Halloj!

Nu har det tagit hus i helvetet.

Båda jag och tanten har fått hundratals mail inatt med rubriken
Undelivered mail system där det står att vi skickat mail till någon men att det blivit fel.
Hennes började rasa in vid 23-tiden igår och mina vid 05-tiden inatt.
Hon har fått 621 st och jag har fåty 283 st.
Verkar ha slutat nu.

Mottagaradresserna är för oss okända.
Allt ifrån .gov till .hotmail osv.

Vi har båda mailadresser enl följande:
Förnamn@xxxzzzbygg.se

Jag har också en info@xxxzzzbygg.se vidarebefordrar mailen till min förnamn adress men där har det ej kommit några mail än.

Domän hos Surftown.

Har försökt få tag på mina anställda som har mailadresser enligt samma princip men dom slöa jäklarna verkar sova än så länge.

Vad fan händer???
 
Satfläsk också!
Nu fick jag 785 nya mail och tanten 186 st!!!
 
Hej,

Det är en form av spam. Antagligen har någon skickat spam med era adresser som avsändare, något man lätt gör utan att hacka era konton. Det enda ni kan göra är att skaffa ett bättre spamfilter. Om ni är avancerade användare eller kan få hjälp och har en egen domän ska ni sätta upp s.k. SPF records vilket hjälper delvis genom att göra det svårare att låtsas skicka mail från era adresser.

Läs mer på http://en.m.wikipedia.org/wiki/Backscatter_(email)
 
inte några extra mail, men någon hade försökt logga in på mitt konto inatt... (hotmail) ...
 
Kanske var "jag"
 
Tosse skrev:
Hej,

Det är en form av spam. Antagligen har någon skickat spam med era adresser som avsändare, något man lätt gör utan att hacka era konton. Det enda ni kan göra är att skaffa ett bättre spamfilter. Om ni är avancerade användare eller kan få hjälp och har en egen domän ska ni sätta upp s.k. SPF records vilket hjälper delvis genom att göra det svårare att låtsas skicka mail från era adresser.

Läs mer på [länk]
Tack för info!
Har dålig koll och såg skräckscenarion framför mig. Typ någon gjorde om hemsidan till en barnporrsida och sånt.

Har bytt lösenord. Vet inte om det gör någon skillnad?

Spf records ska jag kolla upp.
 
hantverkare1 skrev:
Tack för info!
Har dålig koll och såg skräckscenarion framför mig. Typ någon gjorde om hemsidan till en barnporrsida och sånt.

Har bytt lösenord. Vet inte om det gör någon skillnad?

Spf records ska jag kolla upp.
Kom nu på att jag testat det där med spf records och typ inga av mina mail kom fram efter det.

Kanske gjorde fel?
 
Det är i alla händelser i bra idé att byta lösenord efter en sådan händelse. Det händer emellanåt att filer med lösenord kommer på drift eller att lösenord knäcks.
 
Har ni någon hemsida/webbhotell? I så fall skulle jag gissa att någon spammar med er mailserver.

Har hänt mig som har en webbutik med osC. Någon har utnyttjat kända exploits och fått in script som spammar i koden.
 
finkelzvin skrev:
Har ni någon hemsida/webbhotell? I så fall skulle jag gissa att någon spammar med er mailserver.

Har hänt mig som har en webbutik med osC. Någon har utnyttjat kända exploits och fått in script som spammar i koden.
Japp. Vi har både hemsida och webbhotell via Surftown.
 
Ni kan också ha fått in en trojan i datorn. En spam-robot som använder er dator för att skicka spam.

Vad är det för innehåll i de returnerade mailen?
 
hantverkare1 skrev:
Kom nu på att jag testat det där med spf records och typ inga av mina mail kom fram efter det.

Kanske gjorde fel?
Har det löst sig?

Om inga mail kom fram med spf så har något blivit fel. Poängen med spf är att man i dns-servern skriver vilka mail-servrar som får skicka mail med er domän som avsändare. Har man ingen spf är det alltså fritt fram - precis som på ett vanligt brev.

Det kan bli jobbigt med spf om man skickar från många olika mailservrar. Då måste man lägga in alla dessa i spf:en för att det ska funka.

Jag tror inte att det är webbservern som har blivit hackad i och med att det kommer specifikt till era fornamn@domän.tld. Men det är förstås inte helt uteslutet.

Min gissning är att någon skickar spam med avsändare från en databas med adresser, era adresser råkar finnas i den databasen.

Det enklaste är att ha ett spamfilter som filtrerar bort sånt här, vet inte hur bra spamfilter surftown har.
 
andersmc skrev:
Ni kan också ha fått in en trojan i datorn. En spam-robot som använder er dator för att skicka spam.

Vad är det för innehåll i de returnerade mailen?
En länk till, som jag förstår det, ett indiskt hotells hemsida.


I övrigt så bytte jag lösenord för ett tag sedan och sen dess har jag inte haft några problem.

Glömde bort att jag startat denna tråd. Därför kom det ingen återkoppling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.