D09
cust3000 skrev:
Du ska gå från avslappnat läge till sikta...
Håll boll (se ovan) och krama avtryckaren
Provade faktiskt innan och träffade i mitten men om det är olika tavlor/ mål så blir " bollen " olika stor

Men skottet ska alltså träffa lite ovan piggen?
 
Skjutavstånd för luftgevär brukar väl vara 10 m.

Rådet att låta den svarta pricken vila på kornet är bra.
Tricket att skjuta bra är väl att alltid göra exakt samma varenda gång.
vet att jag någon gång skjutit 5 riktigt bra skott, laddat 5 nya skott och troligen ändrat något litet i min skjutställning och de fem skotten satt riktigt samlat och fin, men helt fel på tavlan...

Sen är det väl som så, vill man bli bra på något måste man träna träna träna för att sen träna lite mer...
 
D09 skrev:
Men går inte luftgevär i en rak bana i motsats till t ex ak5 som går i en båge mot målet, därav snabbsikte på 25/50 meter eller vad det var? :)
Alla vapen, förutom de med egen motor, går i en båge pga av tyngdkraften. Luftgevär, hagelbössor, studsare, pilbåge och kanonkulor.
 
  • Gilla
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
Jag vill minnas att Ragnar Skanåker, olympisk guldmedaljör i pistolskytte och med massor av andra medaljer,
i ett svagt ögonblick erkände att toppskyttarna gärna tog sig en liten "morgonhutt" när det var tävling.

Det gjorde handen mycket stadigare under de där kritiska mikrosekunderna.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
haavard skrev:
Alla vapen, förutom de med egen motor, går i en båge pga av tyngdkraften. Luftgevär, hagelbössor, studsare, pilbåge och kanonkulor.
Som kuriosum kan jag berätta att "de gamla grekerna" inte insåg detta.
De trodde att pilen gick rakt fram, för att när dess rörelseenergi var uttömd, falla till marken.
Tyngdkraften "upptäcktes" ju inte förrän vid slutet av 1600-talet av Isaac Newton.

Men de var bra på mycket annat, t.ex. Pythagoras sats (y)
 
D09
D09
KnockOnWood skrev:
Jag vill minnas att Ragnar Skanåker, olympisk guldmedaljör i pistolskytte och med massor av andra medaljer,
i ett svagt ögonblick erkände att toppskyttarna gärna tog sig en liten "morgonhutt" när det var tävling.

Det gjorde handen mycket stadigare under de där kritiska mikrosekunderna.
Kan tänka mig att testa det ;)
 
D09
Gjorde ett test med de spetsiga kulorna och de platta genom att skjuta på en plastdunke.

De spetsiga gick igenom och tryckte till baksidan ( nästan ut där också ) och de platta gick igenom men märktes ingen åverkan på bakre väggen.

De platta kulorna förstår jag att de ska skapa tydliga hål i tavlan men de spetsiga ser jag inte syftet med på en 4,5 mm gevär.

Någon som vet syftet?
 
Jag pryade i en vapenaffär för hundra år sedan ungefär. Jag vill minnas att en Webley Tracker var luftgevärens rollsroyce. Kan det ha varit kaliber 5.5mm på den? Vill minnas att den krävde licens pga kulans hastighet.
 
D09 skrev:
Någon som vet syftet?
Jag svarade på det i tidigare inlägg ;)
 
Aha, så det är licenskravet som gör att alla gevär i vanliga affärer har utgångshastighet strax under 200 m/s.

Ungefär som med de gamla mopparna då, fast de fick bara gå i 8,33 m/s :)
 
D09
cust3000 skrev:
Jag svarade på det i tidigare inlägg ;)
Ahh sorry

Precisionen :)

Så jag ska smyga med mig några såna kulor upp nästa gång jag o bröderna tävlar ;)
 
Jag pryade i en vapenaffär för hundra år sedan ungefär. Jag vill minnas att en Webley Tracker var luftgevärens rollsroyce. Kan det ha varit kaliber 5.5mm på den? Vill minnas att den krävde licens pga kulans hastighet.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
På luftvapen är det kulans energi som avgör, om jag inte minns fel. Jag har ett 5,5 mm med maximalt tillåtna 10 Joule anslagsenergi.

Det är bra fjong i det. :cool:
 
Sikte och korn ska vara "strukna" och den linjen ska dela målet. Dvs om Du har ett runt mål ska du se en halvcirkel ovanför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.