Satt själv och jobbade med Sensel (vattenfalls intelligenta hus-lösning) och vart inte så imponerad.
Hur smart är era smarta hus?
Vad har ni för funktioner som gör det värt alla pengar det kostar?
Vad saknar ni för funktioner?

Jagar information för att först övertyga mig själv och sedan min sambo att vi behöver ett sånt system ;D så hjälp mig med det nu!
 
Hej
Är själv i samma situation. Var på Hus & Hem mässan härom dagen och tittade i lexels monter. FÖGA imponerad gick jag och sambon därifrån. Det bästa argumentet till varför man skulle köpa Intelligent Hus var att man skulle slippa köpa timmers för 500 kronor styck för att tända och släcka adventsljusstakarna… Är det verkligen inte bättre än så?
 
Funktioner som jag planerar är bl.a
-tempavläsning och automatisk justering av värme,
- web/wap-styrning och kontroll av maskiner och lampor,
-styrning av bevattning och ex.vis markiser, manuell eller automatisk.
-Videoövervakning via web
-Fullständigt Audio/Video-system integrerat i LAN som kan styras med flertalet terminaler i huset.

Detta är bara några av de möjligheter jag ser. Flera av dem kan implementeras på egen hand med grundläggande analog/digital elektronik och programmering. Än så länge bor jag i en tvåa på 72kvm men en del punkter är redan avklarade :)
 
Loomastic skrev:
....Fullständigt Audio/Video-system integrerat i LAN som kan styras med flertalet terminaler i huset.
Hur löser du det?

Jonte
 
Fullständigt kanske har olika betydelse för olika människor, men så här har jag gjort och tänkt.

Funktionaliteten jag vill ha är att kunna spela mp3-musik i alla rum, både streamat till övriga datorer (Stationär via kabel-LAN, Laptop(s) via kabel/WLAN och Handdator via WLAN) samt styra Stereons utgångar så att ljud kan spelas upp i rummens högtalare oberoende från varandra.
Video vill jag kontrollera på samma sätt + plus att filmer ska kunna spelas upp på TV.

Jag vill också kunna använda en dator som "video" (PVR)

Jag kanske har glömt något, men detta är iaf grunderna.

-----------
Lösningen då:
Streamning av ljud och bild till en vanlig PC i det kabeldragna nätverket är inga konstigheter. Ett snyggt gränssnitt som har kontakt med en mediaserver.
Via det trådlösa nätverket fungerar det i stort sett på samma sätt. Att tänka på då man skickar till PocketPC är att koda om sina filmer.
Att kunna använda sin handator som fjärrkontroll och styra utgångar på stereon är lite mer jobb.
Jag har löst det med programmet netremote som på ett lysande sätt interagerar med den stationära PC'n. Netremote kan styra flera zoner och man kan spela ljud och bild från flera maskiner från samma PPC. Jag skickar signaler till programmet Girder som i sin tur kan styra en massa funktioner i datorn.
För att få info tillbaka till handdatorn använder jag en plugin till programmet J River Media Center.

Kopplingen från dator till stereo är inga konstigheter och sker med en audiokabel från ljudkortet. För att kontrollera vilka högtalare som ska vara aktiva har jag byggt en relästyrning som kan kontrollera 8 olika reläer från datorns parallellport.
Parallellporten kan i sin tur styras med enkla DOS-program och kan lätt styras från webben eller Girder.

Reläerna switchar och tillåter genomströmning beroende på vilket värde parallellporten skickar ut.

Detta förfarande funkar bra med i stort sett alla elektriska prylar som man vill slå av och på.

PC som video löser jag med programmet myHTPC som erbjuder ett snyggt frontend för uppspelning av ljud och bild. I programmet finns även möjlighet att visa TV-tablåer och från dessa styra inspelningar.
Begrepp som Time shifting, schemalagd inspelning mm löses med relativt enkla medel.

---------------------
Utrustning:
För att få denna funktionalitet har jag följande.
-En medioker PC med ett ATI AIW-grafikkort som har många in- och utgångar, TV-Tuner m.m.
-En medioker laptop med nätverksuttag och wlan-kort
-En IPAQ 3870 PocketPC med 5GB HD och wlan-kort.
-En D-Link trådlös bredbandsrouter
-Div. Audio/Video/Nätverks-kablage
-Hemmabygd relästyrning
-En Standardstereo med LINE IN
-TV med SVIDEO in/ut
-Ett gäng högtalare

Mjukvara:
-Netremote
-J River Media Center
-MyHTPC
-Ev. nåt mer.


Lång post det här :)
Jag har säkert missat nåt.
Frågor,kommentarer och idéer mottages gärna.
 
Men du kan bara se på en bildkälla och lyssna på en ljudkälla åt gången, eller har du löst detta på något sätt?

Hellre skulle man villa streama från alla mjöliga källor och sedan ha olka "lyssnare" i varje rum där man kan välja källa.
Kör själv med chippad Xbox för att lyssna på musik och se på filmer som ligger på PC'n i vardagsrummet. Men man vill ju ett steg längre.

Finns en intressant tidning ute nu om just digitala hem, den heter digital home och finns på välsorterade tidningsbutiker.

Men är fortfarande inte övertygad om att smarta hem är något att ha för detta är ju "bara" ett media anpassat hem. ;)
 
Jag anser att allt är möjligt med rätt utrustning.

Visst går det att spela upp ex två olika ljudkällor. Vill jag bara streama till två olika maskiner är det ju inga problem. Vill jag spela ex.vis DVD i ett rum och mp3 i ett annat krävs det ju att receivern har två separata steg.
Vill jag spela en film på ena tv'n och en på den andra från samma burk blir det ju förstås problem. Dock kan man ju med netremote styra två datorer som ligger förbundna med en och samma mediaserver.

Jag är inte säker på var gränsen för ett intelligent hem dras och du har ju rätt i att det jag beskrev ovan, som var ett svar på en tidigare post, är en media-anpassad lösning. Om än en intelligent sådan :)

Övrigt man kan tänka sig då...
Belysning går ju istort sett att lösa med egna medel. Man kan tänka sig förprogrammerade makron för olika tillfällen. Tidsstyrning torde inte heller vara några problem. Säkerhetsbelysning kan man lösa med otiska avläsare som registrerar rörelse t.ex.
Enknappslösningar för att dra för gardiner, dämpa belysningen och starta en film går också att skapa makron för.

Temperaturkänsliga motstånd kan användas för att styra höjning eller sänkning av temperatur. (Jag vet dock inte exakt hur tempstyrning sker i alla hus, men ex.vis onsalavillan hade kontrolldosor i varje rum som bör kunna styras.)
ljuskänsliga motstånd kan på liknande sätt användas för att justera markiser omgivningsbelysning etc.

fotoceller skulle kunna användas för att öppna garageportar.

WAP- och WEB-gränssnitt och övriga småapplikationer erbjuder stor flexibilitet i fråga om kontroll.

När jag bygger nytt kommer jag att göra en funktionsspec. och utifrån den se vad man kan göra själv, vad man kan köpa och vad som blir för dyrt för att implementera.
Med rätt utrustning löser man med all säkerhet det mesta.

 
Hej,

Har själv ett "intelligent" hus sedan 1999/2000.

Mitt består av ...

Datorstyrt elsystem (IHC). Detta styr lampor, vissa uttag, timers för kaffekokare, strykjärn, markiser, etc.
Datornätverk i alla rummen.
Integrerat audio/video system i de flesta rummen, med projektorer, in-wall/in-ceiling högtalare etc. mm. Olika källor av ljud och bild till olika rum genom en matris switch.

Vet inte om jag kan komma med några killer plus i kanten för din övertygelse, men efter 3 år med systemen kan jag konstatera ...

Kostnaden

Kostnaden springer mycket snabbt iväg. Dels installationen du får av elektrikern, sedan det som du kommer på på vägen (mycket lätt hänt, speciellt med såpass flexibla lösningar vi talar om här). Sedan underhållet, som är dyrare.

Pir detektorer

PIR dekare som tänder ljuset automatiskt i rummen, ser bra ut på papperet. Dock fungerade det så dåligt som jag befarade. Typisk grej som fungerar i stora lokaler med långa gångar etc. Blir helt onödigt i en villa.

Likadant med follow-me lysen. D.v.s en knapp vid sängen som tänder belysningen till köket eller barnens rum. I en villa lyser månljuset upp tillräckligt.

Avsaknaden av standarder

Detta är det stora problemet. Användaren behöver vara mer eller mindre ingenjör för att använda och plocka ihop systemet. Själv har jag byggt mycket själv från grunden (även IHC moduler).

Ekonomin

Eftersom elektronikbranschen går rasande fort och detta med intelligenta hem bara ligger i startgroparna får nog vi "early adopters" bereda oss på lite kostamma uppgraderingar framöver.

Dessutom kan man nog tänka sig att det kan bli bekymmer med en framtida försäljning p.g.a detta.

Vem vet om du kan köpa en IHC kontroller om 15 år som funkar med dina prylar. Samma funderingar kommer naturligtvis eventuella köpare ha.

Har du sedan verkligen udda egna hopkok, så blir det än värre.

Slutligen

Jag kanske låter lite negativ ovan, men på det hela är jag mycket nöjd med mitt system. Jag tillhör dock den hängivna skaran som är helt såld och beredd att ta ett mindre försäljningspris om så skulle bli fallet. Jag tror det behövs för att man verkligen skall se nyttan och tåla kostnaden än så länge.

Att det hör framtiden till är det dock ingen tvekan om. Lite mer standarder, lite mer genomtänkta funktioner och vi är hemma.

Gör gärna en funktionsspec (gjorde jag) som loomastic föreslår, men granska den kritiskt. Ex. att välja EIB system för att du skall kunna sätta ljuset till exakt 75 procent då och 90 procent då är kul 1 vecka. Sedan fortsätter du att i 30-40 år betala för kalaset.

Dock finns det en hel del finnesser. De som mest har varit uppskattade här hemma har varit natt knappen/gått hemmifrån knappen. Det faktum att man enkelt kan stänga av all ström till ugnar, kaffekokare, verkstad, etc när man går hemmifrån har underlättat för mina fru med lätta drag av slog-jag-av-spisen-tvångstankar.

Att huset tänder upp adekvat belysning av sig själv när man kommer hem på kvällen, med båda händerna fulla med matkassar etc, räknar vi också som komforthöjande.

Simulering av att vi varit hemma när vi igentligen är på semester var så effektiv att grannarna var riktigt nära att ringa polisen innan de visste att vi hade detta systemet.

En mycket bra sak som man lätt förbiser när man tänker på dessa system, är hur otroligt smidigt det är att "flytta strömbrytare". Detta är något speciellt viktigt när man bygger ett nytt hus. Ofta behöver man bo in sig, för att hitta i hemmet. Ofta märker man då att den strömbrytaren skulle suttit där och gjort det etc. Med ett IHC system är det en barnlek, men traditionellt el är det värre.
 
Kul att höra erfarenhetens röst, Thomas.

Det mesta av det du säger att ni uppskattar mest kan ju faktiskt uppnås med väldigt enkla medel.

Personligen har jag köpt lite trådlösa strömbrytare med fjärrkontroll av märket Nexa.
Det finns både utanpåliggande och infällda strömbrytare och dimmers, samt en extra fjärr som man kan göra det mesta med i form av tidsstyrningar och sekvenser. Det finns även IR-detektorer för rörelsestyrning.
Ett enkelt system naturligtvis, men väldigt billigt och driftsäkerheten verkar vara god.

För övrigt tycker jag att just fjärrkontrollen rockar fett!
Med en fjärr i hallen, en i vardagsrummet och en i osvrummet fixar man det mesta, man kan kontrollera upp till 16 kanaler.

I övrigt låter jag larmet styra vissa andra grejer, stänga av vattnet t.ex. Med en enkel inkoppling kan det stänga av andra grupper också, t.ex. ugn och spis.
 
Nja.

Jag var kanske lite otydlig.

Vi har betydligt fler småfinesser som vi tycker om. Att basera hela systemet på extra dosor är däreför helt uteslutet. Trådlös envägskommunikation (liksom X-10) är för osäker teknik för att lita på i ett helt elsystem, IMHO. Dock så använder jag philips variant av RF brytare till tillfälliga lampor, såsom julgranar etc. De är dock integrerade i IHC systemet.

Det jag är skeptisk till är att avsaknaden av standarder för att koppla samman allt till ett enhetligt system, gör det komplicerat och dyrt idag. Detta gör att det krävs ingenjörs kunnande, tåladmod och ett medvetande om att ens investering troligen inte betalar tillbaka sig.

För ett teknikfreak utan hämningar är detta dock som en våt dröm, i princip totalt utan begränsningar. Jag skulle inte bygga ett nytt hus utan varken IHC, trådbundet nätverk eller dolda kablage för audio / video. No way.


 
TLovskog skrev:
Vi har betydligt fler småfinesser som vi tycker om och att basera hela systemet på extra dosor är helt uteslutet
Nä. Det var det nog ingen som trodde heller. :)

Men för oss med mer modesta krav och kanske en mindre rymlig plånbok, eller kanske något så trivialt som andra värderingar eller t.o.m en ointresserad fru/make så finns det alternativ som kan ge en ökad komfort i hemmet utan att därför anklaga huset för att vara intelligent - för att återknyta till trådens topic.



 
Håller naturligtvis helt med. Lite av andemeningen i mitt inlägg var just att det för tillfället nog krävs en väldigt intresserad och hängiven person för att det skall kännas som en vettig investering.

Skulle nog inte heller beteckna mitt hus som intelligent, därav citattecken i mitt ursprungliga svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.