Njaa felet i form av murket trä var med största sannolikhet inte där vid köpet. Men OM detta är ett felaktigt materialval (vilket jag inte är så säker på), då skulle det kunna kvala in som dolt fel, inte att det är murket, utan att det är felkosntruerat så att det murknar.

Men som sagt jag tvivlar på att det är så uppenbart fel med oimpregnerat trä där, och jag misstänker att det skulle varit möjligt att undersöka, eller att det åtminstonde fanns något som gör att du borde kunnat fundera över om altanen var korrekt utförd.
 
O
Börja med att ta reda på om en regelkonstruktion under en altan ska vara gjort i tryckt trä...
Därefter kan man fundera på huruvida det är ett dolt fel eller inte....
 
TobbeHa skrev:
Det känns ju för jävligt när man tror sig ha en relativt fräsh altan/uterum och ävem har kostat på denna nytt kanaltak, nytt skjutparti m.m..
Men det kan du ju återanvända vid ombygge och taket ska väl inte behöva göras om, väger inte så mycket så det kan man ju stötta upp under tiden bjälklaget fixas.

En bild hade varit trevligt för att få bättre uppfattning hur det är gjort.
 
Nog får man bygga en altan i vilket material man vill utan det kan klassas som dolt fel..

Så här skriver Fastighetsbyårn ang. sin dolda fel försäkring:

Följande omfattas inte av besiktingen • Det som finns utanför bostadsbyggnaden såsom avloppsanläggning, altan m.m. • Värmepanna • Maskinell utrustning • Radon och asbest • Vattnets kvantitet och kvalitet Dock görs en okulär bedömning av följande: • El-, ventilations-, värme-, vatten- och sanitetsinstallationer • Skorsten och eldstäder
http://www.fastighetsbyran.se/salja-bostad/vara-tjanster/besiktning-med-dolda-fel-forsakring/

Vilket jag tolkar som att altaner och uterum är undantagna från dolda fel.
 
FredrikR skrev:
Nog får man bygga en altan i vilket material man vill utan det kan klassas som dolt fel..

Så här skriver Fastighetsbyårn ang. sin dolda fel försäkring:


[länk]

Vilket jag tolkar som att altaner och uterum är undantagna från dolda fel.
Jag tror man ska vara försiktig med att sätta likhetstecken mellan en dolda-fel försäkring och vad lagen säger ifråga om dolda fel. :D

Ett försäkringsbolag kan helt sätta sina egna villkor.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Det har ju du ju utan tvivel rätt i!!
:)

Jag tror dock, med betoning på tror, att man får välja virke till altanstomme själv utan att för den skull kunna bli stämd för dolt fel. :)
 
O
Ett vanligt hus byggs med vanliga reglar inget tryckat virke där inte...
Så det är inte alls säkert att det kan räknas som dolt fel, eftersom det inte behöver vara fel....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.