Hej!

Ska bygga hus där det ingår ett HTH-kök som standard. Roade mig igår med att bygga upp köket i IKEAs planeringsverktyg och kunde utläsa att jag skulle spara mellan 30-35.000 kr på att välja IKEA. Då gäller det endast stommar och luckor/lådor, ingen bänkskiva eller maskiner.

Min fråga; är HTH-köket värt såpass mycket mer så att man bör lägga de extra tiotusenlapparna, eller går det lika bra med IKEA? HTH kommerfärdigmonterat dock, så det blir ett extra moment för mig att montera ihop stommarna.
 
Min mening är att det är en klar kvalitetsskillnad i "snickerierna". De färdigmonterade skåpen från hth var helt stabila och rätvinkliga när de kom till oss. Tror de var limmade. Större utbud av speciallösningar och en del detaljer som underlättar kringinstallationer.
Sen är ju en del av helt likvärdig kvalitet. Lackad mdf som skåplucka fixar ju ikea t.ex.
Om det är värt det är svårt att säga men man får något för de extra pengarna.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Ska säga att vi var i samma val som du för ett år sedan och tog HTH till köket. (Platta paket till köksön och ikeagarderober i klädkammaren, ångrar att vi inte tog hth platta paket-garderober eftersom de inte kostar mycket mer.)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Jag är av annan åsikt än de båda ovan... Jag skulle välja IKEA, deras nya lösningar är helt suveräna, t.ex. hörnskåpen, sop/återvinnings lösningar, belysning, etc.
Kvalitén på stommar, luckor, etc. skulle jag säga är likvärdiga och varför inte IKEA's skåp skulle vara rätvinkliga som ett argument ovan kan jag inte förstå... :surprised:
En av de största (och för mig viktigaste) punkterna där IKEA sticker ut är garanti. Går något sönder skickar de nytt, typ gångjärn, luckor, handtag, är det något större kommer de hem till dig och byter ut det utan någon kostnad. Vi har t.ex. fått nya luckor hemskickade (märkte att de var repade efter att jag packade upp dem). En inbyggnadsmicro slutade fungera, då kom en reparatör och bytte ut den två dagar senare.

Den enda orsaken till att välja HTH är ju om man "skäms" för att säga att man har ett IKEA kök... :)

Sen bör du kolla hur mycket avdrag du får om du inte väljer HTH köket med ditt hus, ofta har de väldigt rabatterade priser i samband med husköp så det kan hända att ditt HTH kök som kommer med huset blir billigare än IKEA.
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
Jag kan IKEAs nya kök för dåligt för att uttala mig egentligen. Det finns flera trådar som diskuterar det.

När jag jämför HTHs platta paket som man själv skruvar ihop á la Ikea och (som prismässigt inte är jättelångt från IKEA) med HTHs färdigmonterade skåp tyckte jag att det inte bara var smidigt utan att de satt ihop stadigt på ett sätt som inte gick att få till med beslag och skruv. (Tveksamt om det var prisvärt dock, vi hade kontakter så vi fick till ikea-pris ;)

Mycket av inredning går väl att sätta in i alla kök, breddmåtten är ju samma.

Folien runt spånskivorna på våra garderober (ikea) är inte samma kvalitet som hth-köket. Det kanske inte är samma på ikeaköken dock.

Hur som helst funkar nog de flesta kök när de väl är monterade. Hur man utformat det och stil är nog viktigare än märket i längden.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
anders07 skrev:
Kvalitén på stommar, luckor, etc. skulle jag säga är likvärdiga och varför inte IKEA's skåp skulle vara rätvinkliga som ett argument ovan kan jag inte förstå... :surprised:
En av de största (och för mig viktigaste) punkterna där IKEA sticker ut är garanti. Går något sönder skickar de nytt, typ gångjärn, luckor, handtag, är det något större kommer de hem till dig och byter ut det utan någon kostnad.
Kvalitén är inte densamma om man går in i detalj och kollar densiteter på material och annat. ;)
För ögat är det en sak men melaminet är tunnare på Ikea än på de flesta andra och spånet har lägre densitet.
Man måste ju någonstans inse att för att kunna pressa priser så handlar mycket om materialkostnaderna.

Att skåp som kommer färdigmonterade är mer exakta är inte heller något trams för så är det i jämförelse med det man knackar ihop hemma.

Känner inte till någon köksleverantör som inte fixar samma vad gäller att ersätta och ordna med montage av felaktiga eller trasiga saker utan att ta betalt för det.
 
Hur förhåller sig materialkvaliteten på hth's gördetsjälv till ikeas prylar? Tänker i första hand på faner och stomar.
 
Det svar jag fått vid förfrågningar så ska det vara samma material som deras ordinarie kök då de tillverkas på samma ställe. Enda som ska skilja är att det inte är upphängningsbeslag på väggen utan träribba i ryggen på dem med.
Dessutom extremt enkla att sätta ihop då det bara är 8 självexpanderade pinnskruvar och 8 snäckor som ska sättas i för att få ihop ett skåp.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Kvalitén är inte densamma om man går in i detalj och kollar densiteter på material och annat. ;)
För ögat är det en sak men melaminet är tunnare på Ikea än på de flesta andra och spånet har lägre densitet.
Man måste ju någonstans inse att för att kunna pressa priser så handlar mycket om materialkostnaderna.

Att skåp som kommer färdigmonterade är mer exakta är inte heller något trams för så är det i jämförelse med det man knackar ihop hemma.

Känner inte till någon köksleverantör som inte fixar samma vad gäller att ersätta och ordna med montage av felaktiga eller trasiga saker utan att ta betalt för det.
Nu tänker jag inte starta någon lång debatt här igen men ett par punkter måste jag ändå kommentera om det du skriver...
Det man "knackar ihop hemma" beror väl på hur noggrann man är, det gäller både IKEA och HTH "Platta paket"!

Lustigt nog så har jag ett exempel på bekanta som faktiskt har HTH kök och deras bänkskiva var skadad när den levererades. HTH ansåg att det var de själva som hade orsakat skadan trots att de anmälde det som transportskada. Sen skyllde HTH på transportfirman och att de skulle ta diskussionen med dem.
Min kompis stod dock på sig och menade att det var HTH's ansvar oavsett och då hänvisade HTH till hemförsäkringen istället. Efter många om och men och diskussioner med chefen på firman fick de till slut en ny bänkskiva men de fick åka in med den gamla först och efter 4 veckor hämta en ny själva.

De skåpdörrar jag fick från IKEA som var transportskadade tog transportfirman direkt med sig tillbaka och kom med nya dagen efter...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Man måste ju någonstans inse att för att kunna pressa priser så handlar mycket om materialkostnaderna.
Knappast materialkostnaden som är den stora anledningen att Ikea kan pressa priset mer än andra i samma segment. Volym, volym, volym säger jag bara....Själva materialkostnaden på en skåpstomme är förmodligen en försvinnande liten del av priset.
 
Ikea har väldigt stora volymer på sina produkter då de har många varuhus i många länder och de har väldigt lite personal per kund i sina varuhus jämfört med andra butiker samtidigt som kunderna ofta storhandlar där.

Ikeas organisation är väldigt effektivt och slimmad på alla sätt och vis (tom effektiviserat sin vinstskatt..). Därför är det svårt att konkurrera prismässigt med dem.

Ville de göra high end-produkter skulle ingen ha en chans (prismässigt)..
 
Håller helt med ovan, skulle Ikea vilja bygga toppklass, så skulle dom slå ut samtliga kökstillverkare pga sina stora volymer.
Men nu har Ingvar bestämt sig för att kvalitet är olika i var mans ögon, och Ikea har valt en nivå och där stannar dom.

När det kommer till stommar och melamin/foile/plast, då använder nästan alla tillverkare i Europa samma leverantörer, iom det finns några stora drakar som tillverkar dessa material. Men detta är inte något som är speciellt för köksvärlden, vi ser samma i hemelektronik, bilbranschen mm. När Ikea beställer "plasten" så går man efter ett recept som håller en viss kvalitet. Sen kanske HTH har valt ett tjockare alternativ eller vad vet jag, men det är samma tillverkare. Jag ser det inte alls konstigt, förstår inte varför folk tror det är samma kvalitet när det uppenbart inte är samma recept. Är bara för att Skoda och Audi är i samma koncern är det inte samma kvalitet.
 
Jag har nyligen själv köpt HTH kök och mina tankar har farit runt om jag kanske ändock skulle ha tagit IKEA.
Garantierna är ju i stort densamma.

Jag kostade på mig att få mitt kök monterat. Hur monteringskvalitén blir är helt upp till snickaren om hen är duktig eller ej.
Jag har en hel del synpunkter på min snickares arbete då han hade "egna idéer" om hur saker och ting skall utföras...

När det gäller priset och kvalitén på själva köket så tror jag inte att det skiljer så värst mycket i ärlighetens namn.
Som en tidigare person skrev så kan man få ett mycket bättre pris om man har "kontakter". Det i sin tur betyder ju att HTH har en hel del marginal att spela på.
Man betalar för märket enligt mig.

Söker man på nätet på tex MDF så är det inte många träffar man får på "svensktillverkat"...

För att jämföra äpplen med päron...
 
Nu vet jag inte vilken hustillverkare du bygger med, men jag tror inte att man med säkerhet kan jämföra det HTH kök du får i ditt hus med ett som man skulle få om du går in och beställer ett i butik som privatperson. Jag jobbar själv i byggbranschen på entreprenadsidan och vi har satt hth kök såväl som myresjökök både i nyproducerade bostadsrätter som vid renoveringar av hyresrätter och kvalitén är långt ifrån de samma som de kök man som privatperson köper i butik.

Som någon nämnde bör du kolla upp hur mycket avdrag du får på ditt hus om du skulle välja bort hth köket.
 
Långt ifrån som bättre eller sämre? Misstänker sämre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.