Hej

Har påbörjat en avsomnad renovering, vad kan ha orsakat dessa skador? Fukt eller skadedjur?
Panelen var dålig nertill samt att lockbrädorna hade lossnat några millimeter, anledningen till jag misstänker skadedjur är att det finns massa små hål i virket samt väldigt fint torrt pulver överallt.
Hur reparerar man detta lättast?
Tack på förhand :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan nog vara fuktälskande skadedjur...
Jag vet inte hur gammalt ditt hus är eller vad du har för sockel.

Men vi har liknande skador på vårat hus och det beror på betongen dom rappat på sockeln,betong suger fukt och är sämsta skiten man kan ha i kontakt med trä,så vi knackade bort all den där rappningen och där under hitta vi granitstenfoten.

Ser till att det inte kan samlas vatten där i framtiden iallafall.
Verkar ju vara din syll som är röten,vi vågar inte fixa vårat själv och vi har stående timmer och det ska ju "pallas" upp med domkraft när man slår in den nya syllen..

Är det äldre hus skulle jag kontakta nån kunnig timmernisse,eller så anlitar du nån vanlig byggare så kommer dom o reglar det där lite fult o trycker i nån äcklig isolering eller nåt.
 
En klassisk rötskada vid en trappa och dörr. Så där brukar det se ut i gamla hus i syllen just vid trappor. Skadedjuren har kommit dit när virket blev fuktigt.
Trappan samlar fukt och kanske t.o.m har lite bakfall in mot syllen
 
Huset är byggt -32 tror jag så de kan väl vara ok med lite defekter :)
Båda ni har rätt, rappningen ligger upp lite mot syllen så vattnet rinner nog av dåligt, samt trappan var gjuten rakt emot syllen med lite plåtremsor kors och tvärs som troligtvis var tänkt att skydda syllen :)

Har kommit en bit påväg nu, tur man inte jobbar som snickare för de hade blivit dyrt för folk, fort går det inte :)
Känns ändå skönt att veta att ett hörn på huset börjar vara ok nu, bara resten kvar.... image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pandalus och 1 till
  • Laddar…
snyggt,fan du är duktig du,,inga fler bilder?Skulle vara kul o veta,egentligen borde vi fegsnören byta våran själva :)
 
Hoppas den där tryckimpregnerade biten bara är där tillfälligt, för man bör som bekant aldrig bygga in tryckat virke i ett hus, det ska bara användas utomhus då det kan ge starkt otäck lukt i huset.
 
Tack :) det var egentligen inte särskiljt svårt att byta, mest pilligt och trångt att komma åt att få kapningar av dåliga plank i vinkel. dock borde man haft lits stöddigare planka att lyfta i på "hus"sidan för den krökte sig endel men de verkar blivit ok ändå. Hade en tvåtons domkraft på lätta sidan och en 20tons på tunga sidan men tror de räckt med en ca 5 tons så det är inga dyra grejer som åtgår.

Den tryckta brädan under tröskeln hade jag som mått för att veta höjden.

lite fler bilder har jag från dagen som gått image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Några fler bilder...
Kommer inte så mkt längre då jag ej kan bestämma mig om taket skall få växa lite vid takbytet än. (Panelen behöver bli lite längre då...
Ska boka plåtslagare nu för småtaken, skall man köra bandtäckt eller takpanneprofil ? Åsikter någon. Både estetiska samt praktiskt/ekonomi. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
rererere skrev:
Några fler bilder...
Kommer inte så mkt längre då jag ej kan bestämma mig om taket skall få växa lite vid takbytet än. (Panelen behöver bli lite längre då...
Ska boka plåtslagare nu för småtaken, skall man köra bandtäckt eller takpanneprofil ? Åsikter någon. Både estetiska samt praktiskt/ekonomi.[bild][bild]
Bandtäckt är både snyggare och bättre, men dyrare....
 
Larsa skrev:
Bandtäckt är både snyggare och bättre, men dyrare....
Grejen är den att man ser ju knappt taken utan att klättre upp på något, hur mkt dyrare och bättre är bandtäckt, och om man väljer bandtäckt är det värt att välja zinkplåt istället för stålplåt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.