É
Hej,

Har läst i andra trådar att i uterum med öppningsbara glasdörrar eller fönster så krävs IP21. Jag har tittat på en lampa med IP20 och undrar nu varför IP-klassen skiljer på fasta och öppningsbara fönster?

Är det för att regn kan stänka in? Då kan jag ju hänga min IP20 nära husväggen som jag tänkt ändå, 2-3 meter från fönstrena ändå. Eller har det med annat att göra?
 
En sådan regel finns inte. I normalt torra icke brandfarliga utrymmen gäller IP2X eller IPXXB (enligt elinst.reglerna avsnitt 750).
 
Redigerat:
Mikael_L
Den här bilden

Visar väl vad som gäller.

Om den konstruktion som skyddar uttaget (eller vad det nu är) så det inte krävs högre IP-klass är av en något mindre permanent karaktär tycker jag att man bör överväga att använda en IP-klass som klarar sig även om taket eller vad det nu är tas bort.
Det är ju inte så säkert att en framtida ägare, eller en snickare anlitat av denne, vet om att när ett tak tas bort (etc) så klarar plötsligt elen inte tillräcklig IP-klass. Så där kan det finnas anledning att trots allt sätta tåligare elmaterial än vad som krävs.


edit:
Om uterummet kan anses ha samma egenskaper (klimat) som ett vanligt inomhusutrymme går det alltså bra med IP20.
 
Redigerat:
Det man måste göra, är att bedömma rummet. Är rummet ett bostadsrum med stora öppningsbara fönster eller är det en enkelt inklädd veranda. I det första fallet kan IP 20 fungera men i det andra fallet utförs installationen med IP 44 material

Mycket handlar om att göra riskbedömning hur det ser ut alla årstider. Även ''lokala'' riskbedömningar av rumsdelar kan krävas.

Ofta har material med hög ip klass bättre korrektionsskydd och bättre tålighet mot direkt solljus
 
Redigerat:
Frågan handlar först om uterummet ska klassas som inomhus eller utomhus. Det är med öppningsbara fönster är en tolkning gjord av experterna och gäller endast IP-klassen. Uterum kan ju ha ganska stora öppningsbara fönsterpartier jämfört med inomhusrum.

Skillnaden mellan IP20 (inomhus) och IP21 (utomhus under tak) är att IP21 har skydd mot lodrätt fallande vattendroppar. IP20 tillåter lite imma som ventileras bort, men utrymmet ska annars anses vara torrt.

Men förutom denna kapslingsklass finns en mängd andra egenskaper hos materielen som ska tas med i bedömning. De som är relevanta för detta fall är:
- Omgivningstemperatur som normalt är -5 till +40 grader, dvs den materiel som är avsedd för inomhusbruk kan spricka och gå sönder om den används i kalla utrymmen.
- Luftfuktighet, finns inga mätvärden här utan det handlar återigen om ifall materiel är avsedd för inom- eller utomhusbruk.
- Slag, vibrationer, vind och annan mekanisk påverkan, om det alltså behövs extra mekaniskt skydd.
- Korrosiva och förorenande ämnet, t.ex om man bor vid havet (saltdimma).
- Solbestrålning.

Så, förutom IP-klass handlar det om tillverkarens anvisningar för produkten och en bedömning av lämpligheten och uterummets klimat. Använd materiel avsedd för utrymmet, och de flesta uterum ska nog klassas som just utomhus i detta avseende om temp och fukt mm går utanför gränserna för inomhus.

Alltså för att summera, det finns fler faktorer än kapslingsklassen!
 
Det är ett problem att bedömma rum som avviker från typrum. Det skall inte bara vara en lösningen ''slinker igenom'' regelveket. Lösningen skall även skapa en väl fungerande elanläggning under många år för beställaren. Då är inte blekta och sprukna väggutag och strömbrytare med glappkontakt något att eftersträva.
 
É
Mycket info nu... men tack! Men okej jag trodde inte fukt skulle va nåt problem eftersom jag hade läst i tidigare byggahus-trådar att det var skillnad på just om det var öppningsbart eller ej, och detta har ju inget med om det finns fukt eller ej i rummet (garanterar iaf inte) utan regn är enda jag kan komma på som skiljer. Rummet växlar oftast mellan -20 på vinter och +40 sommar men där skiljer nog inte kvalitén mellan IP20 och 21.
 
É
Skulle förresten endast välja högre IP-klass på den fasta installationen så på så vis set jag det som utomhus men har ju tygsoffa och annat där inne så det är mer som ett mellanting... Känns inte så farligt att sätta en stickproppsansluten lampa i taket oavsett klass, men är väl fuktig luft jag är orolig för då.
 
Har du en tygsoffa i uterummet får man anta att det är så pass tätt att det kan betraktas som en torr kallvind, och där kan i princip normalt elinstallationsmateriel för inomhusbruk användas. Det är i så fall kondens som kan rucka lite på det.
 
  • Gilla
Murdoc12
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.