Vi har sålt vår bostadsrätt. Och ska flytta om en månad.
Nu har vi fått problem med insekter i lägenheten (hoppstjärtar), nu när det är sommar.
Vi bor på bottenvåningen med plattor och trädgård runt om.
De små djuren kommer in utifrån och är per defenition inte skadejur, de gör ingen skada
är bara otrevligt/olustigt.
De kommer in genom fönstrena som är otäta och i golvlisterna mot yttervägg och kryper runt längs golvlisterna och väggen/fönsterbrädan vid fönstret.

De verkar svåra att sanera bort i alla fall att spruta, då det kommer in nya utifrån.
Har pratat med Anticimex. Avfuktare som sänker luftfuktigheten kanske kan funka.
De kommer säkert vara borta till hösten när det är kallare ute.

Vad gäller juridiskt?
Detta har hänt mellan kontraktskrivning och tillträde att de blivit så här många.
Såg några innan visningen (som var efter midsommar.) Köparna vet alltså inget.

Vad ska vi göra? Hoppas att krypen är borta tills de flyttar in i mitten av sept eller?
Kan de kräva sänkning av priset? Kan de hävda dolt fel eller liknande?
Måste vi upplysa dom?
 
Ser att många läst. Men ingen svarar.
Är det inte någon som har något råd?
 
Nromalt sett för ohyra så skulle ni ju se till att Anticimex eller liknande firma behandlar lägenheten innan tillträdet när ngt. sådant händer.

Men om det nu inte anses finnas någon kemisk behandling mot dessa så är det ju svårare att bedöma vad som bör göras.

Jag har läst en annan tråd här där dessa kryp dök upp i nybyggda villor, där man misstänker att det beror på fukt från grundplattan som ev. inte varit färdigtorkad när huset byggdes.

Tänker man i de banorna så är det ju inget reelt problem om det bara handlar om att invänta att plattan torkat ut. MEN om det visar sig att plattan aldrig torkar, ex. pga. bristfällig dränering. Då kan ju dessa kryp visa sig vara en indikation på värre problem.

Jag kan inte komma på något bra råd för hur du skall göra, annat än följa rekommendationer från skadedjurs bolaget. När det gäller huruvida detta skall/bör kommuniceras till köparen, så lutar jag nog åt att man bör ta upp det med köparen, men det finns ju en risk att köparen blir omotiverat djupt orolig. Så valet är inte helt enkelt.
 
Vet inte hur det är rent juridiskt. Men det är väl lite vad ditt samvete säger.
Har ni bott där länge så ni vet om det är samma sak varje år? Sen när man bor som ni i bottenvåning så får man väl räkna med att djur kommer in från trädgården.
 
Det blir ju lite samvetet som får avgöra men jag skulle tolka det som att du juridiskt inte har något ansvar.
Du har upplysningsplikt, ja, men eftersom det inte handlar om någon skada eller skadedjur finns ju inget att upplysa om egentligen. Du skriver att det funnits hoppstjärtar under visningen samt att de är lätta att se så det kan då heller inte röra sig om dolt fel (eftersom de syns).
Eftersom de inte är skadedjur så är det ju heller inget "fel" så det finns ju inte så mycket man kan göra åt det heller.

Det finns en insektssprej som heter Radar mot krypande insekter som vi använt mot hoppstjärtar som verkar fungera hos oss. Vi sprutar lite nu och då längs de lister där vi brukar se hoppstjärtar.
Vi har platta på mark med Nivellgolv och det brukar komma någon hoppstjärt vid insugen till Nivellgolvet ibland så det är där vi brukar spruta.
 
Vi hittade fyra flugor i vår.............. Nej jag bara skojade.
Men det är en BRF och insekterna kommer in via otätheter i fasaden skriver du, utsidan skall skötas av föreningen antar jag. Anledningen till den stora mängd insekter är troligtvis den varma och fuktiga sommaren så problemet blir då extra stort. Men jag tror att det är föreningen som bör åtgärda sin del, och du din det ex nya tätningslister i dörr och fönster.
 
Ducke37 skrev:
Vi har sålt vår bostadsrätt. Och ska flytta om en månad.
Nu har vi fått problem med insekter i lägenheten (hoppstjärtar), nu när det är sommar.
Vi bor på bottenvåningen med plattor och trädgård runt om.
De små djuren kommer in utifrån och är per defenition inte skadejur, de gör ingen skada
är bara otrevligt/olustigt.
De kommer in genom fönstrena som är otäta och i golvlisterna mot yttervägg och kryper runt längs golvlisterna och väggen/fönsterbrädan vid fönstret.

De verkar svåra att sanera bort i alla fall att spruta, då det kommer in nya utifrån.
Har pratat med Anticimex. Avfuktare som sänker luftfuktigheten kanske kan funka.
De kommer säkert vara borta till hösten när det är kallare ute.

Vad gäller juridiskt?
Detta har hänt mellan kontraktskrivning och tillträde att de blivit så här många.
Såg några innan visningen (som var efter midsommar.) Köparna vet alltså inget.

Vad ska vi göra? Hoppas att krypen är borta tills de flyttar in i mitten av sept eller?
Kan de kräva sänkning av priset? Kan de hävda dolt fel eller liknande?
Måste vi upplysa dom?
Det som händer i lägenheten mellan kontraktsskrivning och inflytt är ert ansvar att åtgärda. Det borde också framgå ganska tydligt av kontraktshandlingarna mellan er och köparen.

Följ Anticmex anvisningar. Ta reda på vart krypen kommer in och täpp till så gott det går med fog/silikon/skum, tätningslister och/eller trälister. Prata med Brf-styrelsen om problemet och att dom ska se till att täta på utsidan, eftersom det är föreningens ansvar. Eller så kan du själv göra det och begära ersättning från föreningen för kostnaden för åtgärd på utsidan.

Om problemet kvarstår när det är dags för er att flytta är det nog klokast att uppdatera köparna om läget.

Dolt fel kan inte åberopas på bostadsrätter.

Jag har svårt att tänka mig att dom kan kräva sänkning av priset, eftersom det inte är någon skada som försämrat lägenhetens skick. Det är möjligen en olägenhet sommartid, men ingen skada.
 
Redigerat:
Hempularen.
Om vi skulle spruta efter att vi flyttat ut INNAN de flyttar in så måste vi ju tala om det för dom.
De kanske inte ens vill utsättas för giftet de har ett litet barn.
Jag har hört att de kan vara problem in nybyggda hus där bottenplattan inte torkat ut. Men detta är ett gammalt hus.
Byggt 79. Visst bottenplattan kanske är lite fuktig men det är den isåfall i hela huslängan med lägenheter och i grannhusen som är likadana.
Nån fuktskada kan jag inte se. Har läst på nätet om "springtails" som de heter på engelska att de kan söka sig in i husen när det är FÖR varmt och torrt ute som det är nu.
 
Redigerat:
dthompa.
Vi har bott här i 6 år och varje sommar har de här dykt upp lite grann dvs inget jag gjort något åt då,
fast det är mycket värre dvs många fler denna sommar.
Att det varit fler i år kan ju bero på att det varit extremvarmt. Så om de minskar och dör ut när det börjar bli höst
(som det är när de flyttar in) så märker de ju inget (förrns kanske nästa sommar.
 
Redigerat:
anders.
Vi såg lite hoppstjärtar runt datumet för visningen, men inte i någon större mängd. Så om man skulle sett något
då på visningen alltså så hade man varit tvungen att leta typ med ficklampa. De är ju så små.
Ni har också hoppstjärtar. I stor mängd eller?
Funkar Radar eller bara tillfälligt? Har ni dem bara på sommaren?
Tror ni att ni har fukt i golven? Gör ni något mer åt problemet än Radar?
 
cecar, Vanbeasten.
Täta överallt går inte. Vi har satt nya tätninglister i fönstrena men fönstrena är gamla och glipor i dvs drar.
Om vi skulle silikona längs hela golvlisten så skulle vi istället stänga in mer fukt dvs ingen luftcirkulation i golven.
(Är nytt golv lagt på det gamla.)
Täta ute går inte heller. Är träfasad öppet under med ullisolering.
Då skulle bostadsrättsföreningen få täta hela huslängan.
Vill inte direkt gå och fråga grannarna om de också har krypen. Då kommer det ju bara pratas en massa och
köparna får kanske reda på det ändå sen.
Just nu lutar det åt att vi försöker bekämpa dom och inte säger något.
Vi har på Anticimex förslag köpt in en rejäl luftavfuktare som ska gå dygnet runt nu och förhoppningsvis torka
ut lägenheten. Dvs sänka luftfuktigheten så de inte trivs. Ska vara effektivare än att spruta i långa loppet.
Får se om det funkar
 
Det vore kanske schysst att berätta att ni nu fått problem med hoppstjärtar pga det fuktiga vädret och att ni åtgärdar med en avfuktare efter kontakt med anticimex. Då vet köparna vad de kan förvänta sig framöver vid liknande väder och hur man kan bekämpa dem, eller ännu hellre förhindra att de blir så många till att börja med. Det är ju lite jobbigt om ingen vågar prata med någon annan om problem, utan att alla ska behöva uppfinna hjulet gång på gång efter att problemet blivit tillräckligt stort för att man ska vara tvungen att ta itu med det...
 
klonk.
Men om man säger något nu så kanske man skapar oro i onödan. Och de vill ha sänkning av priset eller liknande eller ha kvar luftavfuktaren.
Det behöver inte alls bli samma problem nästa sommar. Det har ju varit en extremvarm fuktig sommar nu.
Det är ju bara denna sommar som vi haft så här. Den lilla mängd vi haft tidigare somrar skulle nog många inte ens ha lagt märke till dom.
 
Ducke37 skrev:
klonk.
Men om man säger något nu så kanske man skapar oro i onödan. Och de vill ha sänkning av priset eller liknande eller ha kvar luftavfuktaren.
Det behöver inte alls bli samma problem nästa sommar. Det har ju varit en extremvarm fuktig sommar nu.
Det är ju bara denna sommar som vi haft så här. Den lilla mängd vi haft tidigare somrar skulle nog många inte ens ha lagt märke till dom.
Om nästa sommar blir som den här eller förra sommaren går inte att veta.
Det är klart att det är bekvämare för dig att inget säga, men jag tänkte att det ingick i din upplysningsplikt att berätta om uppkomna problem.
 
Ducke37 skrev:
anders.
Vi såg lite hoppstjärtar runt datumet för visningen, men inte i någon större mängd. Så om man skulle sett något
då på visningen alltså så hade man varit tvungen att leta typ med ficklampa. De är ju så små.
Ni har också hoppstjärtar. I stor mängd eller?
Funkar Radar eller bara tillfälligt? Har ni dem bara på sommaren?
Tror ni att ni har fukt i golven? Gör ni något mer åt problemet än Radar?
Det viktigaste är ju i så fall att ni inte försök dölja dem, då kan ju köparen reagera, men som sagt eftersom hoppstjärtar inte räknas som ett skadedjur eller något "fel" så kan ni inte göra så mycket åt det. Jag skulle nog inte ens nämna det...

Vi har inte mycket av dem, nej, men det är nog för att vi sprutar Radar där vi vet att de kommer upp. Vi har mer av dem på sommaren, absolut, men inte mer n att man set max. 10-15 st. på en gång.
Vi vet att vi har fukt i plattan, det är ju ett 70-tals hus med platta på mark. Vi har lagt in Nivell-golv som är ett ventilerat golv som ligger ovanpå plattan. Nivellgolvet har insug (alltså ett hål ner till plattan där luten sugs in) lite här och var och det är vid två av insugen de brukar vara.
Vi sprutar Radar efter varje gång vi skurat golvet (10-14 dagar kanske). Har vi varit borta på resa över sommaren så brukar det vara fler av dem eftersom de fått vara "ifred".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.