På tak evo:s monteringsbeskrivning står att man kan använda klammertyp 140 eller motsvarande - jag undrar dock ifall det är ok att använda galvaniserade häftklammrar eller skall man anv. Varmförzinkade för montering av överlappad klammrad underlagspapp?
Rekommendation på tillverkare av varmfözinkad häftklammer med benlängd större 10mm?
 
Är inte galvaniserad och varmförzinkad samma sak ?
 
Hyr pappspikpistol och spika det, blir bättre. Kostar runt 120/dygn på cramo
 
Varför skulle det vara bättre?
Tar längre tid och jobbigt med slang osv.

Läkten håller ju fast pappen sen.
 
hantverkare1 skrev:
Varför skulle det vara bättre?
Tar längre tid och jobbigt med slang osv.

Läkten håller ju fast pappen sen.
En spikskalle tätar mot pappen. En spikklammer gör det inte på samma sätt utan kan rent av fläka upp pappen. Om man vill ha fördelen med ett tätare undertak är väl kanske mer en smaksak än en praktisk nödvändighet. För takpapp hade jag själv valt pappspik.

//LocTite
 
Jo. Om man dubbelspikar pappen är det så men t tak evo dubbelspikar man inte utan spikar/klammrar våden och sen rullar man ut nästa våd och trampar till.
Det kan alltså inte komma in vatten oavsett om det sitter med spik eller klammer.
 
Ok, tack för diskussionen - men någon som har rekommendation av häftklammertyp och tillverkare med benlängd större än 10mm (i värsta fall lika med) som kan användas för överlappad underlagspapp?
 
Redigerat:
I deras monteringsanvising anger de Rapid, och de har både galvade (el) och rostfria. Kör på vilket som, men se till att ha en bra pistol.

Jag har bara använt föregångaren till EVO och det var en rejält rivstark väv (inte mycket likheter med papp) som jag utan tvekan hade kört med klammer. De skriver ju också att EVO är så bra klisterkant att man inte behöhver stressa med ströläkten.

Sedan kan man köra med lägre klammer än 10mm, men det det beror ju på vad man får tag i och vad pisolen orkar skjuta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.