Jag behöver en eller två stora normcentralar, skall bygga något liknande det här:

elcentral1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden är rättvänd i datorn men hamnar snett i forumet tyvärr.
Det är en smarta-hem-installation hos en god vän, två stycken skåp på vardera 28x6 moduler, totalt alltså 168+168 = 336 moduler.

Själv har jag räknat behovet till ca 255 modulplatser, men sen behövs alltid mer utrymme så nåt liknande på bilden är jag ute efter. Skulle helst köra på Hager med deras bra nollskenor m.m., men hittar inte det jag behöver hos dem.

Kan gärna köpa något annat också, någon som kan guida mig i rätt riktning?


Söker också efter den typen av gråa kopplingsplintar som sitter överst på bilden, samt märkningar för kablar för att åstadkomma en snygg installation.

Tacksam för alla tips och idéer.
 
Hager FW...
 
Någon som vet vad dem grå plinten (som tar en hel dinskenebredd i anspråk) längst upp i skåpet (lägst till höger på den liggande bilden) heter?
Jag vill göra en snygg installation och slippa dra ner alla diverse kablar till säkringar odyl.

Behöver även ett märksystem för kablar mellan dessa plintar och normsäkringarna, typ färdiga sådana där små gula plastmärkningar som man trär på kabeln innan de fästes. Tror jag har sett färdiga rullar med sådant, parvis eller mer av varje nummer?
 
el_richard skrev:
[länk]
Tack.

Ogillar att de delar upp dinskenorna med en lodrät avdelare i de stora skåpen. Även priset avskräcker men det är väl bara att vänja sig.
Kanske går att hitta i Tyskland med lite tur.
 
Partex heter märkningen.

finns DIN-plintar som tar Fas,nolla,jord på höjden. Snabbkoppling. Fabrikatet är just nu helt borta i mitt lilla huvud...

weidmuller
 
Redigerat:
Weidmuller PDL är riktigt trevliga för ändamålet, trevånings fjäderplint.

Då är det även lätt att frånskilja utgående nollor vid behov.
 
VikHe skrev:
Weidmuller PDL är riktigt trevliga för ändamålet, trevånings fjäderplint.

Då är det även lätt att frånskilja utgående nollor vid behov.
När det gäller plinten, det jag är ute efter är i princip en jättebamsing till "sockerbit". Syftet alltså att först göra en snygg normcentralinstallation, med en massa snyggt buntade kablar från plinten och ner till respektive säkring /relä / dimmer m.m.

Sen koppla alla inkommande fk från fördragen flexslang på ovansidan av plinten.

Får upp många träffar på Weidmuller, verkar kanske vara det som jag söker, men jag hittar bara typ fem plintar i bredd istället för en fullbredds, borde väl finnas det också.

Frågan är om jag inte vill koppla jord och nolla direkt på respektive skena istället som man kan sätta i överkant av centralen hur som helst, känns kanske lite överdrivet att låta även de kablarna gå via plint. Eller hur brukar ni göra?
 
Brukar och brukar... såhär jag har byggt en central i alla fall, tyvärr finns inga bilder av den färdiga centralen, här är den precis påbörjad.

Men du ser hur plintarna jag nämnde ser ut i alla fall.
Alla utgående grupper är plintade, utom de grupper som är större än 16A, t.ex. bastu.

Enkelt vid en ventuell förändring om allt är plintat, då är det bara att ändra de inre förbindelserna, aldrig någon gruppledning som blir för kort.

20131206_082244.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
VikHe skrev:
Alla utgående grupper är plintade, [bild]
Tack för info och bild. Dock lite svårt att zooma in ordentligt, det jag försöker se är om du kopplat även alla nollor och jord in i plinten? Och i så fall, drog du sen en mängd med korta jord- och nollkablar från undersidan plint och direkt till en jord / nollskena ?
 
elmont skrev:
Du kan ju även kika lite på mina favoriter : [länk]
Oj, avancerat. Ser dyrt ut.

Kanske lite i onödan i det här fallet när jag vet att jag bara är ute efter att koppla ihop en mängd tåtar 1+1 hela tiden. Helst med skruvanslutning om möjligt.
 
martinradbo skrev:
När det gäller plinten, det jag är ute efter är i princip en jättebamsing till "sockerbit". Syftet alltså att först göra en snygg normcentralinstallation, med en massa snyggt buntade kablar från plinten och ner till respektive säkring /relä / dimmer m.m.

Sen koppla alla inkommande fk från fördragen flexslang på ovansidan av plinten.

Får upp många träffar på Weidmuller, verkar kanske vara det som jag söker, men jag hittar bara typ fem plintar i bredd istället för en fullbredds, borde väl finnas det också.

Frågan är om jag inte vill koppla jord och nolla direkt på respektive skena istället som man kan sätta i överkant av centralen hur som helst, känns kanske lite överdrivet att låta även de kablarna gå via plint. Eller hur brukar ni göra?
Radplintar är i normalfallet styckvis, sedan snäpper man fast så många som behövs.
Sök på WDU 4 (Weidmüller) så får du en liten, dock med skruv.
Den som gillar WAGO så har de också alltför många varianter.

Finns det samlingsskena för nolla och skyddsjord skulle jag aldrig tveka att använda 3 vånings, fullständigt omöjligt att missa vid installation och ombyggnad

Protte

EDIT
Som svar på förra inlägget:
Dyrt, ja det kostar egentligen alldeles för mycket. Jag betalar 16 kronor styck för WDU 4, har kanske inte bästa avtalet (ta det gånger 3 för varje grupp).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.