Hejsan.
Jag går i funderingar på hus, och det där med uppvärmning för mig vill jag ha bra på engång så det inte bli något klater mitt i kallaste vintern.

Den kåk jag funderar på har elradiatorer, kamin i vardagsrummet och en luftvärmepump.

Men som det känns så blir elradiatorer väldigt dyrt på vintern, samt att kanske inte luftvärmepumpen går jämt. Trasig eller att det blir för kallt? Kamin är ju väldigt bra om det blir strömavbrott t.ex. Hjälper ju även vid kallaste temperaturn.

Finns det på någon annan uppvärmning som är väldigt smart och bra samt är relativt billig under kallaste vintern? Och hyffsat driftsäker, kom med förslag vad som kan vara bra! Menar och byta ut dessa, vill jag ha pelletskamin t.ex måste jag väl byta ut varenda element och dra en massa rör. Fast kan inte tänka mig att vattenburet är sååå jättemycket bättre?

Det kanske inte kan bli så mycket bättre än sådär? Själv har jag inte mycket erfarenhet inom just uppvärmningen så.

Kåken är en 1 och en halv plan på 160kvm där jag isf skulle "kallställa" övervåningen då det bara är sovrum uppe.

Tackar på förhand.
 
Är det inte vattenburet blir det nog svårt att få det bättre än det är, kanske någon form av luftflyttare vid kaminen så värmen kan ta sig runt lättare.
 
blackadder skrev:
Är det inte vattenburet blir det nog svårt att få det bättre än det är, kanske någon form av luftflyttare vid kaminen så värmen kan ta sig runt lättare.

Var nästan det jag misstänkte, men någon som har erfarenhet av ungefärligt denna uppvärmning. Blir det dyrt på vintern? Iom att det är kamin gör ju grymt mycket så kan man hjälpa till o hålla värmen med eldning lite då och då.

Det är även golvvärme i toan.
 
Ett alternativ som finns som komplettering är pelletskamin. Den måste inte vara vattenmantlad. Den kräver lite skötsel men den har ungefär halva driftskostnaden mot el och är mycket mer självgående än en vedkamin. Du kan få en ungefärlig bild av kostnaden genom att titta på vad nuvarande ägare förbrukar, men det är ganska individuellt. Luftvärmepump ger inte så mycket när det är som kallast, men den kan ge en stor besparing när det inte är som kallast.
 
Pelletskamin kan vara en bra grej, behövs ju ingen skorsten heller. Verkar vara grymt smart det där ju, runt 20000 kr. GSM styrd. Nä precis det var ungefär det jag misstänkte med luftvärmepumpen!
 
Gör inte en sådan dumhet att du köper ett hus utan uppvärmningssystem om du själv inte har någon aning om värme. Som att köpa en beg. bil med rostskador om du varken kan svetsa eller har svetsaggregat.
Någon kommer att dra Svarte Petter här men se till att det inte blir du.
 
kulle
johanpelle skrev:
Gör inte en sådan dumhet att du köper ett hus utan uppvärmningssystem om du själv inte har någon aning om värme. Som att köpa en beg. bil med rostskador om du varken kan svetsa eller har svetsaggregat.
Någon kommer att dra Svarte Petter här men se till att det inte blir du.
:thumbdown: Det var väl ett konstigt inlägg ?
 
Så hur ska man göra då om man vill ha ett hus, aldrig köpa ett och aldrig lära sig? Ska man inte köpa ett hus bara för man inte riktigt har någon koll på olika värmesystem?

Som en annan skrev, väldigt märkligt inlägg. Det finns ALLTID folk i ens närhet som har koll om det klatrar eller något annat, man lär sig eftersom.

Det finns ju uppvärmningssystem i kåken.
 
VILL du köpa ett hus utan värmesystem och sedan kosta på och kosta på för att få vattenburet system och kanske bergvärme när det finns hus som redan har värmesystemet ordnat.

Man ska inte köpa ett hus på måfå om man inte riktigt har någon koll på olika värmesystem? Då är det stor riska att bli ordentligt blåst. Finns nästan alltid okunniga stadsbor som bjuder alldeles för högt på hus som saknar värmesystem och sedan får kosta på ett vattenburet system eller leva med tokdyra elräkningar.

Har man ingen koll på värmesystem och vänder sig till "firmor" är det återigen stor risk att man får betala dyra läropengar för något system som inte passade i huset eller var underdimensionerat.

Finns det inga hus med ett redan fungerande värmesystem i ditt område som är till salu.
 
Vad kostar huset, och vad kostar andra hus i området?

Den bästa uppvärmning du kan ha idag är bergvärme, men i ditt fall skulle en bergvärmeinstallation med vattenburet system kosta omkring 200000-250000 skulle jag tro. Om huspriserna är höga lan du dock få en värdeökning på huset som motsvarar i princip hela investeringen och då är det vettigt att låna till investeringen.

Om husen är billiga så är det troligen bäst att acceptera befintligt värmesystem. Bra luftvärmepumpar ger hyfsad värme ner till -20 och för det mesta är det inte så kallt. Jag ser nästan inga skäl alls att satsa på en pelletskamin.
 
johanpelle skrev:
VILL du köpa ett hus utan värmesystem och sedan kosta på och kosta på för att få vattenburet system och kanske bergvärme när det finns hus som redan har värmesystemet ordnat.

Man ska inte köpa ett hus på måfå om man inte riktigt har någon koll på olika värmesystem? Då är det stor riska att bli ordentligt blåst. Finns nästan alltid okunniga stadsbor som bjuder alldeles för högt på hus som saknar värmesystem och sedan får kosta på ett vattenburet system eller leva med tokdyra elräkningar.

Har man ingen koll på värmesystem och vänder sig till "firmor" är det återigen stor risk att man får betala dyra läropengar för något system som inte passade i huset eller var underdimensionerat.

Finns det inga hus med ett redan fungerande värmesystem i ditt område som är till salu.
Nej det var inte det jag skrev, jag vet mycket väl att ett vattenburet system som inte finns kommer kosta en förmögenhet. Jag vet själv vad som är värt att lägga ut pengar på, jag tror det räck att skriva så! Nu gjorde jag denna tråden för att hitta något kompletterande värmekälla ungefär som kaminen som fanns där redan. Och jag fick ett bra svar, pelletskaminen.
 
pelpet skrev:
Vad kostar huset, och vad kostar andra hus i området?

Den bästa uppvärmning du kan ha idag är bergvärme, men i ditt fall skulle en bergvärmeinstallation med vattenburet system kosta omkring 200000-250000 skulle jag tro. Om huspriserna är höga lan du dock få en värdeökning på huset som motsvarar i princip hela investeringen och då är det vettigt att låna till investeringen.

Om husen är billiga så är det troligen bäst att acceptera befintligt värmesystem. Bra luftvärmepumpar ger hyfsad värme ner till -20 och för det mesta är det inte så kallt. Jag ser nästan inga skäl alls att satsa på en pelletskamin.
Mellan 150-400 tusen och kåken är priset på 350 tusen! Huset står ute på landsbygden o 600 tusen för en kåk är väldigt mycket här hemma! Så som du skrev så är det nog bäst att acceptera det befintliga. Om det är -30 i nån vecka i sträck och man "kallställer" uppe, kör igång elradiatorer nere på hyffsat låg värme då borde det alltså gå relativt bra om man kompletteringselda i kamin?

Jag mena man vill ju ha värme när man kommer hem från jobbet och inte kör elradiatorer på fullaste jämt och ständigt! Fast nu kanske jag är lite överdriven med, elradiatorerna kanske inte är så farligt dyr?
 
Jag skulle gissa på att det tar 30-40 år till brytpunkten att man börjar tjäna på investeringen för ett vattenburet system och t.ex. pellets mot att bara betala elräkningar.
 
Knerten skrev:
Mellan 150-400 tusen och kåken är priset på 350 tusen! Huset står ute på landsbygden o 600 tusen för en kåk är väldigt mycket här hemma! Så som du skrev så är det nog bäst att acceptera det befintliga. Om det är -30 i nån vecka i sträck och man "kallställer" uppe, kör igång elradiatorer nere på hyffsat låg värme då borde det alltså gå relativt bra om man kompletteringselda i kamin?

Jag mena man vill ju ha värme när man kommer hem från jobbet och inte kör elradiatorer på fullaste jämt och ständigt! Fast nu kanske jag är lite överdriven med, elradiatorerna kanske inte är så farligt dyr?
Att låna är billigt, dom stora pengarna ligger i driften. (Små summor där du bor)
Vill inte såga totalt men om huset redan ligger kring maxpris för området och har direktel så kommer det nog bli svårsålt sen då man kan få ett annat hus för samma peng men som erbjuder möjligheter för berg/markvärme utan tokigt att spendera halva marknadsvärdet.

Men är du såld på huset så skulle jag i detta läge installera en pelletskamin och en bra luft/luft som får luften att röra sig sen bara ha dammbrännarna som backup om det tar slut pellets mitt i svinkylan
 
Det jag tycker du ska göra är att ta reda på vad elförbrukningen har varit på de senaste åren. Det finns alltid sparat hos nätbolagen och är enkelt för mäklaren/ägaren att ordna fram. Eftersom det varit en relativt mild vinter senaste året så ta gärna 3 år tillbaks i tiden och jämför. Vanliga kommentarer från mäklaren, om förbrukningen varit hög, är att de haft väldigt varmt och ej snålat med elen på prylar. I verkligheten vet man inte och de kan egentligen dragit in mycket på värmen och försökt spara på hushållselen. Det bara är så att huset drar mycket. Så hur stor förbrukningen varit de senaste åren ska du, som sagt, gärna kolla upp. Även hur många som bott där osv. de åren.

Det andra jag hade gjort är att sett över vad det är för luftvärmepump, det kan skilja rätt mycket i effektivitet mellan en bra och en dålig. Kolla upp vad det är för någon som sitter där idag och om den är bra.

Bestämmer du dig nu för att köpa huset så är alltid rådet att "bo in det". Alltså köp/byt inte massa saker innan du/ni vet hur bra/dåligt det är. Gäller även övrig renovering med, många som tror det är SÅ lätt att renovera och så blåser de ut hela nedervåningen. Flera år senare är den inte klar och de kommer med i arga snickaren på tv. Så mitt råd är att med allt gällande huset, ta de varsamt och lär dig med tiden. Med andra ord, ta funderingarna med pelletskamin osv. ett år efter du bott där.

Till slut kan jag hålla med om att vattenburet är att föredra. Men är det ett hus som inte drar mycket kan det vara till en fördel. Det är mycket grejer man slipper med att inte ha vattenburet. Men i övrigt håller jag med inlägget ovan gällande driftkostnaden. Är det ett stort hus som drar mycket energi och det är el det gäller så är det ingen höjdare.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.