Hej alla,

Vi är nyinflyttade i ett eksjöhus, enplanshus med gjuten bottenplatta och vattenburen golvvärme. Frånluftsvärmepump (nibe 750)

Har bott här sedan november 2013. Idag när jag kikade lite i bokhyllan upptäckte jag att flera av mina böcker, ja nästan alla faktiskt har börjat "våga" sig. Precis som böcker gör när dom ligger i en blöt ryggsäck, som man minns från skoltiden.

Borde jag oroa mig? Är det denna extremt varma och fuktiga sommaren som är orsaken? Eller har jag något problem av allvarligare sort?

Vol
 
Jag gissar på vädret just nu. Vi har haft 68% luftfuktighet inne när det varit som värst.
 
Känns ju inte helt normalt att ens böcker ska bli förstörda inomhus...
 
Normalt borde relativa luftfuktigheten ligga på 50-55% så här på sommaren. Det extrema vädret just nu pressar kanske upp värdet lite till men visst låter det konstigt att böckerna är så fuktiga. Har du kollat så att fläkten i 750:an fungerar som den ska, rengjort filtret tex ?
 
Fläkt hastigheten ser bra ut. Inga larm, rengjorde filtret nyligen... Har ju öppet hela dagarna såklart... Men det antar jag alla har nu under sommaren..
 
Noterar även kondens på mitt vattenfilter samt hydrofor. Men det borde ju vara normalt antar jag...
 
Volatyle skrev:
Fläkt hastigheten ser bra ut. Inga larm, rengjorde filtret nyligen... Har ju öppet hela dagarna såklart... Men det antar jag alla har nu under sommaren..
Nej har stängt och markiserna nere för att hålla huset svalt. På natten när temperaturen gått ner ute öppnas det.
 
Volatyle skrev:
...Har ju öppet hela dagarna såklart... Men det antar jag alla har nu under sommaren..
När det är "för varmt" ute (=över ca 26°C) stänger vi till.
Kör ofta avfuktning på L/L-VP när det är hög luftfuktighet,
eller kylning när det är riktigt varmt, över 29°C.

Men några "buckliga", vattenskadade böcker har jag inte sett.
Har dock bara 5-8 hyllmeter böcker.

Som det har antytts här tidigare, har ni koll på luftfuktigheten?
Men om det ständigt är fuktigt borde det väl synas/märkas på mögel här och var och att det inte torkar i badrum och tvättstuga.
 
Har faktiskt ingen koll alls. Trodde inte man behövde ha koll, utan förutsatte att ett nybyggt hus liksom skötte sig själv. Får nog skaffa en fuktmätare och kolla av... Badrum och tvättstuga torkar upp helt OK tycker jag.
 
  • Gilla
Wikingen
  • Laddar…
Det spelar egentligen inte så stor roll om du har fönster/dörrar öppna eller inte. Det är i princip fläkten i LVP som styr inflödet av luft i huset och även om du stänger fönster/dörrar så kommer luften in genom friskluftsventilerna om alltid ska stå helt öppna (för det har du väl?)
Som du säger så borde systemet klara sig själv utan att rel. fuktigheten sticker iväg, jag har också ett nytt hus med exakt samma utrustning och aldrig sett det problemet du beskriver.
Gör en dubbelkoll att alla tilluftsventiler är öppna och kolla att alla utsugsdon i bad/kök/tvätt/WC inte är blockerade och att de är i det läge de justerades in i.
Vänta sen tills vädret stabiliserats till mer normala förhållande och se om problemet försvinner. Om inte så kontakta firman som justerade in anläggningen och be dom göra en check på luftflödenai ventiler och fläkt.
 
Hej alla,

Nu har jag lånat en hydrometer av grannen - den visar att vi har 69% här inne. Nu är det åska och duggregn ute också skall nämnas.

Är detta normalt med tanke på förhållandena?

EDIT: ja alla tillluftsventiler är fullt öppna. FLVP visar ett luftflöde på 156, vilket jag förstått är ganska korrekt med vår husstorlek (enplans 140kvm).

Vol
 
Nu kröp den upp till 70% prick...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.