festool dammutsug.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klyver mycket vanliga regler i bord med denna TS70, och detta händer titt som tätt. Man märker det när spånet sprutar både upp och ner på golvet istället för att sugas in i den dina Festool-dammsugaren.

Hopplöst, enda lösningen är att skruva bort hela sidan på maskinen.
 
Ser ju inte så kul ut... är det "spån" alltihop eller är det längre bitar iblandat? Det ser ju ut som att det eventuellt är lite längre stickor närmast stosen - kanske är det dessa som fastnar först och då bygger det upp snabbt med spån.
 
Kåpan är väl designad för att ha lite hjälp av tyngdlagen....
 
Jo, men visst är TS55 och TS70 tänkta att även kunna sitta i Festools orginalbord...

Och ja, det är större grejer som fastnar först och ställer till det. På en TS 70 som ofta sitter i bord som sagt, så borde man ha löst detta. Framför allt när jag kör med Festools dammsugare borde väl allt vara perfekt! ;-)
 
Såg inte så roligt ut, det såg som sagt ut att vara ganska så grovt det som täppte igen.
Hur grov slang har du till dammsugaren? Är det en 27 eller 50? Har du den grövsta slangen klarar man sig ofta bättre
då man "trär den utanpå" utsuget på maskinen. Har man en 27's slang "stoppar man den i" utsuget och det blir då ganska trångt.
Det var ju inte så många tänder på den klingan så jag förstår varför det blir lite grovt :)
 
Nice, den har ju integrerad dammuppsamlare så man behöver ingen dammsugare, Festool har tänkt på allt :p
 
  • Gilla
Buuzzz
  • Laddar…
Tycker det ser ut som att man först har sågat av en millimeter eller så av något material och att det blivit långa flisor som täpper till. Just långa flisor som är styva nog att inte böja sig i slangar och liknande tycker jag alltid är problematiska i utsuget oavsett såg.
 
phl skrev:
Tycker det ser ut som att man först har sågat av en millimeter eller så av något material och att det blivit långa flisor som täpper till. Just långa flisor som är styva nog att inte böja sig i slangar och liknande tycker jag alltid är problematiska i utsuget oavsett såg.
Du är skarpsynt och har helt rätt.

Lite roligt är det ändå när Festool skryter så om sin dammupptagning och så händer detta vid en "vanlig" klyvsågning, borde väl ändå vara det som TS70 i bordskombinationen används mest till?
 
Vill först säga att jag har mycket ringa erfarenhet av CS-70/50 men jag skulle gissa att en tätare genomföring för klingan skulle avhjälpa ditt problem - sök på "zero clearance insert". Då får du förstås hantera de där långa stickorna manuellt men det kanske är bättre än att behöva öppna då och då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.