Vi ska totalrenovera vårt badrum inom en snar framtid. Vad är egentligen rimligt att man kan klara av själv?! Vi ska riva ut allt, dra om avlopp och el, lägga golvvärme, kakla och klinkra + såklart montering av badrumsmöbler, duschhörna, toa-stol etc.

Självklart vet vi att man inte får dra om elen själv t.ex. Men för övrigt - vad tycker ni att man kan göra själv i ett badrum!? Vi har hållt på och renoverat annat innan och har sån renoveringsvana, men badrum är helt nytt för oss.

Vore lite intressant att få ta del av era synpunkter på detta...
 
Jag skulle säga att frågan är vem som skall göra resten? Om denne hantverkare skall lämna garantier på sitt jobb så har han säkert synpunkter på vilka delar han tycker är ok att ni gör själva, och sannolikt stannar det vid rivningen.

Om man är skapligt händig, har de verktyg som krävs, har en smula sunt förnuft och läser på om vad som gäller för de olika momenten så klarar man väl det mesta själv, men för att uppnå ett tip-top-resultat krävs det oftast även erfarenhet.
 

Vi gör det mesta själva men har stöttning av kamrater som är eller har varit hantverkare.

Rivningen gjordes med hjälp av släkt och vänner och lite grillad mat och öl. En kamrat hjälper till med gjutningen och ger synpunkter kring putsning mm. En granne till vänner är fd röris så han hjälper till med att kontrollera rördragning och ger tips och råd där. Elektriken har hjälpt till med tänkandet och ska vara med när trådarna dras och det hela kopplas ihop (här hade jag en massa tur som fick en elektriker som gick med på det).

Kaklingen har jag köpt in helt och hållet.

Så beroende på vilka kontakter som man har så klarar man det mesta själv. I mitt fall så har det fungerat bra med alla dessa vänner eftersom de kan komma för bi lite när det passar dem och oss. Det hade varit väldigt svårt för mig att att boka upp de olika hantverkarna traditionellt eftersom det för mig är helt otroligt omöjligt att veta när varje del är klar...

Naturligtvis är det svårt att få totala garantier på allt arbete men i vårt fall med ett gammalt hus med många "patentlösningar" så hade det varit svårt i vilket fall som helst.

Lycka till
 
sattaren skrev:
Igentligen kan man väl göra hallt utan elen själv, Det gäller ju bara att man tar reda på hur man ska göra så att det blir rätt...

Men någon som kan vara lite svårt e väl tätskiktet i badrummet...
Det gäller ju att det blir rätt och utförs efter reglerna...

Går alldeles utmärkt att fråga ett försäkringsbolag om detta, dom är mycket hjälpsamma när kunder tänker i dom banorna !

..//N
 
dejmon skrev:
Går alldeles utmärkt att fråga ett försäkringsbolag om detta, dom är mycket hjälpsamma när kunder tänker i dom banorna !

..//N
Jag frågade mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) och de sa att det är ok att lägga fuktspärr, flyta, dra rör och sätta kakel/klinker själv, så länge det är "fackmannamässigt" gjort.

När jag frågade hur det bedöms sa de att vid ev skada/fuktskada så kollar de då hur arbetet var gjort och bedömmer därefter om skadorna innefattas av försäkringen.

Klart en risk att göra det själv eftersom fackmän lämnar garantier. I vårt badrum lät vi plattsättarna lägga spärr och kakel, resten gjorde vi själva (rör och monteringar, inte så mycket :D)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.