Hej!

Hur gör man med markfukten om man skall bygga ett isolerat uterum (50kvm) på pelarare (1.5m över marknivå) och vill använda utrymmet under?

I år bygger vi bara altanen på pelare.

Nästa år bygger vi vidare med ett uterum på altanen och isolerar golvet.

Sen kommer vi sätta panel och en dörr på utrymmet under altanen så att vi kan utnyttja det (antagligen till att förvara bråte).

Frågan är om vi redan nu måste göra något grund och markarbete för att slippa fukt och mögel i det utrymmet under uterummet?
Måste vi schakta bort grässvålen och lägga plast och grus? Räcker det?

Helst gör vi såklart ingenting med marken nu eftersom den ändå inte kommer synas när allt är klart. Men kommer vi då att få problem? Eller kan vi göra så och sedan ha ventiler på utrymmet och låta det ventilera sig sig med uteluft?

Tacksam för alla kreativa förslag!
 
Detta låter ju rysligt jobbigt men efter att ha sovit på saken undrar jag om man i stället kanske "bör" isolera även utrymmet under om man skall göra det riktigt?

Altså gräva lite djupare, lägga ned grus, sedan plast, sedan cellglas och sedan isolera även väggarna i stället för att bara sätta panel.

Om man gör så antar jag att man slipper isolera uterumsgolvet?

Tim
 
Det låter som en faslig massa jobb och pengar för ett ställe att ha bråte i. Ta bort grässvålen, lägg lite markduk och grus och ha glespanel på (tänk vedbod fast lite tätare) så är ventilationen inget problem heller.
 
Är det så enkelt att om sidorna är otäta (vilket inte är något problem) så blir det inget problem med fukt fast man isolerar golvet ovanför?

Skönt, då är det ju bara att köra på!(y)

Men varför blir det då en massa strul med alla krypgrunder? Varför öppnar de inte bara upp?

Men då är ju nästa fråga, måste jag ta bort grässvålen eller varför lägger jag inte bara på markduk direkt på gräset? När uterummet väl är klart kommer det ju inget vatten in dit så jag antar att gräset dör?

Tim
 
Hus på plintar brukar inte ha fuktproblem, även om man sätter glespanel runt. Det ventilerar igenom och luftfuktigheten blir samma som utomhus. Marken blir oftast också snustorr och inget växer, om det nu inte rinner in vatten via lutningar i terrängen
 
Hej!

Det låter ju toppen och väldigt enkelt!
Och för att vara säker, glespanel är altså bara vanliga brädor utan spont som är monterade (tight?) utan locklist?

När vi var på en lekplats på Kolmården i sommras hade de ett underlag som såg ut som tvättade små träbitar, det var väldigt mjukt och trevligt (någon som vet vad det kan ha varit eller var man köper det?). Hur som helst, om man lägger det på mattan på golvet (istf grus), fungerar den då som ytterligare näring för eventuella påväxter eller fungerar det som en fuktbuffert som hjälper luftfuktigheten att hålla sig låg?

Tim

Tim
 
Glespanel är en sorts bräda, dimension brukar vara 28x70 eller 34x70, nåt liknande iaf.
 
TimPellet skrev:
Hej!

Det låter ju toppen och väldigt enkelt!
Och för att vara säker, glespanel är altså bara vanliga brädor utan spont som är monterade (tight?) utan locklist?

När vi var på en lekplats på Kolmården i sommras hade de ett underlag som såg ut som tvättade små träbitar, det var väldigt mjukt och trevligt (någon som vet vad det kan ha varit eller var man köper det?). Hur som helst, om man lägger det på mattan på golvet (istf grus), fungerar den då som ytterligare näring för eventuella påväxter eller fungerar det som en fuktbuffert som hjälper luftfuktigheten att hålla sig låg?

Tim

Tim
Vad beträffar lekplatsunderlaget lär det ha varit träflis eller bark, troligen det förstnämnda. Det används ofta på lekplatser idag.
 
TimPellet skrev:
Hej!

Det låter ju toppen och väldigt enkelt!
Och för att vara säker, glespanel är altså bara vanliga brädor utan spont som är monterade (tight?) utan locklist?

När vi var på en lekplats på Kolmården i sommras hade de ett underlag som såg ut som tvättade små träbitar, det var väldigt mjukt och trevligt (någon som vet vad det kan ha varit eller var man köper det?). Hur som helst, om man lägger det på mattan på golvet (istf grus), fungerar den då som ytterligare näring för eventuella påväxter eller fungerar det som en fuktbuffert som hjälper luftfuktigheten att hålla sig låg?

Tim

Tim
Glespanel i detta fall innebär att man har liggande eller stående panel men glest dvs så det är en liten springa där luften kan fara fram o tillbaka för att ventilera bort fukt.

Carlbanan har också rätt om glespanel men dock i ett helt annat sammanhang.

Tror att flis på marken kan vara en dum ide då det kan bli påväxt om den ligger och drar upp markfukt hela tiden.

Skulle själv skalat bort gräs och lagt en duk och fyllt fast duken med 4/8 och gjort en simpel krypbar gång av lite trall som vilar på 28x45 tryckat även kallat staketribba
 
Ok, tack så mycket!

Bara att sätta igång och gräva nu när höststormarna har vaknat :)

Med tanke på att det blir 130cm högt såtror jag inte jag behöver någon annan krypbar gång än den mellan allt bråte som kommer hamna där inne ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.