Hyra ut en hyresrätt i andra hand? Om jag ägde en hyreslägenhet skulle jag bli mäkta sur om hyresgästen hyrde ut min lägenhet till någon annan. Varför skulle nåt sånt vara önskvärt?

Att man vill begränsa uthyrning av bostadsrätter har nog mest att göra med att föreningen riskerar boi klassad som oäkta med alla olägenheter det för med sig för samtliga i föreningen :)
 
sunqan skrev:
Att man vill begränsa uthyrning av bostadsrätter har nog mest att göra med att föreningen riskerar boi klassad som oäkta med alla olägenheter det för med sig för samtliga i föreningen :)
Det är även ofta svårt att få personer villiga att engagera sig i styrelsearbete, revisorer mm. Om "var och varannan" lägenhet skulle vara uthyrd i andra hand, skulle detta bli ännu svårare.

Det är en vanlig missuppfattning att man "köper en lägenhet". Det man köper är ett medlemskap i en förening som ger en (begränsad) nyttjanderätt till en lägenhet. I praktiken märker nog många inte skillnaden, men om inga engagerar sig i föreningsarbetet, får en bostadsrättsförening svårt att fungera.
 
Sen har nog folk en förenklad bild av ägar lägenheter också... där bordr man hamna i en samfällighet som har hand om de gememsamma ytorna, och där alla måste vara överens :)
 
Martin_B
Nimajneb skrev:
Själva har vi en bostad vi hyr ut utomlands och den absolut största skillnaden iaf i det landet är att ALLA kostnader är avdragsgilla, tom våra egna reser dit är en avdragsgill kostnad.... man måste ju se till sin bostad..eller hur.
Går man plus på att hyra ut eller är det precis så det täcker utgifterna? För jag kan tänka mig att det är skillnad på att hyra ut långa perioder (kanske flera år) till personer som är folkbokförda i staden/landet i fråga, och att hyra ut till turister som stannar 1-2 veckor, eller kanske någon månad på sin höjd.
Sedan beror det väl lite på om man har lån på bostaden som man måste betala ränta för, eller om man redan äger det till 100%.
Sen är det ju städning och sådant också om man hyr ut till turister (korttidsvistelser), plus kanske agenturen som ordnar alla deal osv.

Känns lite som att det är mycket utgifter och kanske lite för lite intäkter. Men bara sådär rent spontant. Fast det borde ju ändå ge en del pengar med tanke på att så många gör det (finns ju lägenheter att hyra i de flesta storstäder, för korttidsvistelse). Sedan beror det på vilket land och vilken stad osv.

Om jag frågar så här.
Kan man tjäna pengar på att köpa lägenhet i en storstad utomlands, och sedan hyra ut den under antingen långa eller korta perioder, även efter man räknat bort alla utgifter som städning, uthyrningsagentur, skatter, avgifter osv.?
 
Martin_B skrev:
Går man plus på att hyra ut eller är det precis så det täcker utgifterna? För jag kan tänka mig att det är skillnad på att hyra ut långa perioder (kanske flera år) till personer som är folkbokförda i staden/landet i fråga, och att hyra ut till turister som stannar 1-2 veckor, eller kanske någon månad på sin höjd.
Sedan beror det väl lite på om man har lån på bostaden som man måste betala ränta för, eller om man redan äger det till 100%.
Sen är det ju städning och sådant också om man hyr ut till turister (korttidsvistelser), plus kanske agenturen som ordnar alla deal osv.

Känns lite som att det är mycket utgifter och kanske lite för lite intäkter. Men bara sådär rent spontant. Fast det borde ju ändå ge en del pengar med tanke på att så många gör det (finns ju lägenheter att hyra i de flesta storstäder, för korttidsvistelse). Sedan beror det på vilket land och vilken stad osv.

Om jag frågar så här.
Kan man tjäna pengar på att köpa lägenhet i en storstad utomlands, och sedan hyra ut den under antingen långa eller korta perioder, även efter man räknat bort alla utgifter som städning, uthyrningsagentur, skatter, avgifter osv.?
Om man kan tjäna pengar eller inte beror mycket på läget och dom kostnader man har samt beläggningsgraden.
Det är ju inget man lever på men vi går plus och allt överskott investeras i lägenheten.
Men dom fasta kostnaderna ska ju täckas och med:
- Föreningsavgift
- underhållskontrakt (någon som ser till att allt fungerar)
- försäkring
- el
- fastighetsskatt
- räntekostnader (direkt eller alternativkostnad)

så blir det en del. Vi behöver ung 65% beläggningsgrad för att gå jämnt ut men ligger nu mellan 75 o 80%.

Sedan tillkommer ju rörliga kostnader som skatt, förmedlingsavgift och lite annat.

En del av uthyrningen kan man sköta själv men man behöver även hitta viss förmedlingshjälp.

Städningen fakturerar vi separat till hyresgästen.

Sedan måste man ju ta risker o möjligheter med förändring av marknadspris o valutor i hänseende.

Absolut bästa investeringen i bostäder är att hitta hus eller lägenheter nära internationella skolor och hyra ut på 1-3 år åt gången annars är det att hitta säkra turistorter/städer om man vill hyra ut på kort tid.
 
Martin_B
Låter onekligen som att det är en del risker man få ta, och att det inte bara är till att sitta på baken och hova in storkovan.
Det är väl det att man först skall hitta ett bra läge som många är intresserade av och samtidigt att lägenheten är ett bra objekt i fråga, och det skall dessutom vara billigt i inköp.
Och när man väl lyckats få tag på något bra till ett bra pris, så skall man ju egentligen köpa till sig själv (inte hyra ut) och för att inte låta lägenheten bara bli en ekonomisk börda, så bör man snarare därför hyra ut för att täcka utgifterna.

Har man sedan tur så kanske man tjänar en liten hacka på det, men det antar jag är mer hundralappar, kanske någon tusenlapp i månaden om man har tur.

Låter ungefär som att det är så det ligger till.

Jag menar, det är väl få som skaffar lägenheter utomlands, enbart för att hyra ut så de kan tjäna pengar på det?
 
harry73
Köp alla lägenheter i en förening och ändra reglerna för din förening
 
peternicklas peternicklas skrev:
Det finns en sak som jag reagerade över i TS inlägg. Det är en stor skillnad mellan en hyres- och bostadsrätt. Att man inte får hyra ut en hyresrätt hur som helst har jag full förståelse för, den hanteras ju redan som ett uthyrt objekt. En bostadsrätt ägs ju trots allt av den som har köpt den.
Man äger faktiskt inte sin bostadsrätt, man äger bara en andel i föreningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.