Köpte ett hus 2009 där föregående ägare gjort stora renoveringar, det mesta har jag fått göra om och göra rätt, har däremot inte fram tills nu hittat några fel. Det mesta har varit skönhetsfel och justeringar.

Till huset finns en altan, byggd 2007-2008 på ca 36kvm var av hälften är ett inglasat uterum.
Hade nu fått ett getingbo som vi inte kom åt så jag bestämde mig för att lyfta på några trall, ser då att hela regelverket under altanen är byggt av icke tryckat konstruktionsvirke!!
Detta är ju nu genom ruttet och måste ju bytas ut, hade det inte varit för att det står ett inglasat uterum på så hade jag nog inte brytt mig om "dolda fel" grejen men nu blir det ju en jäkla massa jobb och pengar.
Detta måste väl klassas som dolt fel? Hela regelverket är ju inbyggt och går inte att komma åt att inspektera utan att skruva bort trallen. Man räknar ju inte med att behöva riva/bygga om en 6-7år gammal altan/uterum.
P.g.a. strul med andra köpare av huset så besiktigades huset 2ggr av 2 olika firmor och även de hade ju inte en tanke på detta.
 
Jag skulle inte tro att man kan säga att det är ett fel att bygga altan med konstruktionsvirke istället för tryckt virke, tyvärr.
 
Ok, bara snålhet? Man räknar ju ändå inte med att behöva renovera den relativt nybyggda altanen när vi köpte huset. Tankarna när vi köpte huset var nog mer, "trevligt med nybyggd altan" Är det inte något som säljaren borde informerat om eller är det vanligt att man bygger med otryckt virke?
 
TobbeHa skrev:
Ok, bara snålhet? Man räknar ju ändå inte med att behöva renovera den relativt nybyggda altanen när vi köpte huset. Tankarna när vi köpte huset var nog mer, "trevligt med nybyggd altan" Är det inte något som säljaren borde informerat om eller är det vanligt att man bygger med otryckt virke?
Var trallen i tryckt virke?
 
Japp, 28x120.
 
Om det är vanlig skruvad trall så räknas det inte som dolt fel eftersom det är så enkelt att inspektera helt icke-förstörande. Oavsett vad regelverket är byggt i borde du även inspekterat plintingen, cc-måttet, marktäckningen, infästningar i fasaden osv.
 
Nu vet vi ju iofs. inte hur lätt det gick att inspektera under trallen. Att skruva loss trall för att komma åt behöver man inte göra inom ramen fölr normal undersökningsplikt. Men finns det några tecken på felaktigt utförande (och det låter ju som det fanns en del sådana i huset...), då kanske man får anta att ev. brister finns även i altanen.

Sedan är jag inte riktigt med på att en regelstomme under ett inglasat uterum nödvändigtvis skall vara i impregnerat virke. Det borde ju inte utsättas för regn osv, uterummet skyddar konstruktionen. Dvs. jag tycker inte att det är självklart fel med det utförandet. Möjligen skall man då istället leta efter vad som är fel, så att vatten har kommit åt konstruktionen.
 
Man skall komma ihåg att dolda fel handlar inte bara om huruvida felet gick att upptäcka eller ej. Utan det skall vara ett fel som köparen inte hade anledning att förvänta sig.
 
hempularen skrev:
Man skall komma ihåg att dolda fel handlar inte bara om huruvida felet gick att upptäcka eller ej. Utan det skall vara ett fel som köparen inte hade anledning att förvänta sig.
Det är en del i det så klart men detta fel gick att upptäcka väldigt enkelt. En del i besiktningen är självklart att lyfta en trallbräda och kontrollera regelverket.
 
Redigerat:
Låter osanolikt att ett bjälklag ruttnar ut i ett inglasat uterum med tak efter 7 år! det är ju inte utsatt i och med att det är tätt. Regelvrrket torde vara betydligt äldre än så.
 
Jag kanske är ute och cyklar men har för mig att altan aldrig kan vara med dolda fel.
Att den inte ingår i huset på nått sätt.

Det framkom i en tråd här för nått år sedan.

Eller så har jag otur när jag tänker.
 
hantverkare1 skrev:
Jag kanske är ute och cyklar men har för mig att altan aldrig kan vara med dolda fel.
Att den inte ingår i huset på nått sätt.

Det framkom i en tråd här för nått år sedan.

Eller så har jag otur när jag tänker.
Altaner ingår oftast inte i dolda fel försäkringar.
 
Det är bara hälften av altanen som är inglasat uterum man det blir svårt att bara åtgärda halva, delar av uterummet kommer behövas plockas ner. Enligt mäklare ingår även uterum/tillbyggnader inom dolda fel. Jag vet att detta till 99.9% säkerhet inte är inom ramen för dolda fel (inget verkar vara det) men man blir ju nyfiken.
Det känns ju för jävligt när man tror sig ha en relativt fräsh altan/uterum och ävem har kostat på denna nytt kanaltak, nytt skjutparti m.m.
Känns som om det är så lätt att komma undan med fusket, bygg ett fuskbygge o sälj skiten dyrt.... Något för arbetsförmedligen att rekommendera kanske....
 
hantverkare1 skrev:
Jag kanske är ute och cyklar men har för mig att altan aldrig kan vara med dolda fel.
Att den inte ingår i huset på nått sätt.

Det framkom i en tråd här för nått år sedan.

Eller så har jag otur när jag tänker.
Det kan finnas dolda fel på precis allt som ingår i en fastighet. kan gälla även saker i marken. Som exempel begravda gifttunnor.

Däremot så brukar dolda felförsäkringar ha begränsningar, så att de inte gäller för vissa saker. Men en dolda felsförsäkring skyddar säljaren mot skadestånd för dolda fel. Så att de saker som inte ingår i försäkringen får säljaren står för trots försäkring, OM någon lyckas hävda ett dolt fel på ex. markförhållanden.
 
Du köpte huset när altanen var ca 2 år gammal. Väldigt osannolikt att det då var uppruttet.

Nej, skadan har sannolikt kommit under den tid du ägt altanen.

Du har ju ägt altanen i 5 år !!!:x
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.