P
Köpte en rullgräsmatta en sk 100 svindel förra året. Riktigt tät och tjock och mjuk gräsmatta. Ett år senare år ser den runt sagt för jävlig ut. Full med ogrästuvor som är mycket grönare än omgivande gräs. Jag vet inte vad det är för typ av ogräs men liknar kvickrot. Finns det något hopp att vända utvecklingen?

Känns riktigt hopplöst. Jag kan inte mycket om gäsmattor; jag har gödlsat en gång med ett gödsel de sålde på biltema.
 
  • IMG_2125.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2126.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu kastar jag kanske bensin på elden men jag har sett flera gräsmattor där robotklippare används där gräset torkar. Det klipps för kort under torrperioden. Varför inte prova att vattna regelbundet och låta gräset växa lite högre innan det klipps och då inte klippa det så lågt?
 
Nu vet jag inte hur vädret varit hos dig men den ser torr ut. En nylagd gräsmatta ska ha vattenoch ingen klippning när det är torrt. På med spridaren och se om den tar sig igen.
 
Har du möjligen hund?

Det ser ut precis som när hundar har pinkat på gräsmattan. Det ger en extra gödning till gräsmattan men bara precis där den gjort sitt behov. :confused:

I övrigt håller jag med övriga. Vattna minst 1 ggr/vecka och gödsla regelbundet (gödsla 3 ggr/år med NPK) samt låt gräset vara längre - klipp inte så lågt.
 
M
Har du möjligen gödslat med en vagn typ strollers variant? Tycker det ser så ut på bilden. Haft lite väl mkt gödsel och på så sätt bränt gräsmattan.

Finns andra modeller av gödselspridare som är bättre denna tex
http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/tradgardsmaskiner/tradgardsmaskiner/wolf-garten-5455000
Viktigt att vattna efter du gödslat.

I övrigt är det bara att gödsla och vattna som gäller.

Finns lite råd på denna sida:
http://www.olleberg.nu/grasprogram/

Ta det hela dock med en nypa salt då mkt är väldigt inriktat på att man måste ha vissa märken på gödsel, jord etc. Det finns andra märken som är minst lika bra.
 
Redigerat:
Att sköta en gräsmatta så att den helt grön och tät, tar sin tid. Jag antar att du menar en svingel (grässort), exvis rödsvingel. Nu finns det många olika gräs, som finns i naturen. De tuvor som är grönare kan möjligen vara tuvtåtel, vilket är ett mycket tåligt gräs, som trivs i torra och näringsfattiga miljöer, samt tål skugga bra. På bilden är det svårare än i verkligheten att se vad det är för sorts gräs, då växtsättet är mycket typiskt för tuvtåtel. Det skulle lika väl vara för stor lokal näringsgiva. Tycker det ser lite väl torrt ut. Om ni inte vill ha "ogräset" tycker jag att ni kan starta med att skära bort grässvålen och fylla på med jord och så i nytt.

Köp gärna lite bättre gödning än den som säljs på biltema. Somrarna i Skåne är oftast torra, så gräsmattan ser bäst ut på våren och hösten, om man nu inte vattnar flera gånger i veckan. En toppdressning kan också göra susen.
 
Det absolut viktigaste med en ny gräsmatta (< 3 år) som rullas ut är att den inte klipps för kort och vattnas regelbundet. Du ska inte klippa den kortare än 5 cm, och helst 6-7 cm första året.
Detta är dels för att gräset då binder fukt bättre och dels för att annat än gräset inte ska få fäste så lätt eftersom gräset då både skuggar och täcker marken när det är längre.

Jag skulle gräva upp tuvorna, strö på lite jord och lägga gräsfrö, sen låta gräset växa till sig medan du vattnar rejält. Se till att rensa bort allt annat än gräs från det nysådda. Har du större torra fläckar där det inte växer så kratta det tills jorden kommer fram och så nytt gräsfrö även där.
 
Funderar på hur var marken under gräsmattan. Området ser rätt nyanlagt och jag får en känsla av att jorden under inte var av god kvalitet. Det är inte ovanligt att alla jord säljs. Det blir bara alvjord kvar. Maskiner packar marken. Man strör över något som kallas jord.
 
P
trähandtag skrev:
Att sköta en gräsmatta så att den helt grön och tät, tar sin tid. Jag antar att du menar en svingel (grässort), exvis rödsvingel. Nu finns det många olika gräs, som finns i naturen. De tuvor som är grönare kan möjligen vara tuvtåtel, vilket är ett mycket tåligt gräs, som trivs i torra och näringsfattiga miljöer, samt tål skugga bra. På bilden är det svårare än i verkligheten att se vad det är för sorts gräs, då växtsättet är mycket typiskt för tuvtåtel. Det skulle lika väl vara för stor lokal näringsgiva. Tycker det ser lite väl torrt ut. Om ni inte vill ha "ogräset" tycker jag att ni kan starta med att skära bort grässvålen och fylla på med jord och så i nytt.

Köp gärna lite bättre gödning än den som säljs på biltema. Somrarna i Skåne är oftast torra, så gräsmattan ser bäst ut på våren och hösten, om man nu inte vattnar flera gånger i veckan. En toppdressning kan också göra susen.
100 svindel är en gräsblandning från Skånefrö. http://www.skanefro.se/gronytor/sportytor/golf/

Jag är osäker på om det verkligen är ogräs, men det är grönare och det känns grövre och det växer fläckvis. Jag har behandlat flera av dem med Roundup gel och någon har jag bränt med brännare. Jag köpte också Bayer stroller + T-combi och spred ut med en spridare, som tyvärr inte vara anpassad för just dessa mikrokorn. Blev nog rejäl övergödning på en del ställen. Vad är toppdressing? Är det vanlig matjord eller sand. Hur mycket skall läggas ut, skall jag beställa hem ett lastbilsflak med jord som jag lägger över gräset? Jag fattar inte, förklara!
 
Redigerat:
P
trähandtag skrev:
Funderar på hur var marken under gräsmattan. Området ser rätt nyanlagt och jag får en känsla av att jorden under inte var av god kvalitet. Det är inte ovanligt att alla jord säljs. Det blir bara alvjord kvar. Maskiner packar marken. Man strör över något som kallas jord.
Marken var hård och packad, men luckrades upp av en lantbrukare med en rejäl maskin. Marken är från början fin skånsk åkerjord. Samma lantbrukare sålde "prima" matjord till mig, såg fin ut. La ett topplager på ca 5 cm. När det regnar blir det inga pölar, så marken ter sig väldränerad. Tyvärr är den gropig, barnen började leka direkt på det nyanlagda rullgräset. Kan det korrigeras i efterhand?
 
P
miksil skrev:
Har du möjligen gödslat med en vagn typ strollers variant? Tycker det ser så ut på bilden. Haft lite väl mkt gödsel och på så sätt bränt gräsmattan.

Finns andra modeller av gödselspridare som är bättre denna tex
[länk]
Viktigt att vattna efter du gödslat.

I övrigt är det bara att gödsla och vattna som gäller.

Finns lite råd på denna sida:
[länk]

Ta det hela dock med en nypa salt då mkt är väldigt inriktat på att man måste ha vissa märken på gödsel, jord etc. Det finns andra märken som är minst lika bra.
Jag tror den stora missen jag gjorde vara att jag lät gräset växa för mycket , hade ingen klippare. Hittade någon polack på blocket som kom förbi med sin klippare och klippte ner det rejält. Dvs från 10 cm till 2-3 cm. De spred också ut gödsel med min spridare samtidigt. Kanske de brände gräset. Kanske spridningen blev ojämn. Gödseln köpte jag på biltema och den skulle ha räckt till 2 gödslingar, men polacken gjorde slut på hela säcken.

Hursomhelst stå står jag nu med en jäkligt ful matta. Var supersnygg förra sommaren.
 
svingel är ett grässläkte med flera arter, t ex rödsvingel, vanligt i gräsmattor. svindel kallar man inte en produkt för. Men nog med rättstavning...

Jag vet inte hur ni haft det i Skåne, men här i Göteborg är det torrt och det är nog mest det som spökar. Vattna och klipp, klipp och vattna.

Svårt att säga vad dina tuvor är för något. På bilden är det några strån som blommar/har blommat och där skulle jag vilja gissa på rajgräs, ett annat vanligt gräsmattegräs. Tuvorna kan förstås bestå av något annat. Men Roundup, brännare med mera låter som övervåld. Du får bara döda fläckar i gräsmattan på det viset. Se istället till att resten av gräset trivs, dvs vattna och klipp. Om du göder så gör det försiktigt - sprid ordentligt - så du inte får fler brända fläckar.
 
  • Gilla
rwidlund
  • Laddar…
enginolo skrev:
Hittade någon polack på blocket som kom förbi med sin klippare och klippte ner det rejält. Dvs från 10 cm till 2-3 cm. De spred också ut gödsel med min spridare samtidigt. Kanske de brände gräset. Kanske spridningen blev ojämn. Gödseln köpte jag på biltema och den skulle ha räckt till 2 gödslingar, men polacken gjorde slut på hela säcken.
Hmm... du klippte från 10 cm till 3 cm, gödslade samtidigt dubbel dos och detta kombineras med torka? Vattna!
 
Exakt! Ge den en rejäl syndaflod!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.