Måste fråga. Ska inte ha in vatten eller avlopp osv i garaget, och inget tvättande heller inne. Och undrar är det väldigt nödvändigt med nån brunn eller nåt överhuvudtaget egentligen?
visst kanske på vintern, men golvvärme torkar väl upp isåfall?
 
Jag skulle satsat på en golvbrunn för smältvattnet på vintern, om du tänker använda garaget till vardagsbilen och köra in på vintern. :)
Enkel brunn som leds ut i ett dike eller stenkista?
 
Fast jag har för mig att det ställs speciella krav i bygglovet (eller snarare bygganmälan) om du har en brunn i garaget. Kan inte detaljerna, men tror att det krävs oljeavskiljare.
 
hempularen skrev:
Fast jag har för mig att det ställs speciella krav i bygglovet (eller snarare bygganmälan) om du har en brunn i garaget. Kan inte detaljerna, men tror att det krävs oljeavskiljare.
Det beror nog på kommunen, här behövdes det inte, leder ut golvbrunnen i diket, och allt enligt bygglovet.
Hade jag däremot velat koppla det på kommunala avloppsnätet hade avskiljare varit ett krav.
 
Hemmakatten
Har för mig att kravet på oljeavskiljare beror på storleken på garaget.
 
Hemmakatten skrev:
Har för mig att kravet på oljeavskiljare beror på storleken på garaget.
78,5m2 här, så här hänger det på om man vill ansluta till kommunala eller inte.
 
Där det ställs krav beror det på om man kommer in med ett motorfordon eller inte.
 
Kommer in med 2 bilar..
Men du kanske menade för krav på oljeavskiljare vid anslutning till kommunala?
 
då kan jag alltså lite enkelt gräva och lägga ut ett rör utanför grunden alltså, sen möjligen göra nån kista eller skarva på det sen eller nåt. för är iaf långt till ett dike. =)

Men jag läste även om nånting man hade nåt ränna eller nåt i portöppning också?
 
Här var det ok, men bäst är väl att kolla med byggnadsnämnden i din kommun vad de säger . :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.