Jag har precis skaffat mobilt bredband, tyvärr det enda som erbjuds på min adress då jag varken har fiber eller koppar draget till huset.
Uppkopplingen är helt ok ca 40mbit/s när jag kör med kabel och 20mbit/s trådlöst. Det negativa är att jag bara får förbruka 30 Gb per månad.

Jag har precis skaffat tv genom Canal digital. När jag tittar på vanligt tv är det inga problem då allt går genom parabolen. Men hur funkar det när jag använder Canal digitals playtjänster. Använder jag då bandbredden på mitt bredband och förbrukar Gb där eller går det också genom parabolen?
Jag antar att jag använder bandbredd från bredbandsuppkopplingen då playtjänsten kräver internetuppkoppling.
 
Strax över 1 gigabyte per timme kan du räkna med om du strömmar i vanlig hd-kvalite (720p). Strömmar du i full-hd (1080p) ligger det runt 3 gigabyte per timme.
Playtjänsterna går över internet.

Men har du verkligen inte ens telefonledningar till huset?
 
Redigerat:
Helioz skrev:
Strax över 1 gigabyte per timme kan du räkna med om du strömmar i vanlig hd-kvalite (720p). Strömmar du i full-hd (1080p) ligger det runt 3 gigabyte per timme.
Playtjänsterna går över internet.

Men har du verkligen inte ens telefonledningar till huset?
Nej det är en nybyggd villa. Telia vill ha 30.000 kr för att gräva ner kopparkabel och det är det inte värt då jag inte kommer att använda det till annat än bredband. Fast telefoni är jag inte intresserad av.
 
Anna1984 skrev:
Nej det är en nybyggd villa. Telia vill ha 30.000 kr för att gräva ner kopparkabel och det är det inte värt då jag inte kommer att använda det till annat än bredband. Fast telefoni är jag inte intresserad av.
Då förstår jag, hade själv prioriterat fiber framför koppar. Tre erbjuder mest gigabyte idag (60) för mobilt bredband och har bra täckning i städerna.
 
Det är nog bara att bita i det sura 30 000 kr-äpplet. Mobilt bredband kommer inte att fungera.
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
Helioz skrev:
Då förstår jag, hade själv prioriterat fiber framför koppar. Tre erbjuder mest gigabyte idag (60) för mobilt bredband och har bra täckning i städerna.
Jag har stångat mig blodig ang. fiber. Men ingen vill leverera hit. Finns bara 6 st hushåll på min gata. Så det känns som en återvändsgränd.
 
mycke_nu skrev:
Det är nog bara att bita i det sura 30 000 kr-äpplet. Mobilt bredband kommer inte att fungera.
Jag har funderat på det på sistone. Även om det är surt att lägga ut 30.000 kr och inte ens få fiber, bara bredband genom telefonjacket. Men frågan är hur snabbt det kommer att bli. Surt att lägga ner 30 papp så får man ett långsamt adsl bredband :(
 
Telia kan nog upplysa om förväntad ADSL-hastighet, den beror på avståndet till telestationen. Under 1 km kan man få upp till 60 Mbit/s, men under 30 är nog mer normalt.
 
mycke_nu skrev:
Det är nog bara att bita i det sura 30 000 kr-äpplet. Mobilt bredband kommer inte att fungera.
För att?

Hos telia kan man få dubbel volym för 99:- extra per månad, har själv 60gb per månad och har ännu aldrig varit nära gränsen.
 
När jag flyttade för 2 år sedan gick jag från en streak med 3 år felfritt internet (100-fiber), till Felia ADSL. Tappar uppkopplingen flera gånger per månad och dessutom varierar hastigheten kraftigt dagligen vilket leder till kass kvalitet i streamingtjänster, spel osv. Har varit så arg på deras support (de har tre dagar på sig att ens börja titta på problemet!) och deras värdelösa "smarta" router som går sönder om man tittar på den. Men jag har å andra sidan inte nedgrävd kabel - kanske därför min lina är så usel.

De där begränsningarna som operatörerna hittat på känns som rena rånet. Använder min lina för FPS-spel, och tycker det är värt att betala Telias rån-priser trots att det fungerar uselt, men jag hade i dagsläget inte pröjsat 30 000 kr om det bara handlade om Playtjänster.
 
jonasz skrev:
För att?

Hos telia kan man få dubbel volym för 99:- extra per månad, har själv 60gb per månad och har ännu aldrig varit nära gränsen.
Kan du skicka en länk till den tjänsten? Jag tror inte den finns längre och att det är rätt länge sedan tjänsten försvann ur prisboken för nya abb,
 
jonasz skrev:
För att?

Hos telia kan man få dubbel volym för 99:- extra per månad, har själv 60gb per månad och har ännu aldrig varit nära gränsen.
För att 60 GB bara räcker till 2 timmar HD om dagen. TS är ju en stor konsument av strömmad video, vilket framgår av hennes andra tråd om samma problem.
 
Med ett nytt hus har man ändå inte tid att kolla tv mer än 2h om dagen ;-)
 
MathiasS skrev:
Kan du skicka en länk till den tjänsten? Jag tror inte den finns längre och att det är rätt länge sedan tjänsten försvann ur prisboken för nya abb,
Ringde Telia för ca 5-6månader sen tror det var runt OS och skulle säga upp och byt till 3 då dom inkluderar 100gb för nästan samma pris och då vart jag erbjuden dubbel mängd för 99:- extra, ingen aning var man hittar det på telias hemsida.
 
Var kan man få 60 GB/mån trådlöst hos Telia? Max är 40 GB som jag hittat...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.