N
Tacka för bra svar.
tänkte köpa 4 såna där vridströmbrytare, tror dessa bryter båda polerna. Kan lägga 4 grupper på 3 olika faser, men bara om jag kör separata säkringar väl ?
Normcentralen kommer ändå få anpassas lite och det blir gott om plats.
 
Vet om jag förstår det där med separata säkringar. Det blir minst en säkring per fas, och lika många säkringar som grupper. Jag ser inget behov att ha dubbla grupper här, så alternativen skulle kunna se ut så här:

fas 1 --> säkring grupp 1 --> strömbrytare --> belysning
fas 2 --> säkring grupp 2 --> strömbrytare --> belysning
fas 3 --> säkring grupp 3 --> strömbrytare --> belysning
fas 3 --> säkring grupp 4 --> strömbrytare --> belysning

eller

fas 1 --> säkring grupp 1 --> strömbrytare --> belysning
fas 2 --> säkring grupp 2 --> strömbrytare --> belysning
fas 3 --> säkring grupp 3 --> strömbrytare --> belysning
--"-- - - - - ------""----------- --> strömbrytare --> belysning

dvs att ha en gemensam grupp för två av belysningskretsarna.
 
N
Lyfter denna lite, då det äntligen börjar bli dags för lite el.
Tänkte mest på de 4 uttagslådorna, tänkte dra 2 kablar till dessa, 2 lådor/kabel liksom och varsin 3x20A säkring.

Men vad ska jag ha för kabel till lådorna ? 5G2,5 ?
 
See #2, utan avsäkring i matande central så är 5G6 ett val som fungerar. 5G2.5 kan bli väl klent beroende på hur mycket du räknar med att belasta totalt i de fyra lådorna samtidigt. 5G2.5 räcker till ca 11 kW, så om du inte kommer att använda mer samtidigt så räcker 5G2.5. Men den kräver då säkringar i matande central (16 A).
 
N
Tackar för snabbt svar.
Då tror jag jag kör med 2st 5G2.5 till 2 lådor var och 16A även i "propppskåpet". Att jag sätter upp 4 lådor är inte för att jag behöver köra många saker samtidigt utan mer bekväm placering.

Borde väl vara OK att mata "proppskåpet" med en 5G6 jordkabel uppifrån huset och 3x20A där ? (om det blir max 3x16 i garaget) Låter logikst i allafall : )
 
Det låter bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.