Det finns ju ett antal Hagerdiggare på forumet och jag hoppas någon kan göra mig klokare.

Varför har Hagers kapslingar bredden 13 moduler när deras fasskenor bara har bredden 12 moduler? Det innebär ju att men måste koppla en kabel till den sista dvärgen om man vill använda hela raden.
 
Finns ju olika typer av skenor, 1-fas, 3-fas, tvåpoliga osv..
Men kan tänka mig du tänker på när man går från JFB (4-pol), då vill man inte ha in fasskenan in nolluttaget därför hoppar man en där.
 
3,6,9,12 3-faser blir ojämnt annars.
 
Tycker det räcker med richard. Jag tror du låter dig luras av att bilden är klippt i högerkant. Hagers fasskena med lucka är ovanlig i Sverige då vi använder JFBer med nollan till vänster (ett avslutande "R" i beteckningen), men antalet poler är alltid en multipel av tre (för trefasskenor, det finns även tvåfasskenor).
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Köp en fas skena med E-nr 21 199 13
så är problemet löst.
 
Det stämmer att vi föredrar nollan till vänster i Sverige och då räcker en 12-polig hela vägen på en 13-polig kapsling.

Jag har däremot jobbat mycket åt en stor firma med gemensamma europeiska inköp och då är det nollan till höger och fasskenan med lucka som gäller. Den är är precis som texten på länken anger 12 moduler bred och den sista platsen blir då utan matning. Jag har aldrig fattat varför.
 
Det finns skenor som är 1 meter, bara att kapa

Protte
 
Tycker kanka och Anders frågor är berättigade, alla tillverkare har 13-moduls fasskenor utom Hager, varför detta kan man ju fråga sig, men tror inte de häckar här på forumet, ställ frågan till Hager och posta här istället.

Antar att efterfrågan är begränsad, som i exemplet ovan har man som regel HB= 2 moduler + JFB= 4 moduler vilket gör att man med länkade fasskenan för JFB får överskott med 1.
 
Och vill man kan man ju sätta JFB till höger så är ju "problemet" med fasskena och "tomhål" löst. Det ända som skulle hindra en högerplacering av JFB är "gammal vana" och "jag tycker".
 
Hur gör man då vanligast vid en 2 eller 3 raders hager där låt säga jfb är på första raden? 12 modulers skena + rk för sista dvärgen på andra.och tredje raden?
 
Eftersom det ska finnas reservutrymme i centralen kan man ju lämna sista modulbredden som en del av det utrymmet om man inte vill dra MK/RK eller kapa en egen skena. Man ska ha MINST 10% i reserv sedan centralen är fullkopplad vid en ny anläggning.
 
ullberg
Själv tycker jag det märkliga är att de just valt att erbjuda gamma i 13-modulers, det är väl den enda serien som det finns i? Golf, volta, delta, FW etc. är väl alla 12, 18 el. 22 modulers?
 
Tidig HB (3-mod) + JFB (4 mod) + 6 mod DB = 13 mod ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.