Hej
Jag har hört att man kan behandla teakmöbler med såpa och att de då återtar något av sin ursprungliga färg. Att detta skulle vara en fördel jämfört med att olja. Men mina möbler övertar inte sin ursprungliga färg. Hur mycket såpa ska man ha? Grönsåpa eller rapssåpa? Någon som vet?
 
Jessika Weilitz skrev:
Hej
Jag har hört att man kan behandla teakmöbler med såpa och att de då återtar något av sin ursprungliga färg. Att detta skulle vara en fördel jämfört med att olja. Men mina möbler övertar inte sin ursprungliga färg. Hur mycket såpa ska man ha? Grönsåpa eller rapssåpa? Någon som vet?
Tyvärr omöjligt att få möblerna att nå sin ursprungsfärg utan slipning om de stått obehandlade ute ett par år. Såpan kommer snarare påskynda att möblerna blir silvergrå.
 
Jag förstår, tack för svaret. Möblerna är ett år, och rådet att tvätta med såpa och att inte olja, fick jag av fösäljaren. Egentligen hänger jag inte upp mig på färgen, jag trodde bara att färgen indikerade att jag gjort fel. Men hur borde jag ha gjort, för teakmöblernas bästa? Är det bra att tvätta med såpa, eller bör man olja? Är det stor skillnad på hållbarhet för teakmöbler om man tvättar med såpa istället för att man oljar. Jag vill undvika olja för att undvika kladd och att de mörknar för mycket. Men vi har lite sprickor i armstödesn avslut :( . Bör vi olja då? En annan fråga: kan såpan i någon mån motverka fläckar?
 
Jessika Weilitz skrev:
Jag förstår, tack för svaret. Möblerna är ett år, och rådet att tvätta med såpa och att inte olja, fick jag av fösäljaren. Egentligen hänger jag inte upp mig på färgen, jag trodde bara att färgen indikerade att jag gjort fel. Men hur borde jag ha gjort, för teakmöblernas bästa? Är det bra att tvätta med såpa, eller bör man olja? Är det stor skillnad på hållbarhet för teakmöbler om man tvättar med såpa istället för att man oljar. Jag vill undvika olja för att undvika kladd och att de mörknar för mycket. Men vi har lite sprickor i armstödesn avslut :( . Bör vi olja då? En annan fråga: kan såpan i någon mån motverka fläckar?
Bäst är att olja 2-3 gånger per år med teakolja/ädelträolja och ta in möblerna på hösten om man vill behålla ursprungsfärgen. Inför första inoljningen varje säsong så slipar man möblerna med fint sandpapper (180 korn).

Såpan innehåller inget väder-, mögel- och UV-skydd vilket gör att möblerna kommer bli silvergrå med tiden.

Exempel på produkter:
http://caparol.se/teakolja-for-utemobler-av-adeltra/
http://www.jotun.se/jotun/product/dekorativ/DekorTDA.nsf/wvwProductDatabase/BCE164CDD4D297B6C1257205003C3617/$file/BENAR%20%C3%84DELTR%C3%84OLJA.pdf
 
Redigerat:
Jag förstår att de blir silvergrå, men hur är det med hållbarheten?
 
Jessika Weilitz skrev:
Jag förstår att de blir silvergrå, men hur är det med hållbarheten?
Svårt att säga då teak är ett väldigt tåligt träslag men säg att du tar av ett par år på möblernas livslängd med endast såpa jämfört med om du hade oljat. Möblerna kommer även snabbare förlora sin släta yta och det blir mer torrsprickor med såpan, möblerna kommer se och kännas väderbitna. Såpan bidrar inte heller till något fläckskydd då den ej är filmbildande.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jeppe S
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.