För andra kvällen i rad sitter jag nu med en härlig :mad: brasa i min eldstad.
Orsak - det kommer in flygmyror därifrån!
Det jag tycker är konstigt är att jag har ett tvåvåningshus och skorstenen går mitt i huset vilket ju måste innebära att myrorna flyger upp på taket och tar sig ner genom min skorsten!
Har någon varit med om något liknande?

Och om någon har några bra tips på hur undvika att få in de små äckliga jäklarna genom den öppna spisen så mottar jag gärna tips.
 
Japp, händer varje år vid denna tiden. Har inget bättre tips än att småelda lite lätt.
Att de hittar in i skorstenen är för att de försöker ta sig till något högt beläget ställe att hitta en schysst parter på och man ser ju bättre ovanifrån. Sen varför de skall envisas med att trilla ner i skorstenen vet jag dock inte. Sover för tillfället i samma rum som skorstenen mynnar ut i och flygmyror + tänd lampa pga kvällsläsning var ingen vidare kombination. Sängen full med kåta myror är ingen höjdare faktiskt. :rolleyes:
 
  • Gilla
mandg och 1 till
  • Laddar…
I villan jag växte upp så löste vi det genom att trycka upp en kasse fylld med knycklat papper i öppna spisen. Funkade kanon för våran del.
 
  • Gilla
zzelma
  • Laddar…
Det kändes lite skönt att höra att någon mer har detta problem (även om jag beklagar för er skull förstås!)

Jag funderar på om man kanske kunde göra en ram med insektsnät och lägga över skorstenen till nästa säsong. Så får den ligga på under juli-augusti. Det går ju inte att elda då men behovet är ju inte särskilt stort när det är mellan 20 till 30 grader hur som helst.
 
Vi har också flygmyror som trillar ner några dagar varje år. De hamnar i fönstren och sen släpper vi ut dem.
 
Lite offtopic.. Satt ute igår kväll, lät som att det började regna. Ni vet ljudet av regndroppar på takplåt.. men regn var det inte utan fullt av flyg-myror som bara dunsade ner, fick ta skydd. Hade datorn i knäet med så vart väl inte bättre :p. Hur kommer detta sig? Är det parningssäsong, eller vad?
 
Ja om jag förstått rätt är det de vanliga myrorna som får vingar och flyger iväg för att hitta en annan stack att para sig med och då uppskattar de att mötas på tak tydligen.
 
  • Gilla
zzelma
  • Laddar…
I mitt hus lyser solen sist på skorstenen på kvällen. Alla myror dras då dit o klättrar ner i skorstenen o in genom ventilationen i sovrummet. Jag löste detta genom att istallera FTX ventilations system o således stänga murstocks ventilationen helt:p
Genom spisen har dom turligt nog inte hittat in än.
 
Wow! Jag kände mig så ensam med att ha flygmyror inomhus! Flyttade in i juli förra året och när de kom då så undrade jag verkligen över vart de kom in och om de kanske fanns i grunden eller väggarna.
I år har jag gått in för att försöka få bort så många myrbon som möjligt men faktum är att man bara hittar de lite större - de flesta finns nog kvar trots många vändor runt huset och trädgården.
I år har jag också varit mer beredd och tagit tag i svärmarna innan alla hunnit in så det har inte blivit den stora invasion som jag var med om förra året. Skönt nog för det var hemskt några gånger!

Men som sagt - ändå skönt att få lite mer kött på benen om skorstenen som tydligen är en omtyckt plats för myror i deras romantiska fas. Idag har det varit lugnt och jag har inte behövt starta någon brasa.

Och till de som undrar vad flygmyror är så är det precis som någon sagt; vanliga myror som under någon dag varje säsong får vingar och ger sig ut för att romantisera och kanske flytta till en nytt myrsamhälle. De svärmar en dag och sedan tappar de sina vingar. MEN det finns många myror och alla svärmar inte samtidigt vilket både är tur på så sätt att det skulle bli väldigt, väldigt otrevligt att vara ute den dagen. Å andra sidan så är det trist att få in svärmar under några veckors tid (om man nu har en såpass attraktiv skorsten som jag tydligen har! ;) )
 
Det var flygmyrefest på baksidan av vårt vita parasoll om kvällarna när flygningen pågick här. Det pågår bara i några dagar då i stort sett alla stackar lämnar boet samtidigt. Förfärligt när det är som mest, men skönt att det går över fort :) Vi har som tur var inte fått in några genom spisen. Iofs så har vi haft kamindörrarna stängda så det kanske gömmer sig ett gäng därinne..
 
När jag la taket vid den här tiden så vart man attackerad på kvällen. Dom bits. Hmm bitsex kanske är deras grej....
När dom kom in vill jag minnas dom drogs till fönstren samt tända lampor.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.