Andra år har jag märkt att päronen är fåglarnas favoriter långt innan dom är ätmogna.

Att sätta nät eller annan fågelskrämma är inte möjligt pga trädets höjd och omfång.

Kan man plocka päronen innan dom är mogna?
Och i så fall , hur långt innan?

Har läst att päron inte går att lagra lika länge som tex äpple, hur gör ni?

Om man plockar omogna päron, mognar dom under lagring?
 
Möjligtvis har det betydelse vad det är för sort.

Jag har ett Clara Friis-träd och dessa päron är ganska hårda av naturen. Det betyder att väntar man till dess de känns något mjuka så är de straxt övermogna. Till skillnad från äpplen så tycker jag päron är goda även omogna. De är krispiga men inte sura, vartefter de sedan mognar blir det mer och mer vätska i bettet men de blir aldrig sådär mjuka och saftiga som vissa andra sorter. Jag brukar börja äta mina päron långt innan de är mogna. Plockar man dom lite omogna så kan de eftermogna i kartong eller papperskassar. De kan däremot inte lagras någon längre tid. Plockar man dom för tidigt så får de inte full sötma.. Man får pröva sig fram, helt enkelt.

Ja, vad gör man av dem? Päronkaka, inkokta ingefärspäron, m.m. Googla recept.

Jovisst fåglarna hackar på ovansidan. Eftersom jag har ett stort träd så har vi det uppdelat så att fåglarna får de päron som sitter högt uppe och intresserar sig då mindre för dem längre ner. :)
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Sommartorparn skrev:
Möjligtvis har det betydelse vad det är för sort.

Jovisst fåglarna hackar på ovansidan. Eftersom jag har ett stort träd så har vi det uppdelat så att fåglarna får de päron som sitter högt uppe och intresserar sig då mindre för dem längre ner. :)
Ja,vilken sort jag har, har jag ingen aning om. Dom är gröna :rolleyes:

Vore intressant att få reda på hur ni kommit överens... ja, om uppdelningen menar jag, att fåglarna får dom övre.
I mitt fall tycker jag dom är o hackar lite hej vilt. :(
 
Haha, hos mig löser det sig på så vis att de päron som är lättast för fåglarna att komma åt är svårast för mig att nå, och tvärtom. Det är ett stort träd. Dessvärre är det de finaste päronen som går till fåglarna, dvs de som fått mest solljus....

Du kanske skulle ta hjälp att sortbestämma dina päron. Brukar kunna göras vid äppelmarknaden i Kivik eller vid liknande evenemang i västra Skåne
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.