Det är vattenpumpen som har slutat gå. (Stulet ur Macken)

Min vattenpump har lagt av, rättare sagt så skjuter säkringen så fort jag startar huvudströmbrytaren till pumpen. Tar upp vatten från egen brunn. Går det på något sätt att mäta sig fram ifall det är själva pumpen som lagt av, om det är "tryckinställningsgrejen", om det är huvudströmbrytarlådan eller om det är något med själva elledningarna? Med mäta sig fram menar jag givetvis med er kompetenta vägledning. Är det något elektriskt så behöver jag en elektriker men om det "bara" är pumpen behöver jag ju ringa en rörmokare med. :confused:
 
Med mina fantastiska beskrivningar ovan så menar jag alltså;

20140803_204859.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140803_204908.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140803_204923.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elledningarna gissar jag att jag inte behöver ta kort på.
 
Krilleman
Du borde ha citerat en annan del av texten:

Helt i händerna på reparatörn...

Tryckströmbrytaren brukar nästan aldrig gå sönder så säkringen går. En huvudströmbrytare är ju bara en huvudströmbrytare. Hur ser installationen ut?!

edit: Du hann före mig! :cool:
 
Låter som en ren kortslutning någonstans.
 
Krilleman
En "low-tech"-felsökning:

Lossa dom tre kablarna på anslutningen på pumpen (min gissning 1-fas) och separera/avisolera dessa och slå på strömmen igen.

Märk upp och ta en bild på hur det är kopplat så du kan få dit dessa på rätt plats senare om det är 3-fas!
 
krilleman_215 skrev:
En "low-tech"-felsökning:

Lossa dom tre kablarna på anslutningen på pumpen (min gissning 1-fas) och separera/avisolera dessa och slå på strömmen igen.

Märk upp och ta en bild på hur det är kopplat så du kan få dit dessa på rätt plats senare om det är 3-fas!
On my way! :)
 
Lowtechlösningen är perfekt och enkel, bara lossa på motorn och testa men håll fingrarna borta. Öppna och kolla hur det ser ut i tryckbrytaren också. Oftast tyvärr fel i motorn men man kan ju ha lite tur.
 
Nu har jag provat men jag blev ta mig tusan inte ett dugg klokare. Pumpanslutningen gick inte att öppna utan att använda vinkelslip eller dylikt så jag lossade kablarna från tryckbrytarsidan istället. 3-fas var det.
Kilade upp och satte i en ny propp men den sköt omedelbart. Märkligt eftersom jag aldrig hann starta pumpens huvudströmbrytare. Gick ner igen och kopplade ur 3-fashandsken som går till utsidan av huset och provade med ännu en ny propp - denna gången sköt två proppar...

Jag gissar att det är något duktigt elfel någonstans? Eftersom huvudströmbrytaren till pumpen aldrig blev påslagen så är det alltså något med 3-fasledningarna som är scheisse? Det är olika ledningar till pumpen och 3-fashandsken men jag gissar att de går till samma proppar. Finns tyvärr inget elschema över huset.
 
Har du lyft på locket till tryckströmbrytaren, jag tycker den ser ut att vara full med vatten?
 
Fotografen skrev:
Har du lyft på locket till tryckströmbrytaren, jag tycker den ser ut att vara full med vatten?
Japp, det var där jag kopplade ur sladdarna. Det är inte vatten, det är damm. Råkade välta en grej med massa sågspån och damm på när jag skulle fotografera... :surprised:
 
Y
Redigerat:
Krilleman
Dalbotös skrev:
Nu har jag provat men jag blev ta mig tusan inte ett dugg klokare. Pumpanslutningen gick inte att öppna utan att använda vinkelslip eller dylikt så jag lossade kablarna från tryckbrytarsidan istället. 3-fas var det.
Kilade upp och satte i en ny propp men den sköt omedelbart. Märkligt eftersom jag aldrig hann starta pumpens huvudströmbrytare. Gick ner igen och kopplade ur 3-fashandsken som går till utsidan av huset och provade med ännu en ny propp - denna gången sköt två proppar...

Jag gissar att det är något duktigt elfel någonstans? Eftersom huvudströmbrytaren till pumpen aldrig blev påslagen så är det alltså något med 3-fasledningarna som är scheisse? Det är olika ledningar till pumpen och 3-fashandsken men jag gissar att de går till samma proppar. Finns tyvärr inget elschema över huset.
Då är det antagligen något större problem än bara byta vattenpumpen...
 
Det skulle ju gå att öppna "huvudströmbrytaren", som förövrigt är en motorskyddsbrytare, och lossa inkommande kablar där, på liknande sätt som tidigare.

Då är även den utesluten som felorsak.

Samma grupp som 3-fasuttaget tror du?
Kanske öppna uttaget om det sitter utomhus, och kontrollera att det inte är vatten i uttaget t.ex.
 
VikHe skrev:
Det skulle ju gå att öppna "huvudströmbrytaren", som förövrigt är en motorskyddsbrytare, och lossa inkommande kablar där, på liknande sätt som tidigare.

Då är även den utesluten som felorsak.

Samma grupp som 3-fasuttaget tror du?
Kanske öppna uttaget om det sitter utomhus, och kontrollera att det inte är vatten i uttaget t.ex.
Skruvade loss locket till motorskyddsbrytaren och kikade. Lossade inga kablar dock men det såg fint ut, inget bränt eller så.

3-fasuttaget sitter inomhus, i källaren, så vatten i det känns inte så troligt.
 
Ingen händig person som varit igång och spikat eller skruvat tvärs igenom trefasledningen någonstans?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.