Har haft planer att bygga ut huset och har haft kontakt med två arkitekter i omgångar för att göra ritningsunderlag.

Den första skulle komma hem och titta på det befintliga huset samt diskutera utbyggnaden. Hon kom aldrig.

Den andra arkitekten kom ut och vi hade en trevlig pratstund och drack kaffe. Vi kom överens om att jag skulle skicka mina CAD-filer och planskisser och att han sedan skulle skissa lite på papper och återkomma omgående.

Detta var i månadsskiftet maj-juni. Fortfarande inget svar.

Idag skrev jag en rad och tackade för intresset men att det inte var aktuellt längre.

Hur länge är det rimligt att vänta på en arkitekt? Jag arbetar själv med annan formgivning mot kunder och personligen skulle jag tycka det var illa om jag inte svarade på mail inom ett par dagar.

Vad tycker ni?
 
Wendigo skrev:
…att han sedan skulle skissa lite på papper och återkomma omgående.

Hur länge är det rimligt att vänta på en arkitekt?
Vad tycker ni?
Omgående skulle jag tolka som inom en vecka.
Rimlig väntetid beror på omfattningen av arbetet. En detaljerad skiss för en utbyggnad ska inte behöva ta mer än högst två veckor. Har beställaren ett färdigt underlag så är ju förutsättningarna klara. Det tar naturligtvis längre tid om jag ska behöva mäta upp huset, men det hade ju TS redan gjort.
Eventuella mail eller telefonsamtal ska naturligtvis besvaras inom en arbetsdag.
Själv har jag alltid bestämt tid för nästa möte med kunden innan vi skiljts åt.
 
Redigerat:
Jag har ju haft kontakt med ett antal arkitekter själv och en reflektion jag har gjort är att en del (kanske hälften) har antagit samma beteende som hantverkare, dvs hör inte av sig och kommer inte på överenskomna tider. Man uppfattar det som att de är "diviga" och hör av sig när det passar dem och som kund ska man bara vänta på att geniet får lust att dyka upp eller höra av sig. De arkitekterna tycker jag att du bara ska avskriva och vända dig till en annan. Det finns vettiga arkitekter också.

Är det någon som du tycker ritar precis som du skulle önska, så antar jag att du får stå ut med beteendet och att låta allt dra ut på tiden.
 
Själv har jag då jag när man får ett besked som TS "Jag hör av mig omgående / Så snart som möjligt / när jag är klar"
Då ställer jag frågan:

Vad innebär det? Timmar, dagar, veckor, månader eller år?
Då vet man när man kan ringa / Skriva och stöta på lite...
 
Marlen Eskilsson skrev:
… Man uppfattar det som att de är "diviga"
De är nog snarare dåligt organiserade i de övre regionerna.

Marlen Eskilsson skrev:
… så antar jag att du får stå ut med beteendet och att låta allt dra ut på tiden.
Det är å andra sidan inte särskilt affärsmässigt.
 
Tråkig attityd, bättre då att höra av sig och tacka nej.
Har det löst sig för er nu?
 
Nja, till slut hörde arkitekten av sig och undrade varför vi inte ville fortsätta. Jag sa som det var och han ursäktade sig med att han hade varit så upptagen med annat och dittan och dattan.

Till slut så gav vi upp planerna på att bygga till och har nu köpt ett större hus istället. En del av det beslutet har helt klart varit dom dåliga erfarenheterna i kontakterna med arkitekter, byggare och husleverantörer. Det känns 100 gånger mindre stressigt att ta sig an en full renovering av ett 1800-talshus än att bygga en tillbyggnad. :)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Oj då, men skönt att det löste sig;)
 
Synd att det gick så ändå.
För ett alldeles nytt hus, byggt precis efter ens egna önskemål, är en dröm som fler borde få uppleva.

Vi började skissa på vårt nya hus sommaren 2009, i september började arkitekten titta på det,
och i november var alla underlagen, klara.
Bostadshuset med planritning och sektioner, garage och stall likaså, samt nybyggnadskarta, situationsplan och allt vad det heter.
I december 2009 hade vi bygglovet klart och vi hade byggsamråd vid årsskiftet 2009/2010.

Så det behöver inte ta all världens tid :)
 
KnockOnWood skrev:
Bostadshuset med planritning och sektioner, garage och stall likaså, samt nybyggnadskarta, situationsplan och allt vad det heter.
I december 2009 hade vi bygglovet klart och vi hade byggsamråd vid årsskiftet 2009/2010.
Har du några bilder? Eller det kanske finns en byggtråd som jag har missat??
 
Om de beteer sig så redan vid första kontakten/idéstadiet, finns det ju ingen anledning att misstänka att det blir "bättre" längre fram i projektet, när de stora pengarna börjar rulla. Undvik.

/S
 
roli skrev:
Har du några bilder? Eller det kanske finns en byggtråd som jag har missat??
Jag har väl strött ut lite bilder här och där, men inget systematiskt.
Ingen tråd eller blogg eller så.
Jag är lite blyg nämligen :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.