Jag bor tillsammans med min familj och min mor i ett hus där min mor äger 100% av fastigheten men nu vill hon skriva över 50% av fastigheten till mig och jag undrar följande.
Vilka kostnader skulle detta medfölja?
Jag pluggar på komvux och har endast csn-bidrag, kan jag använda rot-avdrag?
Om jag inte kan använda rot, hur mycket kan min mor använda?
Finns det något mer att tänka på?
Ni som är insatta på området kan gärna få gnugga geniknölarna och säga vad ni vet om detta.

Mvh Mickeiskogen
 
Som jag förstår dig vill din mor skänka halva huset till dig.
De enda kostnader det för med sig är kostnaden för lagfarten som vid gåva är 825 kr.

Jag antar att fastigheten är obelånad så inga bankräntor är inblandade.
Sedan har du en årlig kostnad för fastighetsavgift, alltså max 50% av 7112 kr.

Drift och underhållskostnad betalas av vem? Någon skillnad där?

Och ROT. Vad skall du använda ROT-avdrag till? Skall ni reparera huset?
Du kan få ROT-avdrag upp till 50.000 kr/år, men bara om du betalar så mycket skatt själv.
Om de bara lever på studiestöd kan du nog inte få några ROT-avdrag alls.
Och absolut inte till husköp. ROT = Renovering Och Tillbyggnad.
 
KnockOnWood skrev:
..Du kan få ROT-avdrag upp till 50.000 kr/år, men bara om du betalar så mycket skatt själv.
Om de bara lever på studiestöd kan du nog inte få några ROT-avdrag alls.
Och absolut inte till husköp. ROT = Renovering Och Tillbyggnad.
Nästan rätt. :)

Man kan utnyttja fastighetsavgiften som underlag för ROT-avdrag. Om TS betalar exempelvis 3500 kr i fastighetsavgift, men inga andra skatter, så blir det maximala ROT-avdraget 1750 kr vid reparation eller tillbyggnad.
 
Att din mor skänker bort 50% av fastigheten påverkar inte hennes ROT-avdrag. Hon har rätt till lika stort ROT-avdrag även om hennes ägarandel minskar. Alla delägare som bor i huset har rätt till ROT-avdrag. Fler delägare ger ett högre maximalt ROT-avdrag. Som andra nämnt kan inte ROT-avdraget bli högre än den skatt man betalat, så enbart CSN-bidrag ger inte möjlighet till ROT-avdrag.
 
Tack för alla svar.
 
b_hasse skrev:
Att din mor skänker bort 50% av fastigheten påverkar inte hennes ROT-avdrag. Hon har rätt till lika stort ROT-avdrag även om hennes ägarandel minskar. Alla delägare som bor i huset har rätt till ROT-avdrag. Fler delägare ger ett högre maximalt ROT-avdrag. Som andra nämnt kan inte ROT-avdraget bli högre än den skatt man betalat, så enbart CSN-bidrag ger inte möjlighet till ROT-avdrag.
Man måste väl inte bo i huset för att kunna få ROT-avdrag, det räcker väl med att vara delägare i huset?
 
Ludwig skrev:
Man måste väl inte bo i huset för att kunna få ROT-avdrag, det räcker väl med att vara delägare i huset?
För att få ROT-avdrag måste man själv eller någon av ens föräldrar bo i huset eller ha det som fritidsbostad. Dessutom måste man vara delägare.
 
Precis. Så om man är fyra delägare på ett hus men bara en bor i det så kan man nyttja 4x rotavdrag för husets rotjobb.
 
b_hasse skrev:
För att få ROT-avdrag måste man själv eller någon av ens föräldrar bo i huset eller ha det som fritidsbostad. Dessutom måste man vara delägare.
Man kan utnyttja ROT-avdrag för föräldrars fastighet utan att vara delägare i fastigheten.
Man behöver inte heller vara bosatt på sina föräldrars fastighet.
 
Något du särskilt bör kontrollera är om gåvan påverkar din rätt till utbetalningar från csn
 
Ludwig skrev:
Precis. Så om man är fyra delägare på ett hus men bara en bor i det så kan man nyttja 4x rotavdrag för husets rotjobb.
Bara om den som bor i huset är förälder till de övriga 3.
 
b_hasse skrev:
Det stämmer inte. Man måste vara delägare:

[länk]
Du har rätt, Får bara konstatera att jag blivit felinformerad vid kontakt med skattemyndigheten.

Så kan det gå :wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.