Finns moderna system som ger 150 Mbit/s för upp till 20 användare. Vet inget om kostnaden eller annat bara googlade och kollade vad som finns.
 
OXYD
AndersS skrev:
Det är samma dslam för både ADSL och VDSL hos Telia. Avstånd avgör vad man får för lösning.
Det är det inte. Olika tekniker för olika plattformar. Adsl2+ finns överallt. Vdsl är den senaste utbyggnaden som gjorts. Finns ej på alla ställen för det kräver att kunderna är närmare station om det skall löna sig. Men Telia har byggt på bra med Vdsl. Så det finns på många ställen idag.
 
ESSC skrev:
Säker på att dina grannar inte är intresserade av att gå ihop och dra in fiber?
Vi är sex hus i vårt område och fyra av oss har just dragit in. Men det krävdes att vi tog initiativ och höll i allt för att det skulle bli av (vi har inte ens flyttat in än). De andra har haft mobilt men har inte på långa vägar räckt tydligen.
Har redan kollat och det finns tyvärr inget intresse. De flesta är pensionärer här.
 
Patrick E skrev:
Det är också värt att kolla om det mobila bredbandet är 3G (WCDMA) eller 4G (LTE). 4G är bättre anpassat för just streaming och ligger på lägre frekvens (900 MHz) för bättre täckning.
3G som standard kommer på lång sikt troligen att avvecklas p g a att man nått kapacitetsmax och ersättas av 4G.
3g (och även GSM) är fortfarande under utveckling och kommer finnas många år framöver.. Det har högre täckningsarea per mast än 4g och därför billigare i glesbygd.
 
Patrick E skrev:
Eftersom radiolänk ligger högre i frekvens än mobiltelefoner kan man få högre bandbredd och därigenom högre hastighet.
Bärvågsfrekvensen säger ingenting om överföringshastigheten, den begränsas av frekvensbandbredden.
 
Jag har i alla fall 4G täckning hos mig. Men som sagt, mobilt bredband är inget som passar mig då jag behöver ett abonnemang utan en maxgräns på datamängd.
 
OXYD skrev:
Det är det inte. Olika tekniker för olika plattformar. Adsl2+ finns överallt. Vdsl är den senaste utbyggnaden som gjorts. Finns ej på alla ställen för det kräver att kunderna är närmare station om det skall löna sig. Men Telia har byggt på bra med Vdsl. Så det finns på många ställen idag.
Olika teknik men kan dslamen köra VDSL så klarar samma utrustning att även köra ADSL utifrån avstånd till fastigheten, det var vad jag avsåg.
 
Redigerat:
Är det bara sista biten det är frågan om är det ju enkelt att bygga lite mindre radiolänkar med prylar från tex http://routerboard.com/

Ibland kan det vara lösningen om du kan få fiber till en central distributionspunkt och sedan leker du ISP och bygger radiolänkar den sista biten
 
Det är inte så "bara" att leka ISP om man skall tillhandahålla IP-adresser och sälja tjänster typ TV och telefon.

I princip är så vi gör i de fiberföreningar som jag är aktiv i, men det är nog svårt att få väcka något intresse hos Skanova eller Telia om man kommer med fem abonnenter.
 
Nu var det väl primärt en ren uppkoppling det var fråga om, ev med flera hushåll, inte tjänster som kör över denna uppkoppling osv som efterfrågas. Är ju fullt möjligt att sätta upp sista biten med radiolänkar som en ren lager2 tjänst och låta ip adresser hanteras av någon som faktiskt säljer tjänster.

Mitt inlägg var väl primärt för att påvisa att det finns höghastighetsalternativ från en punkt där fiber finns som inte kräver spade i marken sista biten till en fastighet
 
Ja, det finns mycket som fungerar rent tekniskt, men det stupar vanligen på administration, underhåll, support, rättigheter, fakturering, bokföring, etc och inte minst att någon skall orka hålla på med det i 10-20 år utan att tjäna några pengar.
 
mycke_nu skrev:
Lyckligtvis byggde vi fiber i elfte timmen.
Det är väl aldrig för sent för fiber? :confused:
 
Står fortfarande i valet och kvalet mellan att köra mobilt bredband med begränsad datatrafik eller betala 30.000 för att få fast telefoni och ADSL. Har som sagt ca 40 Mbit/s idag med mobila bredbandet och hade ADSL bredbandet erbjudit samma sak hade jag kört på det eftersom 30 GB inte räcker långt. Inte 60 GB heller. Tråkigt att hela tiden känna sig stressad över att man konsumerar datamängd. Men om jag betalar 30.000 kr för att få koppar draget så kan man bara erbjuda mig 6 Mbit/s i hastighet som högst med ADSL. Hat aldrig haft så låg hastighet så jag vet inte riktigt vilka begränsningar det medför?
 
60 Mbit/s (om du nu kan få så mycket, det beror på avståndet till telestationen så kolla noga) är i dagsläget tämligen väl tilltaget.

För vanligt surfande är 25 Mbit/s mer än tillräckligt och sedan får man lägga på streamingen ovanpå. Jag tror du kommer att vara nöjd med 60 Mbit/s ett bra tag framöver. Kanske inte efter 2025, men troligen fram till dess.
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
Satsa absolut inga pengar på ADSL eller andra kopparlösningar. Fiber är det som gäller om man skall dra kabel. I ditt fall hade jag struntat i streaming så länge och köpt största Boxerpaketet med extra kort om det behövs och nöjt mig med detta. Om fem år kan mycket ha ändrats. Och som ESSC skriver, snacka med grannarna och försök bilda fiberförening.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.