Någon finurlig ägare innan mig och min fru har monterat en dörrkarm (troligen med dörr som jag aldrig sett) i hallen på nedanvåningen i anslutning/på trappan. Det hela har resulterat att man kapat en bit av nedersta trappsteget.
Jag vill plocka bort hela karmen och "öppna upp" så att den vackra (enligt mig) trappan blir mer synlig från avslutade hall/ytor.

Kärnfrågan: hur fixar jag till dent nedersta misshandlade trappsteget. Steget ät alltså sågat i 45 graders vinkel och det fattas en hel del.. (ursäkta röran i trappan har precis startat robotdamsugaren :)
 
  • 1401710263778.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1401710289926.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1401710306845.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Statusuppdatering, såhär ser det ut just nu. Innan jag påbörjar reparationen vill jag plocka av det. Hur man går tillväga är inte helt uppenbart för mig. Ser ut om att vagnstycket är monterat, sedan är trappstegen monterade därefter är ovanstycket av vagnen monterad (inte helt säker på terminologin i ämnet).
Eventuellt sågar jag lite i vagnen på vänster sida och försöker dra trappsteget utåt (mot hallen)

Kreativa förslag mottages tacksamt.
 
  • 1407062214534.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1407062242276.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1407062267412.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du komma åt trappan underifrån? Ofta är stegen skråspikade in i vagnstycket.
 
Underifrån..... Spikarna ska uppenbart bort men sedan för att lossa....
 
  • 1407064278550.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
reparera den på plats skulle vara minst komplicerat eller?
 
Kan du inte såga ett finare snitt på plats. Sen såga till en ny bit i samma träslag och limma/spika dit den. Sen putsa o ev måla alla steg?
 
10 timmar arbete och nu är trappsteget löst. 3 rejält spikar kom från väggen/vagnen. Hade jag vetat i förväg hur det satt monterat hade jag bedömt det som ej avtagbart :)
Har jag tur kan jag nu lämna iväg det till någon finurlig snickare (tips please, bor i Skåne), alternativt tar jag det med mig och springer till byggvaruhus.
Är det någon som kan avgöra vilket träslag samt vilket ytbehandling som använts?
Jag vill gärna undvika att ge mig på och behandla alla de övriga trappstegen.
 
  • 1407275331997.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1407275347792.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bifogar ytterligare träslagsbild. Även denna underifrån (obehandlad).
 
  • 1407275618353.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tittar man på bilderna i inlägg två så skulle jag säga att det ser ut som vanlig ek - troligen lackad.
Frågan är om det var supersmart att ta bort plansteget med tanke på att det verkar spikat in i steget från utsidan av vagnsstycket och jag antar att . Det hade troligen gått att laga på plats
 
Krillek,
Jo det var en pers att få av det. Och det är alldeles säkert att jag inte kommer kunna fixera det på samma sätt igen med samma styrka. Vidare lämnade demonteringen en del märket i det vitmålade trät.

Det fina i kråksången är trots allt att steget nu lämnats hos en finsnickare som kommer såga av hela yttersta staven, hyvla den sågade ytan och limma på en ny - vilket hade varit svårt att göra på plats.

Materialet bedömdes som europeisk ek och gissningen var att det är någon form av båtlack som använts. Lite oklart om hela steget skulle slipas eller ej.

Om intresse finns kan jag återkomma när jag fått det åter. Därefter har jag en hel del jobb med klinker som behöver bytas samt vänstra vagnstycket som behöver återuppbyggas.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.