Y
Vad händer om man leder dagvatten (dränering, stuprör) till en 3kammar brunn med filtreringsbädd?

Är det bara reningen som havererar eller är det sanden som inte klarar det och det blir tvärstopp?

3kammarbrunnen används inte efter inkoppling av kommunalt avlopp.
 
Funkar ju så länge det funkar och när det inte gör det längre är det väl bara att gräva om utloppet till "stenkista".
 
D09
Är det inte så att sandbädden blir mättad av vattnet och reningen / bakteriernas tillväxt hämmas?

Men ska du ha det som "stenkista" borde man inte punktera tanken med massa hål också? Alt koppla på och dra spridarrören till ett dike etc

Kommer inte kommunen kräva att ta hand om dagvattnet?


OBS, ingen expertis bakom mitt resonemang
 
Redigerat:
kulle
Punktera tanken tycker jag inte är nån bra ide, allt eventuellt skräp som följer med dagvattnet stannar i tre k. brunnen.
Det gamla inloppet ska man nog plugga ordentligt så det inte kan gå baklänges.
Sen är det ju inget vatten som behöver renas med tanke på bakteriefloran.
Jag hade absolut provat (y)

OBS, ingen expertis bakom mitt resonemang heller :p
 
Behovet av rening försvinner ju i och med att det är regnvatten som du för ner i den f d avloppsanläggningen, så det spelar ju ingen roll längre. Det som jag tror kan bli problem är att anläggningen kan få problem att svälja stora regnmängder. 3-kammarbrunnen kommer ju att stå full med vatten och sedan ska infiltrationen svälja allt vatten. Vid skyfall är det stora mängder på ett tak. 10 mm regn motsvarar 10 l vatten per kvadratmeter.
 
Vi har en "buffer" brunn som tar hand om dagvatten från hängrännor oc dränering, alltså:

Avlopp -> Tre-kammarbrunn ->"bufferbrunn"->Infiltartionsbädd

Vi kommer snart också att få kommunalt VA och här (Ekerö) är det förbjudet att koppla in dagvatten på kommunala nätet eftersom det är ett LTA system.
Jag kommer att gräva upp tre-kammarbrunnen men lämna "bufferbrunnen".

Som jag ser det så blir ju i såfall din tre-kammarbrunn motsvarande min "bufferbrunn" och det har fungerat här hos mig sedan 2005 eller nåt sånt när de dränerade om huset...
 
ullberg
Nu vet jag inte hur din "buffer" brunn ser ut men jag _tror_ att den inte är att jämställa med en trekammarbrunn som har såväl inlopp som utlopp högt på tanken. När 3k har vatten i sig kommer den fortsätta att ha det (sånär som lite avdunstning) och fungerar därför dåligt som vattenbuffer (den är designad för att buffra något helt annat).

En "buffer"-brunn har sannolikt åtminstone utloppet lågt och töms därför under perioder utan inflöde, och är då redo att ta emot (buffra) nytt vatten.

Så: med bara en 3k blir det nog (såvitt mitt icke-proffesionella huvud kan förstå) upp till infiltrationen att klara vattenmängderna, men som tidigare nämnts, finns allt där kan man ju ändå prova (med risken att det börjar trycka upp baklänges vid stora regnmängder). Kanske skulle man försöka få till en breddning av infiltrationen, och bevaka om det börjar spruta där när det regnar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.