Jag har några frågor om hur man ska lägga kakeln för bästa resultat.

Jag tänkte att jag startar lägga kakel från sidorna och går in i hörnet och kapar där? Jag lade ut plattorna på prov igår och det blir ganska lite kvar av plattan inne i hörnet, kanske 25% av plattan lämnar. Jag undrar om man borde kapa i båda kanterna så den avslutande plattan i hörnet inte blir så smal? Så blir storleksskillnaderna inte så stor stora.

Fast om jag kapar plattorna i början så hur får man det att se fint ut? Den kapade kanten som hamnar brevid dörren kommer ju att synas och se lite annorlunda ut jämfört med en fabrikskant. Det är den enda kanten som inte hamnar inne i ett hörn, den vänstra kanten avslutas mot den upphöjda delen där diskmaskinen kommer.

Jag förstår att man kan täcka med nån sorts fog i kanten, men räcker det eller borde jag hålla det enkelt och bara kapa i hörnet? Eller finns det speciella täcklister för detta?

Undrar också hur jag ska göra där plattorna kommer emot botten av skåpen brevid spisen, jag vill att kaklet ska gå hela vägen upp till toppen av skåpen. Man skulle behöva kapa både på längd och bredd där för att det ska se bra ut, så att plattan får en L-form ungefär, hur gör man det? Om ni fattar hur jag menar...


Bild av köket, lite gammal nu, har bänkar m.m. monterat nu.
14541813081_e5d8e4f316_b.jpg

Kakel, 20x50:
13891871987_4bf339613f_b.jpg
 
Du får rätt fina kapningar om du kapar med en eldriven kakelkap ex. http://www.jula.se/kakelkap-600w-243005, tror att det går att hitta ungefär samma ytterligare någon hundralapp billigare. Eller hyr. Med en sådan är det också trivialt att göra en L - kapning. Alltid dock en viss risk att plattan spricker under sågningen av L, så se till att du har några reservplattor. Även där gäller det att se till att inte få alltför smal bit som sticker ut, större risk att den spricker.

Det finns kantlister, smaksak om man vill ha det eller en kant av fogmassa. Lister finns i aluminium, stål eller plast. Tror att det finns vitlackad metall också.
 
Intressant, kan jag kapa andra grejer med den där, t.ex. aluminium lister och liknande?
 
Aluminium skulle jag inte prova. Al ska sågas. Al förstör troligtvis diamantskivan.
 
OK men duger den till något annat alls eller är det bara en one-off maskin? Kanske man kan kannibalisera motorn och göra en tallrikssandare om inget annat.
 
Redigerat:
Du kan annars använda vinkelkap och stenskiva. Men då blir det på frihandel och inte lika perfekt. Men det döljer ju normalt fogen.

Vinkelkapen kan du ju sen ha till annat också....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.