Hej

Har fått pris från rörläggare om att dra rör och montera radiatorer på 2:a plan men nu är det semestertider och jag skulle vilja ha i rören i väggarna för att komma vidare. Vågar man göra det själv, hur bör det göras osv är frågor som dyker upp....

Jag har kollat på ritningarna och lokaliserat rören för värmesystemet.
- Hur vet man vilket rör som är matning och vilket som är retur, har det någon betydelse vilket håll vattnet går i slingan?
- Skall man sätta ett fördelningsskåp eller bara skarvar, rören kommer upp i stödbensväggen där jag tänkt bygga förrådsutrymmen.
- Hur drar man slingan, det skall vara totalt fyra element, två under fönstren i respektive gavel och rören kommer upp nästan i mitten av långsidan.

DSC_0513.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0515.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0514.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mer från vårt bygge:
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/235158-vi-bygger-villa-eksjo-fran-smalandsvillan.html
 
Redigerat:
Ingen som har något att tillföra på mina funderingar?
 
Ok, ringde rörmokaren men han hade semester t.o.m v33 så jag behöver hur som helst dra rören själv annars sinkas hela bygget.

Första frågan, hur dras slingan?
Alt 1: Ett rör bort till ena gaveln, via radiatorerna tillbaka och förbi till andra gaveln och sedan tillbaka och på returröret
Alt2: Kopplingsskåp med T-koppling och två rör till varje gavel?

Känns nu när jag skriver det att alt2 borde vara bäst, eller finns det ett tredje alternativ?
 
Gällade stigare och retur, finns det inte någon märkning på rören? I vårt Villa Kalmar så var rören märkta med "S" och "R". Annars kanske det funkar att blåsa i dom med tryckluft och se vilket rör det blåser i i fördelningsskåpet på nedervåningen?

I vårt hus är det kopplat enligt alternativ två.
 
Tack för svar!

Kollade igen på mina rör, men kunde inte hitta någon märkning. Men det skall säkert gå att klura ut.

Rörmokaren ringde tillbaka från stranden och det var tydligen några som jobbade v32. Väntar antagligen ut dem. Kan ju göra klart reglingen och skiva övre delen av väggen och släppa 50-60cm som jag kan lägga dit sedan. Skall ju dra el och nätverk, montera tak, lägga golv och montera trappa. Inget av detta sinkas faktiskt av rördragningen.
 
Det låter som att du har att göra så du klarar dig ändå. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.