Jag har köpt en fyra som i dagsläget har 2 badrum. Den ena rymmer badkar, toalett och handfat medan det andra rymmer en toalett och ett handfat. Nu är frågan om man ska låta det vara kvar så och snygga upp dem eller riva väggen mellan dem för att få ett stort badrum och få plats med tvättmaskin.

Hur hade ni gjort? Är det viktigt med 2 badrum på en fyra på 92 kvm? Hade ni köpt en 4:a med endast ett (men stort) badrum?

Har ni en annan smidig idé hur vi ska få plats med tvättmaskin och ev. byta badkar till dusch för att behålla det andra badrummet?

Nuvarande lägenhet:
planlösning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förslag 1: Att ta bort det lilla badrummet och lägga tvättmaskin där istället. Resultatet blir ett stort badrum som jag kan tycka är fint. Men är det praktiskt? Räcker det med 1 badrum för en 4:a?
alt 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förslag 2
Att flytta dörren i lilla badrummet mot hallen för att slippa den lilla trånga hallen. Kakla den lilla hallen och sätta samman den med det större badrummet. Frågan är hur man på ett snyggt sätt ska få plats med både dusch och tvättmaskin (60 cm)
alt3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tacksam för ideér och tankar!!
 
Absolut två toaletter!
 
Är badkar ett krav?
Personligen hade jag (med tonårsdotter i hushållet) hellre valt bort badkaret än extra toalett. Då blir det rymligt och möjlighet till tvättpelare.
 
Jag hade personligen inte köpt en fyra med bara en toalett, men hur DU ska göra beror ju mycket på hur DU vill ha det och DINA behov :)
 
O
Så länge du inte bor ensam, så minst 2 toaletter... De borde nästan vara lag på minst 2 toaletter :p
 
Jag bor i en stor fyra med bara ett badrum (som är enormt). Jag skulle verkligen vilja ha två toaletter, för det skulle underlätta mycket när barnen blir äldre.. Hade jag som köpare valt mellan två lägenheter som var lika till storlek så hade jag alla dagar valt den med två toaletter.
 
Jag hade nog gått på förslag nr2.
Sen hade jag nog övervägt om det fanns några möjligheter att göra något åt väggen mot sovrum 1 för att göra båda toaletterna något större.
 
Absolut en extra toalett!

Borde du inte bara kunna göra om nuvarande planlösningen i ditt badrum och få in en pelare med tm/tt? leker man lite med planlösningen känns det som det borde gå att få in och du har ändå ingen gigantiskt badrum till att börja med

Sätter du badkaret längs väggen som är 290 lång in mot fönstret kanske du kan få plats med en tvättpelare mot yttervägg "nedan" fönstret.

Det hela beror väl lite på hur mycket du kan flytta avlopp och vatten mm. Som din planlösning är nu misstänker jag att du har stammen vid vägg mot kök. Hur mycket orkar du med med avlopp och vatten?
 
Tack för era svar!
Som det verkar så tycker de flesta ett extra badrum.. just nu har vi bara en liten dotter men tanken är ju självklart att vi blir fler i familjen. Ja vi kanske borde behålla badrummet. Angående tvättpelare vet jag verkligen inte hur jag ska få plats med den. Jag kan tänka mig att ändra avlopp och vatten en del, det stämmer att stammen är mot köket, men det kanske går att lösa ändå?

Jag vet fortfarande inte hur jag ska få plats. Problemet är att fönstret ligger dåligt till så det går inte att flytta badkaret mot 2,8 m väggen, och detsamma gäller att hänga dusch. Se bild nedan: toalett.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



sen är det ett element på den väggen, går det att plocka bort/ändra plats på den?
 
Redigerat:
OM det går att ändra på väggen som elementet sitter på så skulle du ju kunna ha dusch på den sidan och ha tvättpelaren där dusch draperiet hänger nu, med tanke på att du har garderober på andra sidan väggen så kan man ju rent av göra nått utan att det rummet krymper nämnvärt, är ju inte hela väggen som måste bort isf.
Det går ju ta och skjuta garderoberna och förstora badrummet bara kanske 2 meter av den väggen, nog för att få in duschen.
men det förutsätter ju att väggen inte är bärande eller liknande.
 
Budgetlösningen då är väl att som du redan skrev i första inlägget att skippa badkaret och köra ett duschhörn. Detta in till vänster då du inte kan ha det framför fönstret. Du kan ha en tvättpelare som skymmer fönstret på höger. Har du rörmokare inne för andra saker är flytt av element hanterbart. Du kommer behöva ha tillstånd från din BRF men det förutsätter jag att du kommer behöva om du ändrar planlösning osv ändå.

Är kranen till höger om tvättstället förberett för TM redan?
 
Jag ska kolla lite närmare på om det går att flytta sovrumsväggen.
Ja kranen är redan förberedd för TM men jag vill nog inte ha den där, det blir för tajt och jag vill ha en standard TM inte en avsmalnad liten vilket får plats där.

Jag tänkte kanske något sånt här? (utifall vi inte flyttar på väggen) : 10575918_10204369340889420_356419396_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller blir det för tight? Kan man kanske gömma tvättmaskinen på ett sätt?
 
Redigerat:
Ido har ett tvättställ som man kan ha en tvättmaskin under. Ställ en kombimaskin (tvätt+tork) därunder.

Två toaletter ska du absolut ha, inte kul att behöva gå och hålla sig när någon ligger i badet eller långsitter på muggen med sin smartphone.
 
  • Gilla
Odelia
  • Laddar…
Problemet med att ha tvättstall med tvättmaskin under är att det blir för tajt. Badrummet är drygt 180 cm brett, maskinen är 60 cm plus ca 10 cm för rör= 70 cm brett och locket öppnas helt med 50 cm= 120 cm när tvättmaskinen är öppen. Badkaret är på sin smala sida 75 cm brett (duschbadkar) vilket är= 120 + 75 = 195 cm. Jag saknar alltså ca 20 cm för att denna idén ska fungera. Alt. att jag monterar så att TM öppnas framför toan :-/
 
Funderar på om det går att ha den mindre toaletten med ingång från sovrum 1 och på det sättet få ett större badrum. Blir mörkare utan fönster men lättare att inreda, dusch och tvättpelare går i alla fall utan problem. Kanske att det går att få in en liten dusch också i det andra badrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.