Hej
Har funderingar på at köpa ny sticksåg och tittat på Festools alternativ; TRION 300 och den nyare CARVEX 420.
Har ingen erfarenhet alls av någon av dem förutom klämt och känt lite på dom i butiken.

Kommer att nyttja den som hobbysåg och kommer mestadels köra en del figursågning i trä och allmän småkapning. Prioriterar raka snygga snitt, bra figursågningsförmåga, bra dammupptagning, skön ergonomi, lite vibrationer och gärna belysning.

Ni som har eferanhet av dom, vad ger den nyare CARVEX 420 jämfört med den äldre TRION 300? Vilken är bästa valet? TRION ligger ju onekligen bättre till i pris.
Behöver lite köpråd från er som har erfarenhet, för- nackdelar med respektive mm.

Tackar på förhand
 
Trion är mer en byggsåg medans Carvex är en snickerisåg.

Trion är starkare men carvexen har sjukt mycket mer tillbehör
 
hantverkare1 skrev:
Trion är mer en byggsåg medans Carvex är en snickerisåg.

Trion är starkare men carvexen har sjukt mycket mer tillbehör
Ok, tack. Så menar du att Carvex är bättre på figursågning och smidigare att använda?
Några andra för- nackdelar förutom priset?
 
Redigerat:
Har nu även hittat ett annat intressant alternativ.... Mafell P1 cc. Verkar få bra kritik vart man än läser. Dock såg jag i en annan tråd här på forumet att någon rekommenderade PS 420 för finsnickerier före Mafellen?
Skulle vara intressant med rekommendationer fån er som använt dessa sticksågar utifrån mina behov och prioriteringar. Lägger hellre en dyrare peng på något jag blir nöjd med...
 
Jag köpte Mafellen för ett tag sedan.
Ser egentligen bara 2 nackdelar.
Priset och tyngden. Annars är det en grym såg!
 
Alltså, vad menas med finsnickerier i detta sammanhang? Inom finsnickeri så används sällan sticksåg och när den gör det så är det för att bandsågen av någon anledning inte passar. I sådana fall används sticksågen till 99% för grovsågning utanför en linje innan fräsning/putsning eller liknande. Den är inte en maskin för slutmomenten inom finsnickeri.

Däremot kan en sticksåg användas för inredningssnickeri och platsbyggen, på ställen där snittet inte blir synligt (eller fräses/putsas efteråt). Där gör samtliga i tråden nämnda sågar ett utmärkt jobb.

Jag har festool 300 samt gst 135. Har provkört 400+420+mafellen. Mafellen är klart bäst i grova material o tunga sågningar. Gst 135 tvåa. De andra en rätt bra bit efter. För tunnare material är alla utmärkta, jag föredrar 300an, förmodligen för att jag har mest erfarenhet av den. Samtliga nämnda sågar har dock sina fördelar. Viktigare än sågval är val av rätt sågblad. Allra viktigast när det gäller sticksågen är dock att träna...annars kvittar det vilken såg du köper...
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Köp den billigaste. Du blir nöjd vilket som.
Pär
 
Daniel_N skrev:
Alltså, vad menas med finsnickerier i detta sammanhang? Inom finsnickeri så används sällan sticksåg och när den gör det så är det för att bandsågen av någon anledning inte passar. I sådana fall används sticksågen till 99% för grovsågning utanför en linje innan fräsning/putsning eller liknande. Den är inte en maskin för slutmomenten inom finsnickeri.

Däremot kan en sticksåg användas för inredningssnickeri och platsbyggen, på ställen där snittet inte blir synligt (eller fräses/putsas efteråt). Där gör samtliga i tråden nämnda sågar ett utmärkt jobb.

Jag har festool 300 samt gst 135. Har provkört 400+420+mafellen. Mafellen är klart bäst i grova material o tunga sågningar. Gst 135 tvåa. De andra en rätt bra bit efter. För tunnare material är alla utmärkta, jag föredrar 300an, förmodligen för att jag har mest erfarenhet av den. Samtliga nämnda sågar har dock sina fördelar. Viktigare än sågval är val av rätt sågblad. Allra viktigast när det gäller sticksågen är dock att träna...annars kvittar det vilken såg du köper...
Tack Daniel_N för en bra redogörelse av dina erfarenheter.
Jag brukar ofta få i uppdrag av min fästmö att såga ut olika figurer ur brädbitar med ca 1-1,5 tum tjocklek som hon använder till pyssel mm. Jag har i dag en makita sticksåg som funkar bra till det mesta, men när man skall göra snäva figursågningar så blir inte kanten vinkelrät...Har provat med olika inställningar och blad men får inte vinkelräta snitt i "kurvorna" vilket jag hänger upp mig på. Så en sticksåg som har bra styrning på bladet, ger vinkelräta snitt och lätt att figursåga med är vad jag egentligen letar efter. Allt det övriga funkar Makitan alldeles utmärkt till.
Därför funderade jag på TRION eller CARVEX som verkar he de egenskaperna, samt även då till synes Mafellen.
Undrar därför vilken av dessa som bäst uppfyller mina önskemål?
 
Redigerat:
Det du söker för den uppgift du nämner är en bandsåg eller ännu hellre en lövsågsmaskin http://www.hegner.eu/multicut.html
De sticksågar som diskuteras här är ungefär likvärdiga för finare figursågning. Mafellen är sämre än de andra om du använder traditionella blad, men om du använder Mafells CuNex-blad blir vinkelrätheten i snittet mycket bättre och du kan bokstavligen svänga på en 5-öring. Snittkvaliteten blir tyvärr ganska grov. Lövsågsmaskinen är helt överlägsen till pussel och pyssel som du beskriver det, men den är ju inte så lämplig att t.ex, såga upp hål i bänkskivor med.

Edit to add: En Hegner Muticut 1 skall du få till ungefär samma pengar som en Mafell P1cc om du letar lite. Drygt 400 € plus frakt.
 
Redigerat:
mattiasp skrev:
Det du söker för den uppgift du nämner är en bandsåg eller ännu hellre en lövsågsmaskin [länk]
De sticksågar som diskuteras här är ungefär likvärdiga för finare figursågning. Mafellen är sämre än de andra om du använder traditionella blad, men om du använder Mafells CuNex-blad blir vinkelrätheten i snittet mycket bättre och du kan bokstavligen svänga på en 5-öring. Snittkvaliteten blir tyvärr ganska grov. Lövsågsmaskinen är helt överlägsen till pussel och pyssel som du beskriver det, men den är ju inte så lämplig att t.ex, såga upp hål i bänkskivor med.

Edit to add: En Hegner Muticut 1 skall du få till ungefär samma pengar som en Mafell P1cc om du letar lite. Drygt 400 € plus frakt.
Jag har en liknande, men inte i samma prisklass. Den fungerar bra om inte materialet är så tjockt, men när jag ska figursåga i brädbitar som är 20mm-30mm tjocka så tycker jag stickisen funkar bäst...förutom att snittytan inte blir vinkelrät och jag måste slipa till dom varje gång.

Skulle en TRION eller CARVEX fungera bra utifrån vad jag beskriver? Alltså få till vinkelräta raka snitt vid figursågning?
 
Redigerat:
P
Om du velar över dessa två Festools så köp en Bosch GST 160 CE så får du det bästa av 2 världar! (y)
 
Ok, det låter intressant. Vad är det för egenskaper jag får då? Beskriv gärna för jag har ingen erfarenhet av någon av dessa sticksågar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.