lite med likvärdiga områden. Vet någon om det finns sådan statistik någonstans?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.