Hej, vi håller på och få kommunalt vatten/avlopp vid vår sommarstuga. Jag tänkte då nyttja befintliga rör ifrån vår köksdel till avloppet för att slippa bygga om då denna stuga kanske kommer rivas inom snar framtid och ersättas av nybygge. Stugan står på plint så rören kommer genom trossbotten och ligger direkt ovan mark, då det är sluttande mark.

Min fundering är då på dimensioner på avlopp vad man brukar ha. Utan att mäta så ser det ut som det kommer en slang på 40-50mm ifrån avloppet, så jag skulle ju då vilja koppla på och förlänga ut till brunnen jag kommer ha till det kommunala avloppet.

Kan /ska jag då skarva på samma dimension, eller skall jag gå upp i dimension ifrån detta rör? För jag antar att det finns kopplingar som går ifrån dessa dimensioner till större. Eller kan/ska man göra någon typ av rör-i-rör lösning där man lägger detta rör i ett större och sen ser till att det blir tätt vid ingången till det?

Finns det någon chans att det kan frysa?

Är lite lost på sänna här saker
 
Kör på 110 mm på allt utanför huset och på stammar inne i huset och till WC. 75 mm till golvbrunnar och gärna så långt det är möjligt fram till handfat, vask etc också. Sista biten till vasken gör man dock ofta bara 50 mm för att inte ta så mycket utrymme bakom köksskåp mm. Det finns muffar som gör att din slang på 40 mm passar till 50 mm rör.

Så länge det är hyfsat fall på avloppet utomhus brukar det inte vara så stor frysrisk (vattnet stannar ju inte kvar så länge att det hinner frysa utan rinner ju iväg till det kommunala ledningsnätet), men för att vara säker kan man alltid lägga skivor med markisolering över röret.
 
Okej, så jag sätter Muff på mitt 40mm rör till 50mm och ifrån 50 så går jag så snabbt som möjligt upp till 110 som sedan går in i tryckbrunnen?

Jag har rejält lut så det bör inte vara problem att det skall bli stående. Om jag dessutom går från 40 och upp så tro jag att det rör sig om ca 2-3m som den går i 40 rör innan det då blir större. Har ännu aldrig haft problem med 40 röret jag har att det stannat något då jag kört det som vask/diskmaskinsutlopp, och då har det leget med sämmre lut och ca 15m transportsträcka till gamla brunnen
 
Du behöver inte gå direkt upp från 50 till 110, 110 behöver du bara på stammar som ska betjäna många avlopp i huset (och WC förstås). Att däremot gå från 50 till 75 ganska snart rekommenderar jag.

Nu vet jag inte hur det ser ut i dagsläget, men glöm inte avluftningen också, det är framförallt WC som skapar det behovet (full laddning i röret som rör sig framåt, skapar lågtryck ("vakuum") efter sig och suger tomt i golvbrunnar och vattenlås med stank som följd. Löses genom att ha ett avluftningsrör på stammen i närheten av WC, som regel ett rör som går upp genom yttertaket och tar in luft istället.
 
Även fast det är ett slutet system med tryckavlopp från min tomt till kommunala ledningarna?
 
Är ingen expert på tryckavlopp, men tror inte det ska ha någon betydelse för avluftningsbehovet? Som sagt, hur ser lösningen ut i dag?
 
Idag består toaletten av en modern torrtoa, som då skall bytas ut mot en WC. Men jag tror ej det behövs något avluftningssystem till detta avlopp, då jag kan tycka att det är något entreprenadfirman borde ha grävt ner i så fall i samband med att de grävde ner tryckavloppet. Får googla lite och se vad jag kommer fram till =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.