Om ni har sett Barbro Börjesson i Gokväll på TV hur hon effektivt lär hundar att inte rusa efter andra hundar/människor/katter m.m. genom att kasta en plastkasse med tomburkar eller dylikt strax bakom hunden eller till och med på hunden så har ni sett en bra metod för att lära hundar av med oönskade beteenden. Det funkar även bra för att lära hundar att inte gå in på områden som dom inte ska gå in på. Detta är en beprövad och accepterad metod som jag aldrig hör få den effekten att hunden blir aggresiv/rädd så att den går till anfall. Hunden kopplar samman själva beteendet med obehag efter några gånger och då väljer den bort obehaget genom att inte utföra handlingen som leder till obehaget.

K
 
Beprövad metod ?? Idioti kallas det :x Inte underligt att människor blir hundbitna .
Du skulle gärna få testa detta på min hund om du vore sugen på att uppsöka akuten. :confused:
Det är möjligt att ägaren till hunden kan skrämma den men en okänd person ska absolut inte testa detta.
Det minsta att hunden känner sig trängd så kan den lika gärna anfalla som den sticker sin väg.
Och alla hundar reagerar olika precis som vi människor.
 
Göran.W
Nu är det väl menat att hund ägaren ska kasta något intill hunden.
När väl en hund drar i väg blir den "kortsluten" och lyssnar inte alltid på kommando och därför kastar man något nära dom för att bryta "kortslutningen" fast det är en helt onödig metod utan ett barskt NEJ funkar lika bra för att få hunden att stanna.
En väluppfostrad hund lyder alltid kommandon.
Det handlar bara om att ägaren ska vara flockledare för då lyder hunden med.
Min staffe lyder kommandon som sitt, ligg, stanna kvar och gå och lägg dig enbart med pek kommandon med fingrarna.
Dock kan den dra iväg efter katter som springer på tomten men vilken hund gör inte det och speciellt inte om katten kommer in på "mitt" revir.
 
Ber om ursäkt om jag missuppfattade detta med att slänga grejor..fick det till att man skulle göra det om en okänd hund kom in på en tomt.:surprised:
Om man gör så blir det inget bra ,och jag hoppas du har rätt Göran W.
Vet att en arbetare från kommunen retade min hund som valp och hon tål inte folk i varselväst än i dag.
Jycken blir yxtokig när man blir stoppad av tex. polis med varselväst hon river bilen och är skitförbannad , tar dom av sig västen kan dom gulla med henne som ingenting.:confused:
 
Göran.W
Det där med att folk retar hundar är nog vanligare än man tror för jag har råkat ut för det med samtliga hundar jag haft utom min Staffe som jag har nu för folk har respekt för den för det är en sån där så kallad kamphund.
Trist folk är rädda för hunden för den vill bara kela från morgon till kväll.
Jag bodde i en by där en man i 50 års åldern retade min tyska Schäffer för att sen anmäla mig för att hunden skällde och detta hände dagligen.
Jag sa till flera gånger att han skulle sluta reta hunden till ingen nytta.
En dag ledsnade hunden och rev grinden bokstavligen talat och talade om det själv istället.
 
  • Gilla
Fredrik Å och 1 till
  • Laddar…
Göran.W skrev:
Det där med att folk retar hundar är nog vanligare än man tror för jag har råkat ut för det med samtliga hundar jag haft utom min Staffe som jag har nu för folk har respekt för den för det är en sån där så kallad kamphund.
Trist folk är rädda för hunden för den vill bara kela från morgon till kväll.
Jag bodde i en by där en man i 50 års åldern retade min tyska Schäffer för att sen anmäla mig för att hunden skällde och detta hände dagligen.
Jag sa till flera gånger att han skulle sluta reta hunden till ingen nytta.
En dag ledsnade hunden och rev grinden bokstavligen talat och talade om det själv istället.
Låt mig gissa att du får utrymme runt din hund när du är på promenad , folksamlingar brukar upplösas när det kommer otäcka hundar på stan.:D
 
Göran.W
Jo det blir rätt folk tomt runt mig vilket är trist för min läskiga kampis vill kela med allt och alla.
O känt folk kan gå rätt in här och det ända hunden ser är en som kanske vill kela så hon tar fram den stora tungan och ska slicka ihjäl dom.
Rätt fostrade kamp hundar är väldigt tolleranta och har en positiv inställning till allt och alla.
Sen finns det dom som tar fram kampen i dom och då blir det en mindre rolig hund tyvärr :(
 
  • Gilla
Reqans
  • Laddar…
Göran.W skrev:
Nu är det väl menat att hund ägaren ska kasta något intill hunden.
När väl en hund drar i väg blir den "kortsluten" och lyssnar inte alltid på kommando och därför kastar man något nära dom för att bryta "kortslutningen" fast det är en helt onödig metod utan ett barskt NEJ funkar lika bra för att få hunden att stanna.
En väluppfostrad hund lyder alltid kommandon.
Det handlar bara om att ägaren ska vara flockledare för då lyder hunden med.
Min staffe lyder kommandon som sitt, ligg, stanna kvar och gå och lägg dig enbart med pek kommandon med fingrarna.
Dock kan den dra iväg efter katter som springer på tomten men vilken hund gör inte det och speciellt inte om katten kommer in på "mitt" revir.
Självklart är det ägaren som ska utföra lydnadsträningen. Men om du tror att ett skarpt nej funkar lika bra i alla situationer så tror du fel, det kan handla om hundar som tillåtits göra på ett visst sätt i många år utan att bli tillrättavisade och då funkar det oftast inte med röstkommandon. Det måste till ett större obehag för att bryta beteendet. Du måste tänka att det handlar om hundar som kanske inte fått någon vägledning över huvud taget!
Du skriver att en väluppfostrad hund alltid lyder kommandon, må så vara men vem har sagt att vi diskuterar väluppfostrade hundar? En väluppfostrad hund hade nog hållit sig på sin tomt och då hade aldrig tråden uppstått! Slutligen, jag har mycket svårt att tro att det finns någon på detta forum som har bättre koll på hunduppfostran än Barbro Börjesson. Ni kan ju googla på henne om ni inte känner till henne.
 
Göran.W
Nu menade jag en rätt fostrad hund.
Är den inte fostrade får man gå den vägen som passar hunden i fråga bäst och det är olika från hund till hund.
Min erfarenhet är att ofta så bottnar mycket i olydnaden i att hunden saknar en flock ledare.
 
Bara ingen missuppfattade som jag gjorde...att man ska kasta grejor på eller bakom en främmande hund som kommer in på gården så är det nog ok..:)
Det är inte dock lämpligt att lära barnen hur man uppfostrar då det lätt kan misstolkas att så gör man med alla djur , kända eller okända.:confused:
 
Göran.W
Man ska aldrig kasta något på en hund som kommer in på ens gård.
Varför straffa hunden när det är ägaren som brister i tillsynen.
 
Vattenslang brukar funka bra. En stråle vatten brukar funka eller så vill hunden leka :)
 
Min granne hyr ut stallplatser och hästägarna har sånna där små-hundar som springer runt ute löst medan de själva står inne i stallet. Idag var en av de där småhundarna inne på min tomt igen, och bajsade dessutom bredvid trädgrådsmöblerna. Jag sa inget, utan plockade upp bajset och slängde i soptunnan.

Man får alltså inte ha hundar lösa, ens på landet, även om hunden är hälften så stor som min katt?
 
T
oliva skrev:
Min granne hyr ut stallplatser och hästägarna har sånna där små-hundar som springer runt ute löst medan de själva står inne i stallet. Idag var en av de där småhundarna inne på min tomt igen, och bajsade dessutom bredvid trädgrådsmöblerna. Jag sa inget, utan plockade upp bajset och slängde i soptunnan.

Man får alltså inte ha hundar lösa, ens på landet, även om hunden är hälften så stor som min katt?
Du får skaffa en hankatt av rasen Maine coon, de väger upp till 9kg och lär väl se småhundar som lovligt "jaktbyte"... :)
 
oliva skrev:
Min granne hyr ut stallplatser och hästägarna har sånna där små-hundar som springer runt ute löst medan de själva står inne i stallet. Idag var en av de där småhundarna inne på min tomt igen, och bajsade dessutom bredvid trädgrådsmöblerna. Jag sa inget, utan plockade upp bajset och slängde i soptunnan.

Man får alltså inte ha hundar lösa, ens på landet, även om hunden är hälften så stor som min katt?
Man får ha hundar lösa bara man har kontroll på dom , det finns vissa tider på året som hundar ska vara kopplade antar att det är då andra djur i skogen föder sina ungar.
Var glad att det var en liten hund som bajsade hos dig och inte en häst.;)
Prata med grannen o be denna säga till dom som äger hundarna att dom har koll på dom små liven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.